Orimligt med 420kg??

_Runaway_

Trådstartare
Sa till en av betesgästerna igår att det är avmaskning nu i veckan. Han frågade vad jag ger min häst, alltså mängden. Jag sa: Så mycket som en häst på 420kg ska ha". Han påpekade då prompt och hånande att en häst som min knappast kan väga så mycket. Nä, han visste minsann att inte ens halvblod vägde över 550kg. Vad det nu hade med diskussionen att göra, men så sa han. Jag frågade vad deras ponny vägde då, han svarade "tja, en 250-300 kanske." Jag har mätt min häst och räknat ut vikten enligt formeln:

Omkretsen*omkretsen*längden/11900

Omkretsen=strax bakom manken, runt buken.
Längden: Bogspets till vad den nu heter, bärbensknölen? Har hört att den formeln ska vara pålitlig, och inte kan man väl få flera hundra kilo fel? Fick fram 422kg
Hästen är en arab/new forest, 146cm, med kraftiga ben (har fått det sagt flera gånger av olika personer). Han är kraftig, inte fet, normalhull, rätt grovt byggd med rejäl rumpa och ben. Är det så orimligt att han väger 420kg???
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Det är inte alls orimligt. Även om det är en arabkorsning så kan den visst vara grov, även med normalhull. Men det är lite svårt att säga när man inte sett hästen. Men personligen tycker inte jag att det är orimligt.
 
Sv: Orimligt med 420kg??

_Runaway_ skrev:
Nä, han visste minsann att inte ens halvblod vägde över 550kg.

:rofl: Mina båda har haft vikter mellan 670 och 755 kilo. Stora herrar båda förvisso men likväl halvblod.
Det kan du hälsa från mig :D .
 
Sv: Orimligt med 420kg??

min ponny ska tydligen enligt förra stallägaren väga mellan 450-480 kg och han är maxad c-ponny. Visserligen typ bodybuilder av kraftig modell, men jag tror inte att ha väger så mycket. Kanske 400-450 kg kanske. Så visst är det rimligt. Plus att det är bättre att räkna lite för mycket än för lite ju.

MItt halvblod väger enligt förra ägaren 500-550 kg. Men han är bara 160 cm och omusklad. Så det är klart att det finns halvblod som väger mer. Jag tror mammas båda tidigare halvblod vägde mellan 600-700 kg.
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Min tinker 140 cm, väger ca 490 kg,
mitt halvblodsto vägde som 1 år och 3 mån 428 kg, var då ca 150 cm hög,
så jag tror det är en rimlig vikt du räknat ut.

Mitt halvblod 164 cm, väger i träning ca 570 kg, sommartjock ca 620 kg.
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Min hblkorsning är 157 och rätt nätt i typen, hon väger 530 kg..... visserligen rund av betet nu, men iaf.... (vägd på våg)
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Jag tycker det låter väldigt rimligt, jag har haft två halvblodshästar på 1,56 och de vägde båda 530 kg.
Och du kan hälsa att min senaste fullblodshäst på 1,73 vägde 650 kg... :smirk: ;)
 
Sv: Orimligt med 420kg??

420 kg låter helt rimligt, dock så är det bättre att ta i när det gäller avmaskningsmedel.

Mitt stora hbl vägde i ngt överhull 650 kg (vägd på våg), idag sommarFET väger hon nog 700 kg... Min D-ponny i ngt överhull vägde 450 kg.
 
Sv: Orimligt med 420kg??

_Runaway_ skrev:
Sa till en av betesgästerna igår att det är avmaskning nu i veckan. Han frågade vad jag ger min häst, alltså mängden. Jag sa: Så mycket som en häst på 420kg ska ha". Han påpekade då prompt och hånande att en häst som min knappast kan väga så mycket. Nä, han visste minsann att inte ens halvblod vägde över 550kg. Vad det nu hade med diskussionen att göra, men så sa han. Jag frågade vad deras ponny vägde då, han svarade "tja, en 250-300 kanske." Jag har mätt min häst och räknat ut vikten enligt formeln:

Omkretsen*omkretsen*längden/11900

Omkretsen=strax bakom manken, runt buken.
Längden: Bogspets till vad den nu heter, bärbensknölen? Har hört att den formeln ska vara pålitlig, och inte kan man väl få flera hundra kilo fel? Fick fram 422kg
Hästen är en arab/new forest, 146cm, med kraftiga ben (har fått det sagt flera gånger av olika personer). Han är kraftig, inte fet, normalhull, rätt grovt byggd med rejäl rumpa och ben. Är det så orimligt att han väger 420kg???

Hsdfe för mig att man delade med 8500??? Men men min New Forest på 150cm väger runt 500kg, visserligen är det en stadig herre men iaf. Mina hlb har vägt över 600kg...
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Tycker det låter rimligt, min spink till quarter-korsning väger lite drygt 430, som d-ponnykompisen, hon är själv 163 cm hög...
Absolut varken undernärd eller så, bara tunn i kroppsbyggnaden, men fet kommer hon nog bli i sommar...hehe

Tror att hon gått up ca 30 kg sen betesläppet :D :D
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Jag har ett litet halvblod som är 153 cm, proportionerligt byggd men lite "dressyrknubbig" i formen. Han väger 470 kg. (vägd på våg)
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Var på klinik med min New Forest och passade på att väga honom han är 140 cm och vägde 432 kg. Han är nog en ganska normalbyggd New Forest.
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Min arabvalack, maxad D, väger 390 - 395 kg i normalhull. Ungstoet är också arab, och lätt trind men INTE fet vägde hon 410 kg, och då ska man betänka att trots att hon var lite för rund så är det ändå en unghäst, som inte har samma massa som en vuxen häst. Hon var maxad D/strax över då.

Nedbantad och i lagom hull och ca 150 i mkh (fortf unghäst) vägde hon 381 kg.

Kompisens arab, ca 150, nätta modellen men för rund/betesfet vägde 470 kg..

Så att en maxad D-ponny i normalhull men av det grövre slaget väger 420 kg anser jagvara fullt rimlig, lika fullt timligt skulle det kunna vara att den väger 450.

Jag avmaskar btw mina araber (som alltså har en normalvikt på strax under 400 kg) för 500 kg när de är i överhull för att vara säker på att inte 'snåla', och avmaskningsmedel bör man ju hellre ta lite för mycket än lite för lite av.
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Bison skrev:
Hsdfe för mig att man delade med 8500??? Men men min New Forest på 150cm väger runt 500kg, visserligen är det en stadig herre men iaf. Mina hlb har vägt över 600kg...
det är en annan formel man använder den siffran i..
 
Sv: Orimligt med 420kg??

_Runaway_ skrev:
Sa till en av betesgästerna igår att det är avmaskning nu i veckan. Han frågade vad jag ger min häst, alltså mängden. Jag sa: Så mycket som en häst på 420kg ska ha". Han påpekade då prompt och hånande att en häst som min knappast kan väga så mycket. Nä, han visste minsann att inte ens halvblod vägde över 550kg. Vad det nu hade med diskussionen att göra, men så sa han. Jag frågade vad deras ponny vägde då, han svarade "tja, en 250-300 kanske." Jag har mätt min häst och räknat ut vikten enligt formeln:

Omkretsen*omkretsen*längden/11900

Omkretsen=strax bakom manken, runt buken.
Längden: Bogspets till vad den nu heter, bärbensknölen? Har hört att den formeln ska vara pålitlig, och inte kan man väl få flera hundra kilo fel? Fick fram 422kg
Hästen är en arab/new forest, 146cm, med kraftiga ben (har fått det sagt flera gånger av olika personer). Han är kraftig, inte fet, normalhull, rätt grovt byggd med rejäl rumpa och ben. Är det så orimligt att han väger 420kg???
Jag har en formel som slåt fel med ca 5 kg bara.. vad har din häst för omkrets runt magen då?
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Det där var skrattretande. Min häst, korsning halvblod/arab, som är 150 cm vägde vid 5,5 års ålder 486 kg. Vägningen skedde på klinik och vid tillfället var hon något rund men hade dåligt med muskler. När jag har haft kontakt med veterinär gissar dom på att hon väger ca 400 kg så det är svårt att avgöra vikten på en häst bara genom att titta på den.
Jag skulle kräva att betesgästen kollade upp vikten på sin häst eftersom h*n inte verkar ha så stor koll på hästars vikter.
 
Sv: Orimligt med 420kg??

min arab kille ca 150 i mkh vägde ca 470 kg i våras....
och arbkorsningsstoet som är 22 vägde samtidigt ca 450 kg.

så de låter då inte ett dugg konstigt.!
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Köp ett vägband,(ett måttband med viktangivelser) det är lättast... jag har för mig att mina väger runt 500kg, och det magra stoet vi köpte vägde antingen 445 eller 345 (d-ponny), det var så lite så man blev förvånad iallafall efter att ha vägt blytyngderna :)
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Nu ska vi se om jag komemr ihåg..... :confused: Han var 155cm på längden iaf. Runt magen var han 180 om jag inte missminner mig.

Bison: Hade också för mig det, men läste denna 11900-formel i en faktapärm nyligen.
 
Sv: Orimligt med 420kg??

427 kg får jag fram.. och då är den formeln väldigt pålitlig oxå.. har sällan fått fram tokfel vikt med den..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp