Orimligt med 420kg??

Sv: Orimligt med 420kg??

BeastieBabe skrev:
427 kg får jag fram.. och då är den formeln väldigt pålitlig oxå.. har sällan fått fram tokfel vikt med den..

Har du mätt även fjordingar och nordsvenskar med den? Formeln jag använde på alla hästar i vårt stall visade sig vara helt super på "normalstora" hästar, alltså halvblod av normal grovlek och ponnyer av samma stuk. Slog över 100 kg fel på nordsvensken i vårt stall.
 
Sv: Orimligt med 420kg??

_Runaway_ skrev:
Nä, han visste minsann att inte ens halvblod vägde över 550kg

:rofl: :rofl: Du kan du hälsa honom att han väldigt gärna får komma hem till oss och träffa på lilla Julle på närmare 800kg ;)

Jag tycker inta lls det låter orimligt att en d-ponny väger 420kg, jag hade en connemara som var 146cm och hon var tyngre...
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Har en spinkig travare på 157 cm. som väger 408 kg. (lite lite enligt mig) ;)
Hade en smärt och vältränad minishettis (97cm) som vägde 150 kg.
Hästarna väger oftast mer än man tror :angel:
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Synd för din betesgäst som inte kommer uppskatta sina hästars vikt rätt, därmed ge för lite avmaskningsmedel å låta hästarna lida :smirk:
Vet ingen stor häst som väger under 500 kg, fast vi kanske har extra feta hästar i min del av landet :devil:
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Nja, det är vi som äger stället som sköter avmaskningen. De betalar bara för medlet, och vi avmaskar. Gjorde det nyss, efter att ha räknat ut viketn på deras häst. Hon vägde mer än min, närmare 450. Så då fick hon så mycket hon skulle ha. Han kan få protestera om han vill, men vi vill iaf ha bra beten och friska hästar här hemma..
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Bison skrev:
Hsdfe för mig att man delade med 8500??? Men men min New Forest på 150cm väger runt 500kg, visserligen är det en stadig herre men iaf. Mina hlb har vägt över 600kg...




Och jag har fått lära mig att man ska dela med 8900....
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Eftersom att det i det här fallet inte gällde en nordsvensk/fjording utan en mer normalbyggd häst så fungerar formeln bra.. :) och det var väl de vi skulle komma fram till?

och jag har märkt att formen stämmer ganska bra även på lite rundare och kraftigare hästar då dom är kraftigare runt bröstkorgen och därmed går det bra..

de enda jag har fått lite fel på är extremt kortryggade hästar samt extremt långryggade.. men mäter man för avmaskning så skiljer sig inte 450 från 475 så mkt..
 
Sv: Orimligt med 420kg??

har skrivit ut den förr oxå,

(4,3 x Landsmärkesomfång) + (3 x Mankhöjd) - 785 = vikt
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Människan måste ju vara det snålaste som finns om denna inte tycker man ska avmaska för 500 kg ens, antingen är det ren okunskap eller så är det ren snålhet.Men en avmaskningstub är inte så dyr så man inte har råd med den, då ska man inte ha ästar överhuvudtaget :smirk:
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Ca 400 kg är normalt för en häst som du beskriver....
Min haflinger är ca 153, välmusklad, varken grov eller smäcker för att vara haflinger väger ca 450-500kg.
 
Sv: Orimligt med 420kg??

Det var mer kommentaren om att den funkade på alla hästar som fick mig att reagera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp