Orkar inte upploppet

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Half moon
  • Startdatum Startdatum
Sv: Orkar inte upploppet

Krafft Groov 125 ska man väl bara ge unghästar och fölmärrar för det är så mycket protein i det. Man ska ge Krafft Grund och eventuellt Krafft Sport till tävlingshästar. Man ska inte bara ge Sport för det kan vara lite för tufft för magen på dem.

Jag fodrar tävlingshästar med fri tillgång på hösilage, krafft grund och havre (plus vitamintillskott osv vid behov, även betfor ibland). Gav Sport förut, men ger havre istället nu.

Krafft Groov 125 äter fölmärrarna och unghästarna som inte tränas än.

Senast ändrad:

kl

Det finns ju tusen olika skolor med foder... Vi har fri tillgång till ett proteinfattigt hö, hippobasic, fibergi bas, korn som grund och som blandas lite utefter hästarnas behov.
I det andra stallet har vi börjat med krafft blå müsli, om det är ett bra foder eller inte kommer väl att visa sig, har bara kört med det några dagar där ännu.

Jag vet också en tjej som har snarlik foderstat som dig och tycker det funkar bra.

Man kan ju fodra hur man vill men hästarna måste ju fungera på det, det är när de inte fungerar man får börja att leta fel. Kanske ska du fundera över att ta ett mer proteinfattigt foder OM det nu kan vara det som gör det? Jag menar, tränad är hon ju så hon borde orka sista delen i ett lopp. Alternativt ta ett blodprov och kolla muskelvärden på henne. Det är väldigt sällan ston blir övertränade, men det händer och då brukar de stanna i lopp. Det har väl mest med blodkroppar att göra och brukar inte märkas förrän de blir riktigt trötta har jag för mig?

Och som sagt, en del ston (och även valascker) bara skiter i det, de tycker inte det är roligt och då är det svårt att göra något åt, kanske om du har möjlighet och orkar, det hjälper att lägga om träningen helt...

ska o kolla upp henne hos vetrinären i slutet på nästa vecka kommer då även ta blodprover.

Fritt med hö.
6kg krafft sport/dag i träning.
ca:8kg/dag vid tävling.:o.
multivitaminer + muscle power(kraftig E-vitamin).
Mina står hela distansen + lite till :angel:.

Fritt med hö.

Skojar du nu?

Mina som också står distans plus lite till :angel: får fritt med hö och 1-3 kg (beror på storlek) helhavre samt 0,1 kg betfor o mineraler....

Man kan inte generalisera....

Nej, jag skojar inte!
Jag kanske skulle kunna dra ner lite på kraftfoder?!
Men vi provade ett tag att dra ner till Leffe Blanche & Ninas Apache,
båda blev mycket sämre i loppen.(långsammare sista 500 & högre puls).
Jag kommer inte att vara "snål" på kraftfoder efter det ;).
"Leffe" gick konstant på 7 kilo/dag (Racing Prix).
Tilläggas bör att jag tränar mina hästar väldigt hårt!!
Intervall träning 2ggr. i veckan 7x800m i 1,14-1,18 tempo, är ganska vanligt för mina hästar.
OBS!! Glöm inte att hästar är olika individer, och måste därför tränas på väldigt olika sätt!!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag skojar inte!
Jag kanske skulle kunna dra ner lite på kraftfoder?!
Men vi provade ett tag att dra ner till Leffe Blanche & Ninas Apache,
båda blev mycket sämre i loppen.(långsammare sista 500 & högre puls).
Jag kommer inte att vara "snål" på kraftfoder efter det ;).
"Leffe" gick konstant på 7 kilo/dag (Racing Prix).
Tilläggas bör att jag tränar mina hästar väldigt hårt!!
Intervall träning 2ggr. i veckan 7x800m i 1,14-1,18 tempo, är ganska vanligt för mina hästar.
OBS!! Glöm inte att hästar är olika individer, och måste därför tränas på väldigt olika sätt!!

Nej då, jag är fullt medveten om att alla hästar inte är likadana. Jag har 13 st i olika storlekar och åldrar alla med olika egenskaper och behov.
Tyckte bara att det lät väldigt mycket men vet samtidigt att det är många som fodrar så.
Mina hästar står i utestall samt är ute (om inte dygnet runt) mellan 7-21 vilket innebär att de har högre energibehov, plus att de också tränar hårt. Men de håller gott hull och är träningsvilliga och ser ut att må gott. Så länge det funkar för mig är jag glad och nöjd (det blir ju betydligt billigare så också...:idea:).

Fritt med hö.

Herregud:eek:Hur lyckas du få i dem så mycket? Hur många ggr per dag utfodras de? Jag menar: en häst har ju ganska liten matsäck:confused:

3 ibland 4:a.
Om dom fick, skulle dom säkert äta ett par kilo till.;) :d.

Dom orkar inte äta så många kg hö per dag på den foderstaten va? Jag har sett proffstränare som ger på det här viset, och de hästarna har aldrig orkat äta så speciellt mycket grovfoder. Jag betvivlar att någon av dom kom upp i rekommenderad minimigiva per dag med hö.

Det känns juh inte värst troligt att de orkar..

Har ett ex. jobbade i travstall förut, och innan jag gick på mammaledighet fodrades hästarna med kli-linfrö gröt, krossad havre & mineraler. Mina fick beroende efter behov mellan 3-4,5 kg kross.havre, 1 ½ mått gröt & 2 kg hösilage på morgonen, 2 kg hös. till lunch & 4-6 kg hös. till natten. De åt bra, vissa lämnade lite men var runda & blanka & travade på bra i loppen.

Efter ett halvår med ny skötare & ny foderstat till Krafft Sport & Groov och mindre mängd hösilage så såg 4 av 7 rent utsagt för:devil: ut..... De fick nu alltså LITE hös.kl 6 på morgonen & 2,5 kg Sport alt. Groov. Till Lunch 2,0 kg Krafft. Kl 15 fick de första "riktiga" hös. givan på 3 kg. kl 17 fick de samma krafft giva & gröt. KL 21 var det nattfodring, 3 kg hös. & 2 kg krafft.

Alla åt tydligen med god aptit i början men efter några veckor började allt fler lämna massor av mat & åt slut på hösilaget ist. men inget ändrades. och till sin hjälp hade de en foderrådgivare från krafft företaget. För mig klingar det fel.

Det känns juh inte värst troligt att de orkar..

Har ett ex. jobbade i travstall förut, och innan jag gick på mammaledighet fodrades hästarna med kli-linfrö gröt, krossad havre & mineraler. Mina fick beroende efter behov mellan 3-4,5 kg kross.havre, 1 ½ mått gröt & 2 kg hösilage på morgonen, 2 kg hös. till lunch & 4-6 kg hös. till natten. De åt bra, vissa lämnade lite men var runda & blanka & travade på bra i loppen.

Efter ett halvår med ny skötare & ny foderstat till Krafft Sport & Groov och mindre mängd hösilage så såg 4 av 7 rent utsagt för:devil: ut..... De fick nu alltså LITE hös.kl 6 på morgonen & 2,5 kg Sport alt. Groov. Till Lunch 2,0 kg Krafft. Kl 15 fick de första "riktiga" hös. givan på 3 kg. kl 17 fick de samma krafft giva & gröt. KL 21 var det nattfodring, 3 kg hös. & 2 kg krafft.

Skulle vara intressant och veta om det är någon skilnad i "resultatlistan", jämfört med "gamla" foderstaten och den "nya".
Dom orkar inte äta så många kg hö per dag på den foderstaten va? Jag har sett proffstränare som ger på det här viset, och de hästarna har aldrig orkat äta så speciellt mycket grovfoder. Jag betvivlar att någon av dom kom upp i rekommenderad minimigiva per dag med hö.
Dom äter 6,8 - 8kg hö/dygn.

Ja, det kan jag säga att det blev. Har inga siffror men vet med tanke på hästarnas resultat före & efter att de inte gick ett klapparsteg.

Ja, det kan jag säga att det blev. Har inga siffror men vet med tanke på hästarnas resultat före & efter att de inte gick ett klapparsteg.
Om du Pm:ar namnet på tränaren till mig, så kan jag kolla lite siffror. :angel: :idea:

Inte den sämsta,men du skulle inte få mycket betalt för en avkomma.

vad menas med inte så mycket pengar? 20.000?
även om jag betäckte henne med Adams hall,Ouite Easy vad skulle man ev få för en avkomma då?

vad menas med inte så mycket pengar? 20.000?
även om jag betäckte henne med Adams hall,Ouite Easy vad skulle man ev få för en avkomma då?

Adams Halls avkommor fick man inte mycket för på auktionerna förra året. Quite Easy är ett oskrivet kort, men jag tror inte på honom som avelshingst. Har sett ett par lopp med honom där jag inte var imponerad av honom (dvs han borde ha kunnat bättre).

I övrigt tycker jag det låter tufft att köra så fort med hästen. Låt henne gå 30-temposintervaller ett tag och se om det blir bättre. Man kan ju låta dem gå något provlopp också i olika tempon för att se hur de verkar innan man startar (så slipper man få en kalldusch när de väl startar).

Senast ändrad:

någon som har hingsttips till mitt sto funderar på att betäcka henne imed hon är ju faktiskt redan 6år. Ska höra vad vetrinären säger först ska dit på torsdag.
Har funderat lite på dessa hingstar Fom above, power to charm. Super photo kosmos, Up front larry

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 038
Senast: Gnist
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka