Sv: Orkide´

Det här med glaskrukor till orkiéer är nog något som handlarna själva har kommit på :grin: Sen är det en sån där gammal grej som hänger kvar sen nittonhundrafrusitfast.

Den kommer inte ta skada av att stå i en heltäckande kruka.

Tyvärr finns inte lappen kvar:crazy: Jag är inte så bra på det här med att lägga upp bilder;),så jag får be min son om hjälp när han kommer hem om ngr veckor.

Okej, jag är faktiskt jättenyfiken på vad det är. Så gör gärna det om du kommer ihåg tråden tills dess.

Har googlat på namnet men inte blivit något klokare...

Okej.
Lägger upp ett par bilder då så kan peace se om det är samma :idea:
Det kan ju vara någon ny sort av phalaenopsis.

25989129.jpg

25989123.jpg

Det var nog jag som startade den oxå:laugh:, det är samma blomma det gäller fortfarande!!

Skulle kunna vara den på översta bilden:idea: Varför kallade de den för regnbågsorkide´:confused: Har jag blivit lurad:mad:, den kostade 198.-!!

Okunniga florister? Om du nu köpte den i en "riktig" blomsterbutik.

De två exemplaren ovan är båda brudorkiéer eller latinskt namn: phalaenopsis. Den finns i en uppsjö av färger och storlekar på blommorna.

Har ingen bra bild på bladverken på den här datorn men här kommer en halvdan
25989125.jpg

Rötter och bladverk
25989131.jpg

vattna den ordentligt så den har ork att blomma. Skvätt inte på den pyttelite lite då och då utan tryck ner den i ett ordentligt vattenbad och låt den stå så upp till 1 dygn! Gör det 1 gång i veckan. Håll bara koll så att det har hunnit torka upp i krukan innan du vattnar den igen, det ser man lätt om det är fukt/kondens på insidan av plasten.

Gud vad bra buke är! :bow: jag har alltid fått höra att man bara ska doppa snabbt.

Nu nu har min stackars Orcidé fått sina fula stänger avklippta och står i ett vattenbad.

Jag har gått floristprogrammet, har fått lära mig att man doppar orkidéerna i vatten och håller dem där tills det slutat bubbla... Sen kan man se om de behöver vattnas genom att de är lätta och att rötterna blir lite vit/silver färgade.

Jag är också utbildad blomsterdekoratör och vet att det är detta man får lära sig i skolan. Dock har jag under flera års tid både i arbete och hemma använt mig av denna metod. Varken jag, mina medarbetare eller våra kunder har haft så vackra och välmående orkidéer förut. Därför brukar jag rekommendera detta då folk oftast ger dem alldeles för lite vatten.

Det här med glaskrukor till orkiéer är nog något som handlarna själva har kommit på :grin: Sen är det en sån där gammal grej som hänger kvar sen nittonhundrafrusitfast.

Den kommer inte ta skada av att stå i en heltäckande kruka.

Fast det har ju en funktion oxå, man ser ju lätt om den behöver vattnas eller har kondens i krukan :idea:

Ja, är man lat och inte orkar lyfta på den och titta så har det ju det :D

Ännu viktigare bara att inte placera den ni för mycket sol så rötterna inte bränns.

Gud vad bra buke är! :bow: jag har alltid fått höra att man bara ska doppa snabbt.

Nu nu har min stackars Orcidé fått sina fula stänger avklippta och står i ett vattenbad.

Jag fick hjälp av rosi i en annan tråd för några månader sen, följde råden. Sen torkade stjälken och jag muttrade lite över de "bra" tipsen jag fått och sket i blomman bra länge (månader). Nu för någon vecka sen när jag skulle flytta på blomman såg jag en knallgrön liten stjälk som skjutit upp och som på bara några dagar fick små knoppar.

Nu följer jag rosis råd igen, hon har nog rätt ändå. :D

Du får komma och skälla på mig annars så ska jag försöka hjälpa dig om det händer igen. :o
Hoppas din blomma blommar fint den här gången!
Mina egna är som sagt alltid lika fina, förutom den ena som jag råkade ge en köldchok härom dagen. Det var varmt ute och jag öppnade fönstret, glömde det öppet och dagen efter rasade alla 15 blommor av på min orkidé :grin:

Det är ganska svårt egentligen att sitta och ge råd endast via text över internet eftersom det kan finnas så himla många olika orsaker till att växterna må som de gör. Det behövs iftast utförliga förklaringar om hur växten sköts eller inte sköts, var den står, hur den har stått mm.

Jag kan inte hålla mig ifrån dessa trådar då det diskuteras blommor/växter. Det är ett av mina stora intressen sedan många år tillbaka, jag är utbildad och har även erfarenhet utav ämnet och oftast vet jag vad jag pratar om.

*kl*
Jag har två orkideer, och mina fingrar är INTE gröna! :D Men jag skvätter i lite vatten nån gång i veckan och de båda mår prima, har blommat om tre gånger.

Hehe det är lugnt, tror inte det var dina råd det var fel på, möjligen var det min tolkning eller eventuell misskötsel före. ;) Den senaste orkidén jag fått som skötts enligt dina råd mår så bra så!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
488
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka