evis

Trådstartare
Samma som pelargon-tråden jag startade...Kan inte alla lägga in bilder på sina orkidéer? Jag kan bjuda på lite bilder på mina brudorkidéer senare, men det finns kanske någon här som har några mer "avancerade"/mer svårskötta sorter, visa bilder! Jag älskar att lägga ögonen på vackra fina blommor :love: :love: Orkidéer kan ju bli en vacker inredningsdetalj också tycker jag, vissa kanske inte bara blommorna utan helheten....
Yes :D

Sv: Orkidéer

Ser fram emot bilder! Jag älskar orkidéer men har aldrig vågat skaffa en själv. Jag tror jag skulle ha ihjäl den inom en vecka... Dom verkar så ömtåliga :crazy:

Det tror jag inte! Välj den enklaste sorten. Jag köpte min orkidé för typ 2 månader sedan, den blommar än och nya blommor verkar vara på väg. Och tro mig, jag dödar blommor egentligen, enligt min mormor klarar jag inte ens av de allra lättaste sorterna som i princip klarar sig själva. Så jag tycker snarare en orkidé verkar lättskött.

Köpte min andra idag! Fast jag har typ inte plats för den, men de är ju så fina :love: Har tyvärr inga bilder just nu, men det är den vanligaste sorten tror jag. Inte så speciella, men ändå mycket vackra!

Vi har för närvarande bara två phalaenopsis men de är otroligt fina! Fler är på väg och vi har planer för väggmontering av dessa två. Orka ha krukor liksom..

Älskar orkidéer men klarar inte av att hålla dem vid liv, eller lever gör de men några blommor lär jag väl aldrig få se igen...:crazy:

Har precis skickat hem de till mormor för att se om hon kan göra nåt (mormors orkidéer blommar jämt!:love:).

Här är min trötta stackare:

24182327.jpg

Någon kanske kan svara på vad det är för sort, och hur jag ska få den att överleva?

Vilken rolig tråd, jag ska ta kort på mina och visa.

Den äldsta har jag haft i 6 år och den blommar ca 6 månader i sträck, vilar en kort tid och blommar igen.
Jag har aldrig bytt bark/jord och vattnar sällan och lite, några gånger om året ställer jag mina i duschen och blöter ner dem ordentligt.

Orkideer vill ha glaskrukor, eller genomskinliga krukor.

Det där ser ut som en typ av Dendrobium. Under vintern vill den stå kallt för att kunna blomma nästkommande vår/sommar.

Orkideer är mycket lättskötta men det är vanligt att man dränker dem om man inte vet hur de ska skötas... jag hoppas verkligen att alla mina blir väl omhändertagna nu när jag var tvungen att lämna dem när jag skulle flytta... :(

Till att börja med är det viktigt att ha väldigt lucker "jord", färdigblandad orkidéjord, bark eller mossa (min äldsta, en Phalaenopsis som jag haft i ca 10 år stod bra och blommade konstant i sphagnum-mossa). Jorden bör bytas ut då och då för att tillförsel av näring ska ske, även om man ibland vattnar med orkidénäring. Det är jätteviktigt att det inte står kvar vatten i krukan när man vattnar och att luftrötterna inte petas ner - då kvävs/dunknar växten. Jag vattnar genom att ställa plantorna i en hink med vatten ett tag, under våren och sommaren med lite näring i. Sedan tar jag upp dem, låter dem rinna av och så ner i ytterkrukan igen.

Jag hade ytterkrukor på alla mina, trots att det sägs att de vill ha genomskinliga krukor och det har gått bra.

Mina blommar så här:
dend2.jpg

dend.jpg

Senast ändrad:

kanske ska tillägga att jag vattnar kanske en gång i månaden... under vinterhalvåret mer sällan än så.

Du verkar vara kunnig. Jag har två Phalaenopsis och det står ju överallt att de ska stå ljust (men inte i direkt solsken). Min ena står dock i fönstret hela tiden och verkar trivas utmärkt, den andra har jag stående en bit in i rummet och är rädd för att den inte får tillräckligt med ljus. Dock är vår lägenhet relativt ljus ändå. Vad tror du? Hur står dina orkidéer?

Det där ser ut som en typ av Dendrobium. Under vintern vill den stå kallt för att kunna blomma nästkommande vår/sommar.

Ok, kan den stå i fönstret under vintern?
Våra fönster är lite dragiga så den har nog runt 16-18 grader där. Annars har jag inget svalt ställe att ställa den på... :crazy:

Hur ofta blommar de?
Den blommade så fint när jag fick den, men sen tappade den alla blommor en efter en ganska snabbt,
så jag antog att jag gjorde nåt fel :o

Det fanns en liten instruktionslapp med där det stod att den ville ha vatten en gång i veckan. Men den verkar må bättre när jag vattnar den mer sällan., så jag kör på varannan ungefär. Med orkidénäring.

Tack för tipsen :)

Mina fina, en lila och en rosa.
Snart blir det nog en gul också.
Den lila har bommat sen i början av juli :eek: :love:

dsc_0079_x_web_19006631.jpg

Här är mitt orkidéfönster i vardagsrummet (mobilbilder):
DSC00159.jpg

Just nu ligger mina lågt, det är ingen som blommar, men jag har två som har börjat skjuta blomstänger nu.
DSC00161.jpg

DSC00163.jpg

Den första är riktigt kul att den har kommit igen. Jag köpte den risig och dan för en 10:a på vivo för 6 år sedan och tänkte att den nog skulle stå någon vecka med blomma iaf. Den stod med den blomstängeln i några månader och sedan mådde den inte så bra. Det är det bruna där brevid som är den förra blomman, den fick nämligen en bebis som då nu ska få sina första blommor :) Mina andra har jag haft i några år och de har långa blomningsperioder på flera månader upp till år för att sedan ta en paus innan de kommer igen. Härliga och faktiskt rätt lättskötta blommor, så länge man inte vattnar för mycket.

jag har alltid haft mina i fönstret, väldigt ljust och de har mått bra. Prova att flytta den och se om den piggnar till... det är ju olika artere, även om de alla tillhör Phalaenopsis allihopa, så växer de lite olika i det vilda. Blir det för sgtark sol så sät plast på rutan eller någon annan form av solskydd/insynsskydd så ska det klara sig.

Jag tror att 16-18 är fär varmt för den kallperiod den egentligen vill ha, men det värsta som händer är att den inte blommar.. Dendrobium är väldigt svåra att få i blom, och det är även där olika mellan de olika arterna. Näringen skulle jag dock sluta med, de måste få vila också. En gång i veckan låter mycket, vattna så ofta den verkar trivas med. Orkideér är sega varelser, så länge man inte dränker dem, och dör väldigt sällan av torka.

Mina 3 som blommar just nu figurerar i blandad mängd på de här bilderna :love:
Jag älskar den översta, som jag fick av min pojkvän....men man får som inte med känslan på kort, den skiftar i rosa och gult och har en sån fin mörklila ton på "pistillen"(???)...
De andra två gillar jag också men märker att glädjen över var och en går i vågor.

bild.php

bild.php

bild.php

bild.php

bild.php

Också några fler bilder :D

bild.php

bild.php

Älskar när de ser ut så här, den här köpte jag enbart för att den hade typ 30 knoppar och ingen av dem hade slagit ut när jag köpte den, så jäkla roligt att gå och kika och se hur många som slagit ut och följa dem från det att de är små vackra knoppar tills fullt utslagna...
bild.php

Ursäkta bildbombningen, jag älskar dom! Det här är två av dom jag har nu.
Den vita dog av litegrann, tappade sina blommor, jag misstänkte att den antingen hade svårt med att stå över elementet, eller svårt att stå i fönsterbrädet (det är morgonsol på den sidan, men den lilla "rosa med vita ränder" klarar sej alldeles utmärkt där verkar det) eller så hade jag vattnat för flitigt (?), men som tur var så hade den redan skickat ut flera nya knoppar så nu blommar den igen, bara lite rangligare för den har fått så himla långa stänglar.

Har också en äldre som blommade hela våren men så gjorde mitt ex något knas, han hällde orkidéenäring rätt ner i innerkrukan och då dog den, hopplöst att få liv i den igen. Vad jag ska göra öfr att återuppliva den nu är jag osäker på, idéer?

Fick häromdagen en av en kompis, får se hur jag ska få liv i den igen...den har varit död ett längre tag.

Åh... jag kanske vågar mig på att köpa en och testa då? Skulle det barka helt åt helskotta får jag väl skicka iväg den till far min. Den mannen kan blommor haha Tyvärr gick det ju inte i arv...

dessa vackra växter!

bild på en av mina paphiopedilum. första omblomningen på den här sorten och krukan är mitt egna alster med dessutom. hittade dock ingen bild med färg :crazy:
n689728571_618322_9645.jpg

folk har ofta den uppfattningen om dessa växter. men det finns en anledning till att orkidéerna är väl representerade hemma hos oss blomsterdekoratörer/florister.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 106
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka