Orimliga saker som stör dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här är kanske lite väl internt men just nu STÖR JAG MIG SOM FAN på att en reviewer av en vetenskaplig artikel jag varit med och skrivit (fotnot: reviewers ska agera experter och om jag som författare inte bemöter deras kommentarer blir min artikel inte publicerad) kritiserar en grej jag skrivit som hen UPPENBART inte förstår. För att inte gå in på allt för tekniska detaljer översätter jag problemet till att handla om sockerkaka. Jag har skrivit ungefär:

"I tidigare forskning har sockerkakan bakats med 100 gram smör. Men, OM man bara har 50 gram smör kvar i kylskåpet så KAN man ersätta resterande 50 gram med margarin. Det blir inte exakt samma smak på sockerkakan, men fördelen med att använda margarin istället är att sockerkakan blir klar mycket snabbare än om man måste springa iväg till affären och köpa mer smör."

Reviewerns kommentar:
"Om man nu kan baka sockerkakan med smör, varför skriver du då att man ska använda margarin? VAVAVA???"

MEN DET HAR JAG JU SKRIVIT KLART OCH TYDLIGT I ARTIKELN, du får väl sätta på dig läsglasögonen innan du kommer med kritik, jäkla GUBB-/GUMSTRUTT!!! Och till skillnad från när folk är urbota korkade i vanliga fall så måste jag alltså bemöta denna kommentar sakligt för att få bli publicerad, när det jag egentligen vill är att översätta det här inlägget till engelska och använda som svar. AAAAH, det stör mig orimligt mycket att man inom akademien måste vara så... akademisk.
Låter som en genomsnittlig buketråd, tycker jag?

Jag stör mig på människor som kritiserar andras språkbruk. Sannolikt utbildningsskada.

Och så stör jag mig på alla som menar att högre utbildning inte spelar någon roll, för man kan minsann kunna ett ämne LIKA BRA ÄNDÅ. Liksom ja, självklart finns det en teoretisk möjlighet att du har lika höga kunskaper som någon som har ägnat år av sitt liv till att tillägna sig det här ämnet akademiskt, men DET ÄR FAN INTE SÅ SANNOLIKT. Det går att applicera på alla människor från de som enbart "gått i livets hårda skola" (som om inte akademiker har ett liv utanför universitetet?) till tonåringar som tror att deras gymnasieutbildning eller faktumet att de har sett två dokumentärer på ett ämne innebär att de med rätta kan ifrågasätta gedigen forskning. Så.

Slutligen (lite kopplad till punkt två här ovan): de där människorna som ska tala om vad de tycker på VARENDA föreläsning. Jag talar inte om att ställa frågor, utan människor som vid varje föreläsningstillfälle ska tala om "Ja men förhåller det sig inte SÅ HÄR". Eller rätta föreläsaren, när det är uppenbart att föreläsaren vet vad hen pratar om, vilket den självutnämnda experten uppenbart inte vet.

Med skillnaden att i en genomsnittlig buketråd så får jag skriva ett ironiskt och dumförklarande svar, om jag vill, utan att min akademiska karriär ligger i händerna på den gubb-/gummstrutt som INTE FÖRSTÅR DET UPPENBARA.

Tycker för det första inte det är någon orimlig sak att störa sig på! Förstår verkligen varför du gör det eftersom det handlar om både ditt personliga arbete och din karriär.

Och jag funderade ett tag på om jag skulle skriva det här inlägget eftersom jag inte riktigt förstår hur det går till med det du beskriver (ser framför mig "intressant att wysiwyg ger sådana råd på områden hon uppenbarligen inte har någon insyn in") och inte heller tänker mig att tråden är till för feedback på andras störningsmoment men jaja här kommer det ändå:

Är det så att det du tycker är uppenbart (då du skrivit artikeln) faktiskt inte är lika uppenbart för andra?

Jag blir av nån anledning oerhört irriterad när jag ser folk i högklackade skor som inte kan gå med dem! Speciellt när de går och böjer på knäna... Sååå fult. :wtf: Nu tror ni kanske att jag är en professionell klackanvändare, men nej. Jag äger inte ett enda par, och är definitivt mer för gummistövlar och outdoor-sandaler från Keen! :love: Jag har ingen aning om varför jag blir så provocerad av fult klackgående. Jag behöver (och borde) ju inte bry mig alls egentligen...

Shit nu kom jag på en annan grej jag stör mig orimligt mycket på, och det är när man drömmer något som är så uppenbart orimligt (just uppenbara grejer som för vissa personer tycks vara ouppenbara verkar vara ett återkommande tema i mina störningsmoment?) och ÄNDÅ så ligger känslorna man hade i drömmen kvar när man vaknar. (I det här fallet är det alltså mina egna känslor som inte inser det uppenbara.)

Till exempel i natt drömde jag att jag och min sambo bodde i ett kollektiv i New York (so far so good). Dock inte i samma rum och vi var inte tillsammans. När jag skulle berätta för honom att jag var kär i honom så svarar han att "tyvärr, jag har precis förlovat mig med Nellie Berntsson" (alltså den 15-åriga hästbloggaren, vars blogg jag betvivlar att han någonsin läst men som jag av oklar anledning läste igår kväll innan jag somnade). Så nu vaknade jag upp i morse och var skitsur över att min sambo är förlovad med någon som är lika gammal som hans lillasyster? Och även ledsen såklart att min kärlek inte är besvarad :(. (Min sambo är för tillfället på jobbresa i Silicon Valley med 9 timmars tidsskillnad, så jag har ännu inte kunnat få det bekräftat/dementerat huruvida han och Nellie är förlovade. Det kanske var en sanndröm after all????)

Och så stör jag mig på alla som menar att högre utbildning inte spelar någon roll, för man kan minsann kunna ett ämne LIKA BRA ÄNDÅ. Liksom ja, självklart finns det en teoretisk möjlighet att du har lika höga kunskaper som någon som har ägnat år av sitt liv till att tillägna sig det här ämnet akademiskt, men DET ÄR FAN INTE SÅ SANNOLIKT. Det går att applicera på alla människor från de som enbart "gått i livets hårda skola" (som om inte akademiker har ett liv utanför universitetet?) till tonåringar som tror att deras gymnasieutbildning eller faktumet att de har sett två dokumentärer på ett ämne innebär att de med rätta kan ifrågasätta gedigen forskning. Så.

Jag håller helt med. För att spinna vidare på ämnet brinner mitt huvud upp på insidan när en del säger eller antyder "ja medan du varit inlåst i skolan i flera år har jag Arbetat och Slitit och Utvecklats i den Riktiga Världen" (ofta uttryckt av just de som gått i livets hårda skola). Det kan nästan få mig att frammana ett adrenalinpåslag värdigt en björnattack.

Är det så att det du tycker är uppenbart (då du skrivit artikeln) faktiskt inte är lika uppenbart för andra?

giphy.gif

Fight fight! :D ;)

Med skillnaden att i en genomsnittlig buketråd så får jag skriva ett ironiskt och dumförklarande svar, om jag vill, utan att min akademiska karriär ligger i händerna på den gubb-/gummstrutt som INTE FÖRSTÅR DET UPPENBARA.

Men det är faktiskt helt ok att "protestera" mot reviewers (åtminstone inom mitt område - biologi). Bara man kan motivera varför eller förklara vad reviewern missuppfattat. :)

ABSOLUT INTE!!! :banghead: :rage: :arghh:

(Eller asså. Jag anser fortfarande att reviewern är bakom flötet/icke läskunnig på den här punkten. Men det är givetvis med utgångspunkt från det du skriver ovan som jag måste besvara kommentaren och ändra texten i artikeln. Jag får väl helt enkelt utveckla det hela med att vägen till affären där man kan köpa smör kanske är jättelång och krånglig; man kanske bor ute på landet utan bil eller kollektivtrafik eller hundspann och det är -30 grader och snöstorm ute. Det kan ju tänkas att reviewern bor i typ centrala Shanghai och har en dygnetruntöppen 7/11 som granne [eller vad de nu har för around the corner kedjor i Shanghai] och därmed har svårt att föreställa sig en situation då det kan vara motiverat att byta ut smör mot margarin i ett recept.)

@snow Kolla Nellies blogg? Ungdomen är ju rätt uppkopplad, menar jag :idea:

Vet inte om jag vågar :nailbiting:. När jag tänker efter var drömmen trots allt lite VÄL realistisk? I kollektivet bodde även alla karaktärer från Donna Tartts "Den hemliga historien", och vi hade superroliga fester och åt alltid rostmackor till frukost.

Men det är faktiskt helt ok att "protestera" mot reviewers (åtminstone inom mitt område - biologi). Bara man kan motivera varför eller förklara vad reviewern missuppfattat. :)

Absolut, det har jag också gjort i något fall då jag inte hållit med reviewern. Skillnaden mot nu är att jag då faktiskt kunnat förstå varför reviewern missuppfattat/inte hållit med. Den här gången är första gången jag får äkta "gaaaaaaaaaah!"-känsla.

ABSOLUT INTE!!! :banghead: :rage: :arghh:

(Eller asså. Jag anser fortfarande att reviewern är bakom flötet/icke läskunnig på den här punkten. Men det är givetvis med utgångspunkt från det du skriver ovan som jag måste besvara kommentaren och ändra texten i artikeln. Jag får väl helt enkelt utveckla det hela med att vägen till affären där man kan köpa smör kanske är jättelång och krånglig; man kanske bor ute på landet utan bil eller kollektivtrafik eller hundspann och det är -30 grader och snöstorm ute. Det kan ju tänkas att reviewern bor i typ centrala Shanghai och har en dygnetruntöppen 7/11 som granne [eller vad de nu har för around the corner kedjor i Shanghai] och därmed har svårt att föreställa sig en situation då det kan vara motiverat att byta ut smör mot margarin i ett recept.)

Haha! :D

Låter klokt! Och jag tänker lite som någon var inne på tidigare; finns det inte större grejer att anmärka på än så måste artikeln vara väldigt bra i övrigt. Och om det enda som får feedback är detaljer verkar ju den detaljen väldigt stor eftersom den är det som nämns.

Fast det är ju svårt att komma ihåg någon annans inställningar? :o Det är ju inga hack liksom, så en kan veta att nu tog jag bak stolen tre hack.

Om man har en bil från 80- talet och ägaren är så kort att man kör sätet så långt fram det bara går för att nå, då är det enklare. Plus att det givetvis är personer jag känner fruktansvärt väl, och som vet exakt hur sätet brukar vara.

Fast det är ju svårt att komma ihåg någon annans inställningar? :o Det är ju inga hack liksom, så en kan veta att nu tog jag bak stolen tre hack.
Min kära partner ser till att memorera exakt hur inställningarna var innan han ändrar nånting så att han alltid kan återställa allt precis som det var. Tror @Kiwifrukt skulle gilla honom :D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka