Kom på en till sak, folk som har orimliga förväntningar på något och som sedan gnäller högljutt och känner sig kränkt när de inte kan få det som de vill ha från den/det stället man trott sig kunnat få det ifrån.
I min värld är aktuella exempel att man tror att socialtjänsten ska ordna en bostad åt en. Varje vecka blir vi kontaktade av föräldrar som inte lyckats ordna en ny bostad i kommunen och som tror att socialtjänsten ska ge dem en bostad de vill ha bara för att de har barn. Lagen säger att kommunen ska ge bostadslösa tak över huvudet, men det är inte samma sak som en egen lägenhet utan betyder vandrarhem. Många blir väldigt upprörda över det.
Läste precis i lokaltidningen om en ung mamma som tvingats flytta tre gånger på ett år och som kontaktade socialtjänsten efter att hon blivit rådd att göra det. Hon tyckte att hon blev spottad i ansiktet när hon blev erbjuden härbärge.
Jag kan förstå om man blir upprörd om man förväntat sig att få en bostad och istället får tak över huvudet, men felet ligger ju i att man har haft orimliga förväntningar, inte i att socialtjänsten är elak mot en.
Jag kände att jag blev orimligt upprörd över artikeln och genast ville skriva en insändare om mångas orimliga krav på samhället, så det var skönt att få gnälla av sig det här istället!