Orkidéexperter, hjälp!

cherie

Trådstartare
En av mina orkidéer har jag riktigt börjat ge upp hoppet om! Den stod ganska länge med sloknande blommor utan att jag gjorde något åt den, men sedan började bladen också slokna och är nu helt mjuka och skrynkliga. Ungefär då började jag förstå att plantan förmodligen började dö.

Såhär ser den ut just nu:

blad.jpg

blommor.jpg

Tidigare i veckan planterade jag om den i en ny kompost (dock utan någon vitmossa. Har läst att det ska vara bra men det är ju snö här så jag kunde inte bege mig ut i skogen) men är nu osäker på om det räcker? Och ska jag kanske skära av blomstängslen (antar att det tar mkt kraft att försöka hålla liv i blommorna också, även om de är i princip döda), och var ska jag i så fall skära av den?

Hjälp mig! Vill inte att min fina orkidé ska dö..

Kan tillägga att den i princip bara hade en enda levande rot när jag planterade om den.

Sv: Orkidéexperter, hjälp!

Ska den verkligen planteras i kompost? Mina orkidéer står i något som liknar bark, och dom mår utmärkt, blommar och har sig år efter år... Är bara en tanke, men kanske där problemet ligger?

Ahhh!!!

Du får inte skära av stängeln även fast den har vissna blommor.
Gör du det kommer den garanterat att dö.

Vänta istället med det tills blommorna fallit av och sedan kommer stängeln att torka när du kan bryta av den som en torr gren då kan du bryta eller klippa av den.

Vet inte vad du menar med kompost. Men det finns speciell "orkidejord" som till största delen består av bark och ev skumgummi som de mår bra av.

ser ut som att den behöver vatten ;)
ta absolut inte bort stängeln, det kommer i bästa fall ut nya blomknoppar på den. Orkideer ska stå i bark inte jord och dessutom helst i en glasskål så att rötterna får ljus. .
Har du vattnat den ordentligt så kanske du har vattnat den för mkt istället. Isf får du låta den stå torr ett tag så att inte rötterna kvävs.

Stängeln har jag klippt av flera gånger på min, den lever än ;)
Vattnar den 1-2ggr i månaden och den blommar regelbundet.

Är du säker på att det stod vitmossa? I så fall hittar man det ute på myrar, den är blöt och håller kvar vatten bra. Inte att förväxla med fönsterlav som säljs till jul under felaktigt namn.

Delvis svar till alla.

Självklart menar jag kompostjord för orkidéer. En sån där blandningar med typ bark alltså.

Och ja, det är möjligt att den kanske fått lite för lite vatten men inte alls in den grad att den borde se ut sådär. Dock duschade jag den igår för jag tyckte den nya komposten hade torkat ganska snabbt, men egentligen ska man ju inte ge speciellt mkt vatten vid ny kompost.

Funderar på om det inte helt enkelt var ett ganska dåligt ex med dåliga rötter jag köpte, denna orkidé är nämligen ganska ny (eller typ 3 månader kanske). Den har blivit skött precis som mina andra orkidéer som har blommor i flera, flera månader och dessutom har blommat om många gånger.

Men eftersom de flesta av er avråder mig att absolut inte klippa an stängeln väntar jag väl en stund till. Är bara orolig att hela plantan ska dö pga att det är blommor på den. Men de verkar iof torka nu så förhoppningsvis faller de av snart och då kanske plantan kan tillfriskna och bladen bli spänstiga igen.

Alltså jag kan ju tillägga att de sloknande blommorna inte är vanliga blommor som har "blommat ut" och är på väg att trilla av. Denna planta mådde jättebra för fram tills ungefär 1 månad sedan. Blommorna var superfina, nya knoppar var på väg osv. osv. Sedan började alla blommorna samtidig slokna, de nya knopparna ruttna osv. Det är alltså inte som vanligt när en orkidé börjar tappa sina blommor för att gå in i en viloperiod...

Angående glaskruka så tycker jag inte detta är det ultimata. Rötterna är känsliga och jag har mkt sol i lägenheten och därmed bränns de lätt vid om de står i en glaskruka. Ibland tar jag dock ut de från ytterkrukan (har gjort det med denna sjuka planta nu) för att de ska få ordentligt med ljus.

Får jag göra ett litet trådkap? ;)

Fick en rosa/vit orkidé i födelsedagspresent. Och jag har ingen aning om hur dessa blommor ska skötas! :eek:
(Jag är på plastblommor/kaktus nivå med mina gröna fingrar..)

Så någon som kan ge mig tips och råd? :)

Nu ska vi reda ut lite saker här...

Din orkidé behöver troligtvis vatten, den ser helt klart ut att ha torkat. Alternativt att den står för varmt, vilket i sig resulterar i att den behöver vatten. Flytta den i så fall genast.
Den enda levande roten låter inte bra. ur länge har du haft den? Kan vara så att den tyvärr hade ett kasst rotsystem från början om du nyligen fått den. Har du haft den en längre tid och i så fall själv orsakat rotdöden så har den möjligen stått i för mycket vatten och på så vis ruttnat bort.

Vattnings tips:
Sänk ner din orkidé i ett rejält vattenbad och låt den stå där i minst 1 timme (mina kan ibland stå upp till ett dygn). Då hinner den suga åt sig ordenligt. Ta sedan upp den och låt den rinna av.

Orkidéer lever som epifyter på större värdträd, de växer alltså tex i trädklykor. Det finns jordorkidéer som växer i jord men de flesta orkidéer (inkl. din) skall planteras i en orkidéblandning som mestadels består av bark om det är så att man ska ha dem i kruka. Man behöver inte plantera om dem förrens de nästintill kryper ur sin egen kruka och behöver en större.

De behöver absolut inte stå i glaskrukor. Hur mycket ljus får rötterna i deras naturliga miljö?

Det gör inget om du klipper av stängeln, du riskerar bara att inte få fler blommor på den befintliga blomstängeln.

Lycka till med orkidéen.

Mvh
Rosi - blomsterdekoratören

Senast ändrad:

Vad är det för orkidé du har fått? En likadan som TS?

I så fall är det en Brudorkidé (Phalaenposis) och den mest lättskötta.
Låt den stå i ett ljust fönster utan att solen bränner för mycket på den, då kan den lätt få brännskador. Det syns tydligt på bladen.

Vattna som jag tipsade i ovanstående inlägg och gör det ca 1 gång/veckan. Se till att den hinner torka upp mellan. Det ska alltså inte vara vatten kvar i plastkrukan. Då kan den som sagt ruttna bort om du har otur.

Jag har haft orkidéer länge och testat alla möjliga sätt att vattna dem på men aldrig har jag haft så stora och fina orkidéer som nu. De blommer konstant. Köpte tex ett par i maj förra året som fortfarande blommar på sina stänglar.

När den blommat över så låt stängeln var kvar, det kommer antagligen att komma fler blommor på den eller ett litet bladverk om du har tur. Du ser bäst själv om stängeln fortfarande är vid liv eller om den torkat ihop, i så fall kan du klippa av den.

Hoppar även jag in med en fråga.

Fick min första orkidé i födelsedagspresent. En brudorkidé. Den har två stänglar varav den ena blommade med 5 blommor när den kom. Den har även en stängel med knoppar. Nu har den fått gula blad, de två understa liksom. Knopparna på den andra stängeln har torkat :cry: Fick rådet att vattna den med ett snapsglas vatten i veckan, vilket jag gjort. Nu har jag flyttat den till datarummet, där elementet inte är lika varmt, o där det inte drar. Den har en tunn vit gardin mellan sig och fönstret (vi har sån insyn) så den får inte direkt sol, men står ljust hela dagen. Den har en mörk kruka, massor med fina rötter i den genomskinliga krukan innerst.

Finns det någon chans att det kan komma nya knoppar på stängeln? Ska jag fortsätta vattna den som jag gör eller övergå till vattenbad en gång i veckan? Hur ofta och när, ska den ha orkidégödning?

Vad är bästa platsen? Norrfönster eller söderfönster (har bara det att välja på).

Att de undre bladen blir gula och ramlar av är inget du behöver oroa dig över. De gör ofta de. Titta så att det inte är ruttet längst in bara.

Norrfönstret hade jag valt.

Angående näringen så blanda svagt. Jag brukar inte ge mina näring, de klarar sig bra ändå.

Knopparna torkar lätt in så här års, det bara är så. Vintern är ingen optimal tid för orkidéer.

Senast ändrad:

Norrfönster har mina orkidéer alltid mått toppen i. Gärna lite kalla och dragiga sådana. Det är ju rätt skuggigt i de skogar som de vanligtvis växer i, trädkronorna stoppar ju allt direkt solljus.

Har nu flyttat så jag bara har söder/väster-fönster och orkidéerna dör på löpande band. Bladen bränns om de står i fönstret, och de tynar bort om de står inne i rummet. Bladen gulnar i buntar och trillar av oavsett position, tror att det helt enkelt blir för varm-fuktigt för de, de verkar vilja ha lite mer drag mellan rötterna än vad jag kan erbjuda nu.

Vad är det för orkidé du har fått? En likadan som TS?

Den påminner om hennes ja, bara annan färg :D

(liiite vitaktig inne i själva blomman. Fast då kanske man inte kan kalla den rosa/vit? :angel:)

Har den nu placerad i köksfönstret, ingen sol kommer in i det fönstret,
men tycker det är ganska ljust ändå. Hur känsliga är de för element(värme) under?

När den blommat över så låt stängeln var kvar

Stängeln? Vad är det? :o

Stängeln - blomstängeln, där blommorna sitter :)

Jag skulle inte rekommendera någon att placera dem över ett varmt element.

Här kommer lite bilder för att visa vad jag menar. Ursäkta bildkvaliteten.

Så här vattnar jag
25989125.jpg

Exempel på friska rötter, det är fullt normalt att en del av rötterna torkar ihop
25989131.jpg

Torkade knoppar
25989126.jpg

Ah, då hänger jag med! :bow:

Då ska jag nog ta och flytta på den direkt till fönstret i hallen där det inte finns något element direkt under. Solen kan komma in från sidan, men tror inte det blir något "direkt" solljus under en längre tid.

Tack så mycket!

Jag vattnar mina orkidéer precis som du. När jag började med orkidéer gav jag dem inte så mycket vatten (eftersom det var det som sades överallt) men nu ställer jag dem i vatten i flera timmar och låter sedan de rinna av ordentligt. De blommar jättefint, rötterna mår jättebra, de blommar om gång på gång osv. Men inte just denna planta! Trots att jag skött den precis likadant.

Förmodligen är det så att jag fick ett dåligt exemplar. Fick detta i present, annars är jag noga med att välja ut friska exemplar. Den där enda roten som är levande ser i alla fall väldigt bra ut och kändes bra när jag planterade om den. Så jag hoppas liksom att den där enda roten ska kunna fixa så att plantan överlever bara!

Min fråga är alltså inte; Hur sköter jag orkidéer (även om det alltid är bra med råd :) )
Min fråga är: Hur gör jag att få denna att överleva (dvs så att den kan blomma om igen efter att blommorna trillat av)? Har det gått så långt att jag helt enkelt behöver packa in den i en plastpåse med vitmossa runt rötterna för att stimulera rötternas (rotens) växt? Eller kan en orkidé överleva med bara en rot? Just nu ser det ju inte ljust ut... (Den har fått vatten, roten ser inte ut att behöva mer vatten och det är fortfarande kondens på krukan. Den står inte för varmt heller.)

Senast ändrad:

Äh. Nu ger jag snart upp! Kanske bara ska sköta den som vanligt, om den dör så dör den... Jag är bara så mån om mina små älsklingar :p

Det där vitmossetipset har jag aldrig hört talas om faktiskt. Det kanske är någon beprövad gammal huskur?

Jag har själv aldrig haft någon som mått så dåligt och det ser ju inte ljust ut. Men jag googlade lite och hittade det här om "vitmossa-metoden" http://web.telia.com/~u11206828/sphagnum.htm (längst ner på sidan)

Det skadar ju inte att prova och se om det hjälper.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset