Orimliga saker som ger dig tillfredsställelse eller glädje

När jag lyckas fylla upp vin i två glas och det blir EXAKT lika mycket i dem på första försöket. (Inte för det är viktigt egentligen utan bara DÄRFÖR. :D) Det är dessutom min "super power" och funkar nästan alltid. Mycket tillfredsställande!

Jag tycker om att sitta i lugn och ro på kvällarna och måla lite i min målarbok. En sån där "målarbok för vuxna" som alla tydligen ska ha nu. Lite bra musik på samma gång så kan jag sitta och måla nästan hur länge som helst! :) Ritade en hel del själv för flera år sen, men det är lika kul att bara måla.

Vinna på luffarschack. Gör det nästan varje gång jag spelar, och skryter lite om att jag är rätt bra på det :o så blir lite extra nöjd när jag faktiskt vinner så många gånger så den andre inte vill spela mer :rofl::o

Alltså mitt ögonmått är jag mallig över.

Har ett litet sidojobb där jag fyller på undervisngslådor. Ska jag fylla på 72 kaffefilter och greppar en bunt så är det nästan alltid exakt rätt antal. Samma med det mesta som jag ska ta ett visst antal av. Det blir exakt, eller en eller två plus/minus.

jag är bäst :D

På tal om ögonmått. När lillungen ska rida lektion och jag tar en titt på henne, en titt på sadeln och sedan justerar stiglädren. Hon sitter upp och det blir perfekt. Händer nästan varje vecka. :up:

Jag är betydligt sämre på att göra samma grej på mig själv. Tack och lov för att jag nästan bara rider min egen häst.

Detta är min mamma.
12890915_10153302658506315_137620020175865699_o.jpg

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...0_10153302658601315_9203065723953118870_o.jpg
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...4_10153302658846315_8827981122780432719_o.jpg

Hon var barnsligt lycklig idag

Ljuset är jag (orimligt) glad över. För en halvtimme sedan var jag ute och sågade ner några småträd - och det var inte mörkt!

Jag är också orimligt glad över att jag är röd i nyllet av helgens sol och har fräknar på näsan. Jag gillar verkligen fräknar, speciellt på näsan.

Jag blev nog väldigt orimligt glad över att hämta ut min mässingljuskrona från skultuna messingbruk igår, ljuskronan är arvegods från min farmor.
Jag lämnade in den dassig och ful och fick hem den i skick som ny. Den blev så vacker och jag blev så galet glad över det :love:

Att spraya med rengöringsmedel över en yta, och sedan torka bort. Det där med att se hur rent och fint det blir gör något gott i själen. Idag har jag putsat fönster, aaah säger jag bara. Tyvärr är jag en ganska stökig och lat person så det är inte alltid jag orkar men när jag väl orkar städa ger det mig stor tillfredställelse!

De två senaste gångerna jag varit i stallet har jag passat på att peta lite rännor. Mindfullness till max det där! :D Satt också i solen och borstade av lite hästhår från ett schabrak och bara njöt av att det äntligen är vår! Har varit en vinter som av olika orsaker varit jobbig rent psykiskt, så våren är extra välkommen i år.

En annan sak jag gillar är bläckpennor. Hittar jag en obevakad penna liggandes nånstans och den verkar hemlös så plockar jag på mej den. Mässor och sånt är toppen för där delas det ut pennor till höger och vänster. Ibland är jag inte alls intresserad men lyssnar snällt en liten stund så jag får sno en penna utan dåligt samvete. :o

Klippa papper med en riktigt bra sax, en sådan som liksom låter crunch crunch crunch när den formligen klyver pappret! :)

Att göra så att saker blir jämna i allmänhet; två jämna fina flätor i dotterns hår eller en box där spånet ligger exakt jämnt fördelat till hästen t ex.

Vad roliga saker ni gillar! :)
Förutom finntryckandet, det är definitivt inte min grej! :wtf:

Här passar ju kissa när man varit riktigt kissnödig länge. Och även när jag har haft öroninflammation och trycket på trumhinnan gör att den spricker ger en otroligt skön känsla av lättnad och tillfredsställelse. Bättre än orgasm, brukar jag säga.
Att gå på is på vattenpölar och krossa det. Barnsligt härligt!
Mer rimliga saker, kanske, är när jag lyssnar på vissa låtar;

och när jag ser den här biten av ett Top Gear avsnitt

För det första är låten (Brian Eno "An ending" bara SUVERÄN att lyssna på och för det andra är hela klippet skickligt gjort, med bil, musik, natur och även vad han säger. Man kan säga vad man vill om både Top Gear och Jeremy Clarkson, men alla inblandade i produktionen av det här klippet har verkligen gjort ett topparbete, vilket gör att det här resultatet alltid får mig att le och jag skulle kunna se om det en gång om dagen bara för den känslan.

Jag gillar James Mays program och har sett det mesta han gjort, så gissa glädjen när jag fick veta och såg det här:

HUUURRRRR kan man inte gilla det! Så glädjen infann sig direkt med ett JIPPIEE och ett stort leende!:bump::banana::bump::banana: Det var så jag fick försöka hålla tillbaka det lite så barnen inte skulle tro jag vore alldeles galen! Märk väl, att TITTA på när någon bygger eller skruvar ihop saker är det bästa, inte att göra det själv för det kan jag inte. Och att lyssna på James May när han berättar något i tex Heedsqueeze (finns på youtube) och "Things you need to know" (finns på youtube) är något jag skulle kunna göra hela dagar... Hur kan folk ens beskriva honom som tråkig :eek::meh: Han påminner om en historialärare jag hade på gymnasiet, hon var också så där engagerad och kunde få vem som helst att tycka historia var kul! Älskade hennes lektioner!:up:

Och där kom väl egentligen en annan sak fram, att LÄRA sig saker, det om något ger en njutning och en glädje för mig.

En jag skulle skämmas för om jag inte var fullt medveten om att jag älskar beröm och att känna mig bra/duktig/smart(nåja):

När jag får många likes. Må vara inlägg på buke, Facebook, reddit whatever. När jag vågar visa upp ett fotografi utanför kretsen av närmast sörjande. Det betyder mer när det är främlingar som inte har en aning om vem jag är, min bakgrund, är mer insatt i ämnet osv. Som gillar min bild för att dom tycker att den är bra, inte mamma som är glad för att jag bara tagit mig ur huset och visar det med en bild :o Jag känner mig så nöjd när jag lyckats formulera något som andra faktiskt håller med om. Eller tycker är fint. Ja, jag njuter av det och blir exalterad och stolt.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 696
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar