Sa till en av betesgästerna igår att det är avmaskning nu i veckan. Han frågade vad jag ger min häst, alltså mängden. Jag sa: Så mycket som en häst på 420kg ska ha". Han påpekade då prompt och hånande att en häst som min knappast kan väga så mycket. Nä, han visste minsann att inte ens halvblod vägde över 550kg. Vad det nu hade med diskussionen att göra, men så sa han. Jag frågade vad deras ponny vägde då, han svarade "tja, en 250-300 kanske." Jag har mätt min häst och räknat ut vikten enligt formeln:
Omkretsen*omkretsen*längden/11900
Omkretsen=strax bakom manken, runt buken.
Längden: Bogspets till vad den nu heter, bärbensknölen? Har hört att den formeln ska vara pålitlig, och inte kan man väl få flera hundra kilo fel? Fick fram 422kg
Hästen är en arab/new forest, 146cm, med kraftiga ben (har fått det sagt flera gånger av olika personer). Han är kraftig, inte fet, normalhull, rätt grovt byggd med rejäl rumpa och ben. Är det så orimligt att han väger 420kg???
Omkretsen*omkretsen*längden/11900
Omkretsen=strax bakom manken, runt buken.
Längden: Bogspets till vad den nu heter, bärbensknölen? Har hört att den formeln ska vara pålitlig, och inte kan man väl få flera hundra kilo fel? Fick fram 422kg
Hästen är en arab/new forest, 146cm, med kraftiga ben (har fått det sagt flera gånger av olika personer). Han är kraftig, inte fet, normalhull, rätt grovt byggd med rejäl rumpa och ben. Är det så orimligt att han väger 420kg???