Orkar inte upploppet

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
H

Half moon

har ett litet problem min pålle tränar hur bra som helst men startade henne och hon orkade inte upploppet gick 20.5 2140am hon kan bättre, hade inte ovanligt hög puls efteråt heller.... har äntligen lyckats få henne att springa rakt, hon slår sig väldigt pga för långt baksteg har åtgärdat detta nu.
Vad kan problemet vara??? Viljan? el nått annat ska till veterinären o kolla upp henne om ca 1vecka.
Snart tror väl kuskarna att ja inte kan träna häst :confused:

Sv: Orkar inte upploppet

Svårt att säga så här utan att veta mer om hästen. Du skriver att hon har tränat kanon - vad har du kört med hästen? Alltså, har du tränat tempo osv osv?

Hon är 6år gammal import fr nederländerna gjorde 4 starter för mig förra hösten och slog då sina rekord 19.2 2140m V men kusken sa att hon inte riktig orkade sista biten men hon höll sin fart och blev
4:a. Hon går intervaller i svag backe 1 gång i veckan 8 intervaller ca 1.20-1.25 tid och är stark me bra puls. innan vinterträningen så när jag körde intervaller ihop me andra hästar blev hon "trött" el gav upp de två sissta intervallerna men var stark o fin när jag körde ensam. men nu i år så har jag kört intervaller både ensam o med andra då ville hon verkligen springa och var skit het bakom hästarna hela vägen. de skulle vara så mycket enklare om man körde själv i loppet.. då skulle man kanske veta mer.. ime hon har bra puls efter starten så kan hon inte ha tagit ut sig helt. Hon stog i proffsträning innan och blev hårdare tränad då gick hon riktigt dåliga tider sen köpte jag henne. Om hon får ok från veterinären får hon starta 1gång till och är det samma där så funderar jag på att betäcka henne.

hmm.. får mig att tänka på hur min valack var. orkade inte heller upploppet men höll sin fart, 1.20 -1.24. Och alltid bra till i puls.

Fick av en slump ut en ET till hästen som fann karpaltunnel inflammation. Enkelt behandlat av veterinär. Men kan på vissa hästar vara värre reaktion, då behövs operation (tex har OrderByFax nyss genomgått en sådan).

rakbanan är 700m lång kör på ca 1min 12sek uppför och 1min el 58sek nedför. finns nämligen inga metermarkeringar. Om hon skulle vara övertränad så skulle man väl märka det på träningen?? det kanske inte är 1.25 intervaller jag kanske har räknat fel. de hästar som hon tränat ihop med går bra på banan. ibland går det lite fortare än tänkt ime hon blir enormt het o svår att hålla..

1,12 på 700 m = ca. 1.42 - 1,43

58 på 700 m = ca 1,22 - 1,23.

Jag skulle dämpa farten.

Har försökt släktforska lite på henne e lite svårt ime hon är från nederländerna. Detta har jag kommit fram till
*Är efter e Construction (US) - Super Bowl
*Mammans rekord är 16.7 och är efter Defiant Yankee.
*Hon har en helbror i nederländerna som har gått 1.14.3.
*hon har samma stolinje som Armbro Jardine som är i sverige
*Stolinje Leetell

Är det någon som vet något om någon i hennes stam så skriv gärna.
Anser du det vara bra stam? vet inte så mycket om stammar men jätte intresserad av Avel och försöker lära mig hela tiden.:rofl:

hmm.. får mig att tänka på hur min valack var. orkade inte heller upploppet men höll sin fart, 1.20 -1.24. Och alltid bra till i puls.

Fick av en slump ut en ET till hästen som fann karpaltunnel inflammation. Enkelt behandlat av veterinär. Men kan på vissa hästar vara värre reaktion, då behövs operation (tex har OrderByFax nyss genomgått en sådan).

"kl"
Hur går en sån op. till?,har nämligen en som blivit behandlad i omgångar i karpaltunneln.

vad ska man ha för stam på sitt avelssto för det ska vara attraktivt på marknaden?

Ok. Mina högst personliga funderingar...

*Om hon har slagit sig mycket kanske hon helt enkelt är rädd, spänner sig och blir trött på grund av det? Även om hon inte slår sig nu kanske det fortfarande sitter i huvudet att det gör ont och så samlar hon på sig mjölksyra helt i onödan som hon blir trött av.

*Jag har märkt att många ston (inte alla) springer upp till en viss ålder 6-7 år, oavsett hur få eller många starter de har gjort, och sedan skiter i det. Har hört en del tränare säga det också att ston tröttnar på att springa till slut. Har själv en häst som vi funderar på om hon kommit dit, men vi tänker inte ge upp ändå:p.

*Vad fodrar du med? Det sägs att för mycket proteinöverskott gör att hästarna stannar till slut. Det finns diskussioner om det inne på avel att så inte skulle vara fallet och jag är lite för dåligt insatt, men kanske värt att kolla upp och kanske någon annan här vet mer om det?

hon är väldigt lättfödd hon får 12kg hö 1.5kg kraft grov 125. 1 halv liter(torrt) vet inte hur mycket det blir uppblött i vikt Betfor. Så för mycket protein tror jag inte det är frågan om..

Det beror ju i och för sig inte på hur lite eller mycket foder man ger, utan vad det innehåller. Tolv kilo (fri tillgång nästan antar jag) av ett hö som är proteinrikt (t.ex förstaskörden) och ett proteinrikt kraftfoder (vilket groov är då det i första hand är utvecklat för avelsdjur) kan säkert mycket väl ge hästen ett överskott av just proteiner. Sedan om det gör att de stannar i lopp låter jag vara osagt, klart är dock att ett flertal större och välkända tränare går på den linjen samtidigt som även våra hästar gick sämre när de hade ett proteinrikt hö (jag är som sagt för dåligt insatt, vi bytte till hö från samma åker från andraskörden och det har de gått bättre på). Men som sagt, enligt foderexpertiserna har det visat att så inte är fallet. Så jag vet inte.
Har du analys på ditt hö? Det låter annars ändå ganska lite mat 1½ kg kraftfoder om dagen på en tävlande/tränande travare. Men det är ju i och för sig individuellt för varje häst :)

If i was you i would check my horse for lung bleeding. Some studies says that as many as 70% of all horses are lung bleeders. So check that up next time she races. If you have a horse that stops in races that is the first thing to check. Just have an on site track veterinarian to scope her approx an hour after she finishes her race.

Har ett bra hö. det e alltid svårt med foder. hon får ganska lite kraftfoder men hon är Väldigt lättfödd lite ovanligt för att vara travare hon tappar inte speciellt mycket i vikt av att tävla heller som vissa ston har ont av. har pratat lite med olika tränare om foder många har kraft grov 125 + sport om det skulle behövas.
Hade kraft Sport till henne innan men fick tipset av en tränare vars hästar går bra på banan, vi tränar även ihop. Att börja med kraft Grov 125 imed att risken för korsförlamning minskade betydligt. och att dem byggde bra med muskler på det. tänkte att det var värt ett försök iallafall.:bump: Vad fodrar ni era travare med?

Fritt hö
havre
kli
melass
salt
och diverse mineraler och vitaminer. Och annat hokus pokus :D

Morgon: 1,5 kg HöMix , lite vanligt hö bredvid. 1 kg Havre & 0,5 kg Krafft BlåRöd.

Lunch: 2 kg Hö

Insläpp: 2 Kg hö 1 kg Havre 0,5 kg Krafft BlåRöd, 1 kg (torrt uppmätt) Betfor.

Kväll: 2 kg Hö 1 Kg Havre 0,5 Kg Krafft BlåRöd.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 038
Senast: Gnist
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka