Orken tryter....

lady_vip

Trådstartare
Min mugghäst är än en gång dålig och jag vet inte hur länge jag orkar kämpa med detta...

Hon var väldigt dålig förra vintern, provade ALLT och tills slut tröttnade jag och körde iväg henne till klinik där hon fick stå tills de fick bukt med det. Sen blev det lite vård hemma och inom en månad var hon bra.

Nu har hon mått bra hela sommaren och bara haft nån enstaka liten krusta. Men så kom all luftfuktighet och PANG så eskalerade det och ena bakbenet är fullt i karleden och på hela utsidan av kotan/skenbenet. Ena frambenet har 2 områden som är 3x3 cm på skenbenet och massa små områden, andra frambenet börjar nu också få massor av småsår. Självklart har hon lymfangit.

Har köpt in en liten klippmaskin för att klippa hennes ben så att jag kommer åt allt, men det är bara bakbenet som gick att klippa, frambenen slår hon som en idiot med.
Hon har specialskydd i hagen för att inte bli blöt (på klinikens rekommendationer) och har bomullslindor under.

Jag behandlar med samma sak som de gjorde på kliniken; torskleverolja och Celeston, vilket funkar bra, om hon nu hade låtit mig komma till.

I morron kommer vet och ska sätta in en kanyl i henne så att jag kan ge henne lugnande vid behandling...
Och idag ska jag göra vid vindskjulet och stänga det så hon kan stå där på dagarna eftersom fukten i gräset gör henne sämre. För övrigt har vi sandjord och det är aldrig lerigt.

Jag lägger minst en timme om dagen på att sköta hennes mugg och pengarna rullar såklart. Förra säsongen la jag över 10'000 enbart på detta. I år är jag bara uppe i nån tusenlapp än så länge...

Hur länge orkar man? Är det ett värdigt hästliv? Håller på och funderar över radikal förändringar, typ fixa nån hage med annorlunda underlag eller flytta hästen nån annanstans, men jag vet inte...

Sv: Orken tryter....

Lider verkligen med dig ! Jag har haft likande problem i många år. Vet inte hur mkt pengar och tid jag lagt ner, och höll verkligen på att ge upp. Nu har han peppar peppar ta i trä hållt sig hufsad fin sen förra våren efter att varit på klinik i närmare en månad.
Men man blir nervös när man vet att lerhagaran snart kommer.
Jag märkte skillnad på min när jag flyttade honom över sommrarna men jag har inte byt stall. Gjorde en liten sjukhage med barkunderlag när de var som värst, men som sagt det känns inte som ett så kul hästliv. Jag hade efter många år tur att hitta en bra vet. som tog våra problem på allvar. Vi tog mkt prover och testade olika metoder och i dag använder jag Aloe Vera om jag märker att de är på väg. Men för oss med riktiga problem hästar så är nog enda lösningen att prova sig fram till vad som just passar din häst. Då är frågan hur mkt och länge man orkar. Jag håller verkligen tummen för att de inte ska komma tillbaks. Håller tummen för din med !

En grushage kanske skulle vara lämplig när det är som blötast i gräset. Det lättaste är kanske att grusa en del av gräshagen och stänglsa in grushagen så att man lätt kan öppna till gräset när vädret tilllåter.

Det kan inte vara så att hon är allergisk mot något i gräset? Kan det vara något hon äter som ställer till det i magen? Bakterier och svamp i jorden?

Mvh

Tora

Det kan inte vara så att hon är allergisk mot något i gräset? Kan det vara något hon äter som ställer till det i magen? Bakterier och svamp i jorden?

Mvh

Tora

Kan vara just det eftersom det varje gång uppkommer i beteshagen, i år med kombon att luftfuktigheten vad skyhög. Kan man göra allergiutredning på häst som man kan göra på hund..? Alla levertester osv är tagna förra året och dte var inget anmärkningsvärt.

Just barkhage har jag funderat över. Ska som sagt fixa till min lilla lösdrift nu idag och ha henne där på dagarna nu och verklugen sätta in en tuff stöt i samband med att jag får lugnande perparat från veterinären och kan klippa benen.

Blev knappaste bättre av att jag fick hem hö i uselt skick och enbart kan få tag i på tok för kraftigt hösilage...

Kan man inte för en kortare tid (tex 1-2 månader) byta hage? Nu tänker jag alltså inte på bara en annan hage på gården utan kanske i alla fall några kilometer bort, helst kanske ännu längre bort.

Blir muggen bättre då så vet du att det är något i just din miljö som gör att hästen blir dålig. Det där med bakterier i marken är inte roligt. Hästar som lätt får bärrandsröta brukar bli ganska så mycket bättre om de får en hage där "smittotrycket" inte är så högt.

Jag vet att man i vissa fall har gjort allergiutredning på häst när de har haft exem men vet inte riktigt hur det fungerar.

Mvh

Tora

Känner igen mig precis:crazy:
Mitt sto blev aldrig riktigt bra från sin Mugg/ rasp.
Så fort ngt var bättre ploppade det upp ngn annanstans.

Har nu slutat att hålla på överhuvudtaget sen 14 da´r (blundar)o det har slutat att sprida sig o börjar nu bli riktigt bra.
Har dock rakat områdena ordentligt för att benet ska kunna vara torrt.
Aktar mig dock för att ha skydd på eller annat som ger fuktig värme.

Val. är bra, men är hårlös i stora delar av karlederna bak.

Jag har ev. möjlighet att ställa henne hos en vän en mil bort, MEN så har jag ett dräktigt sto kvar som då är själv... Får fundera ut det där. Men en allergiutredning hade varit ett bra första steg.

Försökte också strunta i att behandla och blunda, med detta resultatet *suck* Undviker också skydd, men för tillfället kan jag inte rida öht då hon är halt av detta.
Hagskydden är gjorda för mugghästar och har faktiskt gjort så att det enda friska benet fortfarande är friskt.

Jag rakar med en hundtrimmer som verkligen RAKAR o inte bara klipper lite. Gör stor skillnad.

Har också en hundtrimmer, det blir i stort sett helt kalt. Ska fota i kväll så får du se.

Har ju inte dessa problem, men idiot förklara mig nu om ni måste men denna fråga vill jag ändå ställa. Jag har ju eksem häst sedan åtskilliga år tillbaka, jag får en känsla av att denna typ av problem mycket väl kan ha en liknande uppkomst som eksemet fast grunden är en annan och inte insekter som i fallet eksem.

Har man provat med att försöka höja immunförsvaret i magen? Det jag ser, är att man sekundärt behandlar resultatet men kanske inte kommer åt orsaken? Jag vet flera fall av hästar som fått kraftig mugg pga vissa typer av foder, därav min fråga?

Jag håller med Boj. Mugg kan mkt väl komma inifrån, särskilt i såna fall som ditt där "inget hjälper".

Har du någon duktig alternativbehandlare i närheten som kan hjälpa dig att se problemet ur ett annat perspektiv?

Ang. allergiutredning på häst så är det ingen ide. Läste en artikel om det i Horse&Rider. Det går att testa, men problemet är att hästar verkar vara allergiska mot ALLT. Testet är därför helt opålitligt. Det enda sättet att klura ut om en häst är allergisk är att ta bort vissa saker ur dens miljö/foder och se om det hjälper.

Har samma tanke och blev därför halvt förkrossad när jag fick uselt hö och håller nu på att försöker lösa det.

I kraftväg får hon Dodson och Horrells ena müsli och djävulsklo för lymfangiten, annars får hon inget annat. Har funderat på att sätta in nån form av magtillskott men vet inte vilket jag ska välja. Hade en häst med magsår innan och hon fick då nån sorts magbakterier, men det var längesen och minns inte vad det var.

Har du någon duktig alternativbehandlare i närheten som kan hjälpa dig att se problemet ur ett annat perspektiv?

Därifrån har jag bla fått Djävulsklon, men jag ska kontakta dem angående något annat. Hon är duktig men håller inte på i så stor skala längre, men hjälpte mig mycket med mitt fullblod som hade många bekymmer.

Till en av våra hästar fick vi hundörondroppar att ha på...ska kika vad de hette för det hjälpte verkligen oss i alla fall.

Du har förmodligen även provat med detta, men tipsar i alla fall. Tvätta rent med Lactacyd och sen tunt smörja in med AMC Tea tree salva. det fungerade bra för mig. Muggen försvann på tre dagar.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka