Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?
Mycket intressant läsning!
Har just nu en häst med ungefär samma symptom!
Helt orkeslös vid allt som går fortare än skritt, både för hand och under ryttare. Har pågått någon månad nu och det blir inte bättre, ( trodde först han hade dålig kondis då han ej varit igång i vinter pga min graviditet).
Har varit lite knyckig i gången och kroppen, men inte direkt halt.
Han är kollad av ET som inte hittar något. I fredags åkte vi in till djursjukhuset i Helsingborg, de böjde igenom honom och kollade ryggen. Men där har han inte ont. Tog blodprov och kollade honom i halsen då han hostat lite vid igångsättning från skritt till trav första gången.
Där hade han lite slem, och det enda blodprovet visar är förhöjda eocinofila blodkroppar tror jag det hette.
Han blev satt på ventapulmin i tre veckor och de gissar på allergi/pollenallergi...
I måndags lämnade vi träckprov, detta var helt utan anmärkning...
Jag tycket att det låter lite märkligt med allergi, kan de bli såå trötta av det?! Min häst är helt färdig, stannar från galopp till halt på en sekund när jag släpper drivningen...
Jag har propsat på blodprov för fästingsjukdomar, så imorgon ska vi in med det... Dock säger veterinären att han inte tror på det, men jag tror inte att allergi är hela orsaken heller :-P
Uppdatera gärna vad som händer med din häst, sp ska jag höra detsamma i hopp om att kunna hjälpa våra pållar!