Orimliga saker som stör dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å, jag har inte någon hund själv, men har mött gnällhundar genom livet. Den allra värsta var kompisens hund när vi var tonåringar; han gnääääällde när vi stod och pratade. Och det värsta var att de då ofta sa till honom "jaaaaa, Fido.... Vill du vara med och praaaata? Kan du praaaata Fido?" Hundfan gnällde ännu mer.
Nuvarande gnällhund är en av mina föräldrars hundar; så fort han ska vänta (t ex i vår hall en stund) så gnäller han. Jag HATAR verkligen det där.

Syrrans hund är en gnäll och skällhund. Han är med till stallet varje dag och så fort han inte är i rörelse gnäller han. Skäller högt som bara den emellanåt med. :grin:
Han börjar bli gammal och gnatig verkligen. :cautious:

Jag stör mig orimligt mycket på människor som inte är väldigt ålderstigna norrlänningar men ändå använder ordet "lasarett" istället för sjukhus. När människor i trettioårsåldern säger att de "varit på lasarettet" så kryper det i hela kroppen på mig av irritation. Det är ett väldigt föråldrat (och väldigt fult) ord för sjukhus, kan vi inte bara låta det få somna in och använda den korrekta benämningen? :arghh:

Och människor som "drar alla över en kant" eller är "cool-lugna". Och människor som konsekvent gör fel på de/dem. :banghead:

Och värst av allt: människor som gör ovan nämnda saker och när de informeras om sin språkmisshandel tycker "Äh vadå, jag har alltid sagt så! Det spelar väl ingen roll! Det finns inget rätt eller fel! Språket utvecklas!". :arghh::rage::banghead:

Jag stör mig orimligt mycket på människor som inte är väldigt ålderstigna norrlänningar men ändå använder ordet "lasarett" istället för sjukhus. När människor i trettioårsåldern säger att de "varit på lasarettet" så kryper det i hela kroppen på mig av irritation. Det är ett väldigt föråldrat (och väldigt fult) ord för sjukhus, kan vi inte bara låta det få somna in och använda den korrekta benämningen? :arghh:

Och människor som "drar alla över en kant" eller är "cool-lugna". Och människor som konsekvent gör fel på de/dem. :banghead:

Och värst av allt: människor som gör ovan nämnda saker och när de informeras om sin språkmisshandel tycker "Äh vadå, jag har alltid sagt så! Det spelar väl ingen roll! Det finns inget rätt eller fel! Språket utvecklas!". :arghh::rage::banghead:

Lasarett var den allmänna benämningen på sjukhus förr så det behöver man inte vara norrlänning för att säga. Däremot håller jag med dig om att det låter märkligt när yngre säger lasarett om sjukhus.

Lasarett var den allmänna benämningen på sjukhus förr så det behöver man inte vara norrlänning för att säga. Däremot håller jag med dig om att det låter märkligt när yngre säger lasarett om sjukhus.

Nej, jag vet ju egentligen att det inte är ett norrländskt ord. Men det är enbart hos mina lite bakåtsträvande, äldre, norrländska släktingar som jag stöter på det i dagsläget så för mig blir det konstigt i hela huvudet när t.ex. en stockholmare i min egen ålder använder det. :)

Nej, jag vet ju egentligen att det inte är ett norrländskt ord. Men det är enbart hos mina lite bakåtsträvande, äldre, norrländska släktingar som jag stöter på det i dagsläget så för mig blir det konstigt i hela huvudet när t.ex. en stockholmare i min egen ålder använder det. :)
Mina släktingar började använda ordet lasarett efter att yngsta barnet inte kunde uttala "sjukhus". De tyckte det blev lite jobbigt när ungen varje morgon skrek över hela gården: -Jag vill inte att du ska gå till kukhuset!
(Pappan jobbade där.)

Jag stör mig på hållplatsutropen på bussen. Eller snarare att rösten betonar hållplatserna fel. Det uttalas Kink som i kinkig och inte Kink som i kinky. :arghh::arghh::arghh:

Stör mig på den långa kön in till stadsmissionen som jag står i nu:meh:
En kvart till öppning och flera hundra folk. Tur solen värmer på en iaf:heart

Det finns vårdinrättningar som fortfarande heter lasarett :idea: I min uppväxtkommun heter det lasarett.
Dessutom, vissa av skyltarna till Universitetssjukhuset i Lund har benämningen Lasarett.

Jag hatar att duscha. Riktigt hatar det. Man måste klä av sig. Och bli blöt. Och sen frysa. Och ha blött hår. Och sen smörja in sig eftersom vattnet här i Gävle är så satans torrt. Och sen på med kläder igen över insmord hud. Och gå runt med kallt och blött hår. Och sen göra om samma sak nästa dag. Jag hatar att duscha. :mad:

Jag hatar att duscha. Riktigt hatar det. Man måste klä av sig. Och bli blöt. Och sen frysa. Och ha blött hår. Och sen smörja in sig eftersom vattnet här i Gävle är så satans torrt. Och sen på med kläder igen över insmord hud. Och gå runt med kallt och blött hår. Och sen göra om samma sak nästa dag. Jag hatar att duscha. :mad:

Oj, vad jag håller med! Alla andra i världen brukar bara tycka att det är så skööönt. Det är det inte. Det är tråkigt och meningslöst.
En himla tur att jag bara tvättar håret 1-2 gånger i veckan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka