Orimliga saker som stör dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oh, jag kom på en till! :o
Sportkommentatorer som inte ens försöker lära sig uttala namn rätt. Speciellt svårt verkar det vara med finska namn :crazy: helst ska dom lägga till en massa extra bokstäver i namnen :confused: som om det inte redan är nog många bokstäver i finska namn :D
Rautio tillexempel, väldigt många uttalar det namnet Rautsio. O_o var kommer S ifrån ?!!! :devil::devil::devil::banghead:
Det där förekommer i vardagen också. Jag har ett finskt namn som slutar på -la. Väldigt många vill att det ska sluta på -lainen. Som om varje efternamn i Finland slutar på -ainen. Varför göra det svårare än det är? Finns inget -ainen i mitt namn.

Det där förekommer i vardagen också. Jag har ett finskt namn som slutar på -la. Väldigt många vill att det ska sluta på -lainen. Som om varje efternamn i Finland slutar på -ainen. Varför göra det svårare än det är? Finns inget -ainen i mitt namn.
Men det där är så lustigt. I princip alla svenskar uttalar min partners namn fel. Även om de först hör mig uttala namnet, som inte är särskilt svårt, rätt så säger de automatiskt fel när de själva ska uttala det. Jättemärkligt.

Och så alla spanjorer som kan se mitt namn i ett SMS och sen ändå helt ofelbart stava fel VARENDA gång. Gärna olika felstavningar varenda gång också.

Okej, eftersom ingen verkar tagit upp det här så får jag väl göra en insats. Jag stör mig så på dammsugare och dammsugning (framförallt om jag är den som utför aktiviteten). Det låter, är tyngt, tråkigt, omständigt, dammsugaren är klumpig, påsen blir full för fort, det går inte att dammsuga mattor och det är så himla bökigt att släpa med sig dammsugaren i trappan :mad: Jag går från normal till irriterad för att sen övergå till passivt aggressiv och slutligen aktivt aggressiv när jag dammsuger hemma :o

Utöver det har vi en trafikuppläsare i Göteborg som är så störande, det går inte att höra hälften av vad denne säger och uttalen av stadsdelars namn ska vi bara inte tala om. :down:

Och så alla spanjorer som kan se mitt namn i ett SMS och sen ändå helt ofelbart stava fel VARENDA gång. Gärna olika felstavningar varenda gång också.

Jag har ett vanligt svensk förnamn som kan stavas på 2 olika sätt Folk kan skriva på det felaktiga sättet på Facebook t.o.m. Mitt namn står ju för bövelen precis där!.

På tal om plastpåsar och orimlig irritation i kombo. Vissa matbutiker här har börjat med att öppna påsen och det gör mig en smula galen. RÖR INTE MIN PÅSE! Jag kan förstå att det är någon form av trevlig och serviceminded gest menvadsjutton...! Står hellre och kämpar själv. Jobbigt är dock att plastpåsar inte verkar hålla för fem öre nuförtiden så man får ofta ta en ny då de är/blir trasiga direkt.

Har inte direkt koll på geografi själv( skämskudde på det, I know) och tycker sådeles att Norrland är ok att säga. Även om närmsta stad känns som lite mer korrekt att säga om man ska någonstans.

Stör mig på att jag drack en MUGG kaffe kl 15 idag (dricker inte kaffe normalt) och nu är kl 01:19 här och jag kan inte sova.

Samtidigt verkar någon dragit ner hastigheten på internet till ett slemmigt snigelspår. Skall inte ta fem min att ladda varje sida.

Men det där är så lustigt. I princip alla svenskar uttalar min partners namn fel. Även om de först hör mig uttala namnet, som inte är särskilt svårt, rätt så säger de automatiskt fel när de själva ska uttala det. Jättemärkligt.

Det där råkar jag ut för också. Jag har ett namn som är svenskt så tillvida att det funnits i Sverige och i min släkt flera hundra år. Alltså uttalas det svenskt och det är så jag säger när jag presenterar mig på svenska. Men eftersom namnet har en synnerligen utländsk prägel så händer det inte alltför sällan att folk som trots att de HÖRT mig säga mitt efternamn ändå börjar uttala det på utländskt vis, som om de liksom vet bättre än mig hur det ska vara.

Fast jag säger att jag ska till Göteborg, fast jag egentligen ska till Göröd, som ligger utanför Kärna, som ligger utanför Kungälv, som ligger norr om Göteborg, men det blir så jobbigt att hålla på och förklara var det är, så det är lättare att säga Göteborg, för det vet alla var det är. Och skulle jag åka längre söderut än Småland så skulle jag nog säga att jag ska till Skåne, även om det kanske är Halland eller Blekinge eller vad det nu finns för landskap därnere. Norrut = Norrland, söderut = Skåne, en grov förenkling alltså. Fast enklast är det ju ändå att säga namnet på staden man ska till, om det nu är en hyfsat välkänd stad.

Du är vid sidan om poängen.
Skåne är ett landskap. OM du säger Skåne om Blekinge så förstår jag inte alls hur du tänker.
Norrland är inte ett landskap. Det är en stor region.

Väldigt OT, men tänker att det är ok ifall det kan minska din irritation ;) Jag är nämligen en av de som inte kan regeln för var/vart, och har en förkärlek för "vart" så använder det garanterat fel. Vill du förklara? :D

Var= befintlighet.
Var är byxorna? I garderoben.

Vart=riktning
Vart är du på väg? Till stan.

Du är vid sidan om poängen.
Skåne är ett landskap. OM du säger Skåne om Blekinge så förstår jag inte alls hur du tänker.
Norrland är inte ett landskap. Det är en stor region.
Äsch de pratar ju ungefär likadant. ;):D
Hade en bekant som påstod att hen hade varit med om en bilolycka i Skåne - utanför Tingsryd!! Det gör ont i hela mig. :eek::crazy:

Jag tycker det är respektlöst att inte ens försöka uttala någons namn rätt. Okej om personen försöker men misslyckas, men när folk inte ens försöker.. :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka