Orkar inte snart

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jojjogalopp

jag har två under bara barn 10år och en som är 12år,jag har varitt tillsammans med min sambo i 9år och varitt lycklig,
Nu har hans 13åriga dotter flyttat hem till oss,han frågade mig från början vad jag tyckte men hadde inte hjärta att säja nej,jag har psykiska problem och får inte bli för mkt överbelastad,jag har varitt rädd att förhållandet ska ändras men skälv klart gör det de,men nu känner jag att jag bara inte orkar känns som allt hänger på mig det är mig hon tjatar om häst,jag och min dotter har häst vi har inte råd med en till,Nu har jag sådan tur att jag får höt av en bonde som jag är hundvakt åt plus att jag får gratis hö,men gubben är 61år .vad och hur gör jag nästa år kan ju inte begära att gubben ska föda på en till häst och jag har inte ekonomi till tre,Jag har bara tur som får gratis nu har köpt i alla år och inser att jag är tvungen att göra det senare med,men jag vet vad vi har för ekonomi och det fins ingen krona.
sambon jobbar på veckorna 40mil härefrån och nu har han jobbat i spanien i en vecka,han sa att han skulle vara mer hemma men som sakt man mosste jobba med,men han hjälper till när han är hemma,
den här veckan har det käns som jag vill flytta,Sambons dotter hon är spydig och därför ville hennes mamma att hon skulle flytta hit,ja det är bara massor,tänk om man bara kunde få åka bort med mina egna barn,jag har inte åkt bort mer en till min mamma och bror några gånger under 5års tid

Sv: Orkar inte snart

Det blir väldigt mycket lättare att läsa om du delar upp i stycken.

Vad är problemet ? Att 13-åringen tjatar på häst ?
Kan hon inte få vara med och hjälpa er med er häst ? Att ni delar på tre istället ?

Sen undrar jag - hur har du kunnat leva med en man i 9år utan att berätta om dina problem ?

Tycker att du ska sätta dig ner och prata igenom det här med din partner. Han måste ju känna till orsaken till att flickans mamma ville att hon skulle bo hos er, samt att dina psykiska problem är väl även det något han har koll på!? Hur är dottern när han är hemma?

Att han jobbar hemifrån på veckorna gör ju att ditt ansvar över hans dotter blir väl stort, något som han måste ha tagit med i beräkningen när det började talas om att hon skulle bo hos er!? Tycker inte att det är ok att han lämpar över ansvaret på dig så här.

Ska dottern bo hos er så får han söka sig ett jobb på hemorten så att han kan ta tag i dotterns problem och uppförande, varför ska du överta hans ansvar som förälder!? I synnerhet när du har de problem du har. Båda flickans föräldrar kommer ju undan mycket av sitt ansvar genom att mamman skickar dottern till pappan som i sin tur låter dig göra grovjobbet. :crazy:

Sedan så är det ju bara att tala om för hans dotter att även OM ni hade ekonomi att försörja en häst till så skulle hon inte få någon. Dåligt uppförande ska inte belönas. Och blir det någon gång aktuellt i framtiden med häst så ska väl flickans mamma isf. stå för hälften av kostnaderna!?

Så ta och sätt ned foten omedelbums både mot sambon och framförallt mot hans dotter!

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker väl att hon har lika stor rätt till häst som era andra barn, antingen delar ni alla tre eller så ska väl ingen ha.. det är bara min åsikt.

Tycker väl samtidigt att din sambo skulle bo och jobba på hemmaplan för att kunna stötta och dela åtminstone lika på ansvaret...

Lycka till

Det låter som att du plötsligt står med ansvaret för en 13-åring som inte är din dotter. Detta är inte riktigt rätt. Det är din sambo som skall ha ansvaret för sin dotter, inte du. Självklart kan du ställa upp och hjälpa till om du vill men det skall inte krävas av dig.

När det gäller häst till din sambos dotter så är det väl han som måste ta ställning till om HAN har råd att betala för en häst åt sin dotter. Har ni gemensam ekonomi måste ni ta ett gemensamt beslut och har ni inte råd så är det inte så mycket att göra åt det, kanske kan ni ordna så att sambons dotter kan få sköta om/rida någon annan häst istället? Det är också viktigt att du inte förväntas ta ansvar för en eventuell häst åt din sambos dotter utan att du själv tycker att det är ok. En 13-åring är ju inte mogen att själv ta ansvaret för en häst utan någon vuxen måste ju hela tiden ha huvudansvaret.

Om jag var du hade jag inte accepterat att ta hand om sambos tjej när han jobbar borta på veckorna då det inte verkar som att tjejen kan uppföra siog ordentligt. Det rimliga vore väl att hon var hos sin mamma då pappan jobbar, inte skall väl du behöva vara barnvakt för att mamman tycker att hennes dotter är för spydig?

Det låter som att du skulle behöva sätta ned foten och sluta ta på dig en massa ansvar som inte är ditt. Försök inte att bara vara "snäll", se till dina egna behov också!

Jag tycker väl att hon har lika stor rätt till häst som era andra barn, antingen delar ni alla tre eller så ska väl ingen ha.. det är bara min åsikt.

Oavsett om hon är biologiskt barn till båda parter eller inte så finns det väl ingen anledning att hon ska få ha häst när hon uppenbarligen inte är speciellt "trevlig"!? Sätter trevlig inom " " och låter det innefatta mycket.

Sedan så är det ju inget i TS inlägg som säger att hon inte får ha tillgång till de 2 hästar som finns!? Som jag tolkar det så vill hon ha en egen, vilket inte funkar ekonomiskt i nuläget. Samt att flickans mamma måste ju även hon stå för halva kostnaden om egen häst blir aktuell.

dela åtminstone lika på ansvaret...

Att man hjälps åt med varandras barn och tar ansvar är ju precis som det ska vara, men dela lika på ansvaret i ett sånt här fall tycker jag inte är rätt. TS sambos dotter är ju inte ett barn som verkar vara lätthanterligt direkt som jag har förstått. Det är sambons ansvar i första hand och inget annat!

Det rimliga vore väl att hon var hos sin mamma då pappan jobbar, inte skall väl du behöva vara barnvakt för att mamman tycker att hennes dotter är för spydig?

Exakt! Mamman fick det ju väldigt förspännt här, någon som gratis tar sig ann dottern när hon själv fick nog. :crazy:

Det blir väldigt mycket lättare att läsa om du delar upp i stycken.

Vad är problemet ? Att 13-åringen tjatar på häst ?
Kan hon inte få vara med och hjälpa er med er häst ? Att ni delar på tre istället ?

Sen undrar jag - hur har du kunnat leva med en man i 9år utan att berätta om dina problem ?
ja det är lättare att dela upp det i delar men jag va så arg och slut så jag bara skrev på,
Hon är med oss i stallet jag har fixat ridskola till henne,att leva med en man i 9år utan att beretta mina problem det är inte det,
vi pratar m varandra men jusst om detta som är jobbigt just nu vill jag inte ta upp för jag vet att han är besvärad då,

Tycker att du ska sätta dig ner och prata igenom det här med din partner. Han måste ju känna till orsaken till att flickans mamma ville att hon skulle bo hos er, samt att dina psykiska problem är väl även det något han har koll på!? Hur är dottern när han är hemma?

Att han jobbar hemifrån på veckorna gör ju att ditt ansvar över hans dotter blir väl stort, något som han måste ha tagit med i beräkningen när det började talas om att hon skulle bo hos er!? Tycker inte att det är ok att han lämpar över ansvaret på dig så här.

Ska dottern bo hos er så får han söka sig ett jobb på hemorten så att han kan ta tag i dotterns problem och uppförande, varför ska du överta hans ansvar som förälder!? I synnerhet när du har de problem du har. Båda flickans föräldrar kommer ju undan mycket av sitt ansvar genom att mamman skickar dottern till pappan som i sin tur låter dig göra grovjobbet. :crazy:

Sedan så är det ju bara att tala om för hans dotter att även OM ni hade ekonomi att försörja en häst till så skulle hon inte få någon. Dåligt uppförande ska inte belönas. Och blir det någon gång aktuellt i framtiden med häst så ska väl flickans mamma isf. stå för hälften av kostnaderna!?

Så ta och sätt ned foten omedelbums både mot sambon och framförallt mot hans dotter!

Jo jag ska prata med min sambo när han kommer hem från spanien,han kommer hem på lördag sen åker han i gen på måndag,ja allt hänger på mig mat skola läxer mmang om hon ska ha en häst i framtiden så kommer inte mamman stå för någott hon betalar inte en extra krona,
ang skaffa jobb på hemma orten har jag sakt många gånger men han trivs så bra där han jobbar,
ja vi pratade inan hans dotter flyttade hit och han sa då att han skulle dra ner jobbet men pengar styr välldigt,

Tycker väl samtidigt att din sambo skulle bo och jobba på hemmaplan för att kunna stötta och dela åtminstone lika på ansvaret...

Lycka till

Ja så du tycker jag ska gå och köpa en häst till för hon har flyttat hit nu och jag har haft häst inan ,jag har inte råd med fler,så du menar att om hon inte får häst så ska jag sälja min dotters häst så funkar det inte.hadde jag råd så självklart hadde jag köpt det senare men jag har inte råd.
att dela på hästarna,ja min kan hon inte riktigt hantera och dotterns häst kan hon få låna i bland men dottern vill helst inte låna ut han av vissa skäl,
sambon trivs med sitt jobb så han vill inte byta,

att dela på hästarna,ja min kan hon inte riktigt hantera och dotterns häst kan hon få låna i bland men dottern vill helst inte låna ut han av vissa skäl,
sambon trivs med sitt jobb så han vill inte byta,

Men du måste väl förstå att hon känner sig utanför, en pappa som sällan är hemma och så har hennes "styvmamma" och "styvsyster" ett gemensamt intresse som hon knappt får delta i :confused:

Senast ändrad:

Det låter som att du plötsligt står med ansvaret för en 13-åring som inte är din dotter. Detta är inte riktigt rätt. Det är din sambo som skall ha ansvaret för sin dotter, inte du. Självklart kan du ställa upp och hjälpa till om du vill men det skall inte krävas av dig.

När det gäller häst till din sambos dotter så är det väl han som måste ta ställning till om HAN har råd att betala för en häst åt sin dotter. Har ni gemensam ekonomi måste ni ta ett gemensamt beslut och har ni inte råd så är det inte så mycket att göra åt det, kanske kan ni ordna så att sambons dotter kan få sköta om/rida någon annan häst istället? Det är också viktigt att du inte förväntas ta ansvar för en eventuell häst åt din sambos dotter utan att du själv tycker att det är ok. En 13-åring är ju inte mogen att själv ta ansvaret för en häst utan någon vuxen måste ju hela tiden ha huvudansvaret.

Om jag var du hade jag inte accepterat att ta hand om sambos tjej när han jobbar borta på veckorna då det inte verkar som att tjejen kan uppföra siog ordentligt. Det rimliga vore väl att hon var hos sin mamma då pappan jobbar, inte skall väl du behöva vara barnvakt för att mamman tycker att hennes dotter är för spydig?

Det låter som att du skulle behöva sätta ned foten och sluta ta på dig en massa ansvar som inte är ditt. Försök inte att bara vara "snäll", se till dina egna behov också!

Ja nu är det så här att jag håller med fullständigt med vad du skriver,men hon kan inte vara hos sin mamma medan han jobbar hon bor 40mil i från oss och det fungerar inte med skolan då,ja kommer hem från skolan i dag och spydig säjer att jag är tjurig för jag inte ringer på massa häst annonser,men jag kan ju inte sitta och ringa när jag ej har råd,

vi har gemensam ekonomi och vi har inte råd en då,

Bryter av lite här.

Vad har hänt i flickans liv som gör att hon beter sig otrevligt ? Att vara 13 är en känslig ålder, och att dina barn har egen häst men inte hon kan ha en bidragande orsak till hennes beteende. Om flickan ska bo kvar hos er, går det inte dela häst med din dotter ? Ha varann dags system ?

Även om du inte orkar med detta så är det din mans barn som du fick med på köpet. Sen bör väl han vara hemma mer och delaktig i vad som händer. Hur ställer sig han till att hans 13 åriga dotter inte kan få en egen häst när din dotter har en ? Antar att han betalar en del till hästarna ?

Du pratar om att åka bort med dina egna barn , varför får inte tjejen åka med ? Du har varit ihop med hennes pappa i 9 år och då är jag så fräck att vilja påstå att hon bör ingå i erat liv.

det är väl ingen rättighet att ha häst och samma privilegier som andra i familjen om man inte uppför sig vettigt som de andra också.

Med det sagt så kan jag ju nämna att hon borde kanske få en chans och få vara med.

Men du måste väl förstå att hon känner sig utanför, en pappa som sällan är hemma och så har hennes "styvmamma" och "styvsyster" ett gemensamt intresse som hon knappt får delta i :confused:

Precis. Hur kan man förvänta sig att en 13-åring ska vara "trevlig" i den situationen? Jag kan tänka mig hur förtvivlad tjejens situation kan vara. Ny familj som hon kanske inte känner sig välkommen hos, frånvarande föräldrar och till råga på allt utesluten från ridningen.

Nu menar jag inte att det är så situationen är, men på den korta beskrivning TS ger skulle det kunna vara så. Och framför allt kan tjejen uppleva att det är så.

TS: Det låter som om ni skulle behöva hjälp utifrån, om man gå på den kortfattade information vi fått här. Kanske finns det en skolkurator eller liknande som kan guida er?

det är väl ingen rättighet att ha häst och samma privilegier som andra i familjen om man inte uppför sig vettigt som de andra också.

Jag tror ( obs tror ) att mycket av denna 13 åriga tjejs attityd kommer av att hon känner sig lite utanför, tro mig barn känner av om dom inte är önskade långt tidigare än vad man kan tro

På den lilla beskrivningen TS givit tycker jag inte alls det är en konstig reaktion från en 13årig tjej faktiskt ..

Jag tror att du måste ställa krav på din sambo att han tar sin papparoll på allvar, om flickan ska bo hos er. Det är faktiskt viktigare att hans dotter trivs i sitt hem, än att han trivs på sitt jobb (som verkar väldigt bekvämt för honom - ungkarlsliv hela veckorna medan du tar hand om problemen på hemmaplan).

Spydig eller inte så är det ett barn det handlar om, ett barn som har blivit ivägskickat och avvisat av sin ena förälder. Självklart reagerar hon negativt av att komma till ett ställe där hon är tvåa från början. Och så blir det här med hästen det som hon hänger upp det hela på, för det är så konkret och uppenbart. Och det är dig hon tjatar på - för du är där! Pappa är ju borta.

Självklart kan ni inte snyta en häst ur näsan om ni inte har råd (och jag förstår att ni gör ert bästa genom att sätta henne i ridskola et c), men du och din sambo måste sätta er ner som vuxna människor och verkligen diskutera igenom förutsättningarna för att ha tre barn i familjen i stället för två, och hur ni ska fördela tid, engagemang och pengar mellan dem så att det blir rättvist. För som det är nu så är det flickan som blir lidande för att ni vuxna inte kommunicerar och planerar. Och du, som får ta smällarna och tjuvnypen.

Det vore nog en bra idé om han offrade lite av sin jobbtrivsel för att kunna ge mer pappatid. Kanske bra för ekonomin också att slippa dubbelt boende och långa pendlingsresor, då kanske det blir en slant extra över att spendera på flickans ridning.

bidragande orsak till hennes beteende. Om flickan ska bo kvar hos er, går det inte dela häst med din dotter ? Ha varann dags system ?

Jag tycker inte at det är rättvist att TS dotter plötsligt ska dela sin häst med sambons dotter. Hästen är som jag förstår hennes egen och att då plötsligt få en delägare är nog inte så kul. Att hon kan få ta en/två dagar i veckan kan ju vara en annan femma, som medryttare.

Bryter av lite här.

Vad har hänt i flickans liv som gör att hon beter sig otrevligt ? Att vara 13 är en känslig ålder, och att dina barn har egen häst men inte hon kan ha en bidragande orsak till hennes beteende. Om flickan ska bo kvar hos er, går det inte dela häst med din dotter ? Ha varann dags system ?

Även om du inte orkar med detta så är det din mans barn som du fick med på köpet. Sen bör väl han vara hemma mer och delaktig i vad som händer. Hur ställer sig han till att hans 13 åriga dotter inte kan få en egen häst när din dotter har en ? Antar att han betalar en del till hästarna ?

Du pratar om att åka bort med dina egna barn , varför får inte tjejen åka med ? Du har varit ihop med hennes pappa i 9 år och då är jag så fräck att vilja påstå att hon bör ingå i erat liv.
Är bara tvungen att svara på ditt innlägg,
13år känslig ålder jag har så svårt för detta jag har alldrig problem med mina barn,att dela häst med min dotter kommer alldrig funka jag har pratat med dottern min hon vill inte låna ut sin häst,han bör vara hemma mer men jag kan inte tvinga han,ang hur han ställer sig till våra hästar så har han sakt så att vi har inte råd mera därför får hon rida på ridskola och jag kan inte släppa ut henne på min häst som hon är sten het och tästar som attan,så hon brukar få rida ca 1-2gånger i veckan när jag är med,men nu är det så att jag är ingen maskin ,Du antar att han betalar för hästarna,FEl,jag jobbar av mitt hö och hovslagare och spån så jag jobbar i bland 7dagar i veckan i 2månaders tid för få det gratis,så alt sånt betalar faktiskt jag själv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 148
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 594
Senast: nowayout
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar