Organisera ekonomin

Havsluft

Trådstartare
Skulle vilja ha bättre översikt och planering av min ekonomi men på min bank kan jag inte ha mer än några olika underkonton på lönekontot.
Skulle vilja tänka mer "budgettavla"!
Är det vanligt att man har flera olika banker för olika sparanden?
Hur gör ni med matpengar, in på ett ***-kort eller tar ut och har i ett eget kuvert eller kvar på lönekontot?
Kredit eller inte kredit på lönekonto eller bensinkort?
Jag är arbetslös och måste snåla in ordentligt på allt men mitt problem är att jag inte har haft några utsvävningar innan (rätt dålig ekonomi då med) så jag har inte så mycket att dra in på, tar gärna emot tips!!!
 
Sv: Organisera ekonomin

Det där beror väl kanske på hur svårt man har att hålla i pengarna. Personligen så räcker det för mig att ha ett lönekonto, ett gemensamt konto tillsammans med min man, samt ett sparkonto. Jag har en budget som sträcker sig över de närmsta 12 månaderna, där jag vet vilken månad vilken räkning kommer in, och oftast är det inga problem att uppskatta storleken på utgiften ganska exakt. Då vet jag exakt hur mycket pengar jag har att röra mig med och hur mycket jag budgeterar till mat osv varje månad. Mat och drivmedel till bilen är ju i stort sett de enda rörliga kostnaderna jag har, förutom möjligen mobilen då, men den kostar aldrig mer än vad abonnemanget kostar. Det är jättelätt att planera ekonomin, det kommer ju aldrig några överraskande räkningar. Jag vet hur mycket som ska kunna gå till sparande, och hur mycket jag kan spendera "fritt". Min fria "månadspeng" ska ju då gå till privata utgifter som t.ex klippning, klädinköp osv, det som den månaden ska gå till gemensamma utgifter, det sätts in på gemensamma kontot, och det som ska gå till sparande sätts omedelbart in på sparkontot. På så vis vet jag ju att det som finns kvar på vårt gemensamma konto i princip bara är matpengar (plus eventuellt drivmedel till bilen), eftersom resten redan betalats ut till räkningar för den månaden, och det som finns på mitt lönekonto ska räcka till mina privata utgifter. Jag skulle inte överleva utan min budget :-)
 
Sv: Organisera ekonomin

Underkonton har jag aldrig tänkt på att det finns, kanske olika i olika banker.

Själv har jag ett konto som jag använder till bolån, el, hemförsäkring och sådant som jag vet återkommer. Till detta konto görs en autormatisk överföring varje månad så att jag vet att det finns pengar till detta. Jag har även sparkonton där jag kan sätta in "överskott" om jag skulle ha det. Där kan jag även ta pengar om jag ska köpa något större än det en vanlig lön räcker till. Mat handlar jag med butikens kort och betalar med faktura en gång i månaden. Det som är kvar på mitt lönekonto är helt enkelt pengar som jag kan lägga på mig själv och mina djur.

Visserligen skriver du att du inte har så mycket pengar men du kan ju ändå ha flera olika konton som du själv bestämmer vad de ska vara till och sedan göra överföringar dit för att få lite bättre koll.
 
Sv: Organisera ekonomin

Men varför skulle du vilja göra underkanten på lönekontot? Är det inte bättre att öppna några fler sparkonton och göra överföringar dit? Kolla att inte kontot medför ngn kostnad ( det gör det inte på min bank i alla fall) samt hur det är uppbyggt ( är det fria uttag eller begränsade dito).
 
Sv: Organisera ekonomin

Har du inte kontroll på hur mycket du spenderar tycker jag att du ska börja logga in på internetbanken varannan dag. Då ser du exakt vad du har att röra dig med och vad som händer.

Och sen gör du en långsiktig budget som anhe har det, dvs årsvis. Vet man att man måste gå till tandläkaren i oktober får man ju planera för det redan nu ifall man har ont om pengar. Samma sak med försäkringar och andra lite dyrare saker man har på årsvis betalning.

Själv har jag ett lönekonto och därifrån utgår all min ekonomi. Jag har förutom lönekontot ett sparkonto, ett konto för hundarna där det finns en bestämd summa hela tiden (detta endast eftersom jag plockade bort försäkringarna på hundarna) och så har sambon och jag ett gemensamt bostadskonto där vi sätter in pengar varje månad till bostaden. Det finns alltid ett litet överskott där dessutom, så ska vi köpa ny soffa eller sådär så tas det från de gemensamma pengarna.

Sen har jag ett aktiekonto på Nordnet och ett pensionssparkonto där också. Aktiekontot leker jag med och pensionssparkontot sparar jag lite privat på för min pension. Det är väl drygt 30 år kvar tills dess, men många bäckar små blir en stor å.

Jag har koll på hur mycket jag spenderar eftersom jag är aktiv på internetbanken. Har Swedbank och deras superbra app i mobilen dessutom, så jag kan kolla på sekunden hur mycket pengar som finns tillgängligt oavsett vart jag befinner mig.
 
Sv: Organisera ekonomin

Tack för alla tips allihopa!

Har du inte kontroll på hur mycket du spenderar tycker jag att du ska börja logga in på internetbanken varannan dag. Då ser du exakt vad du har att röra dig med och vad som händer.

Det är inte så att jag spenderar några pengar alls oförberett, jag handlar mat en gång i veckan. Några mer pengar går inte ifrån mitt konto för det finns inte utrymme för det. Men det var ändå ett bra tips att ha koll på vad det är kvar!

Och sen gör du en långsiktig budget som anhe har det, dvs årsvis. Vet man att man måste gå till tandläkaren i oktober får man ju planera för det redan nu ifall man har ont om pengar. Samma sak med försäkringar och andra lite dyrare saker man har på årsvis betalning.

Själv har jag ett lönekonto och därifrån utgår all min ekonomi. Jag har förutom lönekontot ett sparkonto, ett konto för hundarna där det finns en bestämd summa hela tiden (detta endast eftersom jag plockade bort försäkringarna på hundarna) och så har sambon och jag ett gemensamt bostadskonto där vi sätter in pengar varje månad till bostaden. Det finns alltid ett litet överskott där dessutom, så ska vi köpa ny soffa eller sådär så tas det från de gemensamma pengarna.

Sen har jag ett aktiekonto på Nordnet och ett pensionssparkonto där också. Aktiekontot leker jag med och pensionssparkontot sparar jag lite privat på för min pension. Det är väl drygt 30 år kvar tills dess, men många bäckar små blir en stor å.

Jag har koll på hur mycket jag spenderar eftersom jag är aktiv på internetbanken. Har Swedbank och deras superbra app i mobilen dessutom, så jag kan kolla på sekunden hur mycket pengar som finns tillgängligt oavsett vart jag befinner mig.
 
Sv: Organisera ekonomin

Kan tippsa om mina utgifter appen. Man blir lite
Beroende av att spara när man har den :-)
 
Sv: Organisera ekonomin

Jag har sedan jag flyttat hemifrån haft mina matpengar på ett kort kopplat till vilken nu närmaste mataffär än är. Ett enkelt sätt för mig att alltid kunna äta mig mätt :)
 
Sv: Organisera ekonomin

Jag har ca tio banker, för oliaka saker. En för tjänstepension, en för låst sparande, en för kort sparande, en för lönekonto, en för bolån, en för aktier, eller två faktiskt, en för chansartat sparande mm.
 
Sv: Organisera ekonomin

Att göra en budget är inte svårt. Tips finns på Konsumentverkets hemsida där man kan ladda hem den alldeles utmärkta tidningen Koll på pengar. Där finns det mycket bra att läsa och också mallar för hur man kan göra en budget.

Jag gör såhär (använder excel men det går ju precis lika bra med penna och papper) .

Lön/inkomst efter skatt:
- bostadskostnad
- sparande (någon summa kan alla spara om det så bara är 50 kr per månad)
- beräknad kostnad för tele/TV/internet
- beräknad kostnad för ev lån
- beräknad kostnad för bil
(osv för alla räkningar du har, räkningar som inte kommer varje månad räknar du ut vad det blir per månad)

= Kvar att leva på

Det är din grundbudget. Jämför nu den summan med konsumentverkets riktlinjer så vet du om du klarar dig på din inkomst och om du får något över till kläder, nöjen och hobbies samt sånt som kommer sällan/ibland som tandläkare mm.

Nu tar du steg 2. Stämmer av mot verkligheten. Jag har internetbank och det kanske du också har. Då kan man lätt gå igenom och se sina betalningar t ex på ett år och se vad bilen verkligen kostar, vad tele/TV/internet verkligen kostar etc. Summera alla sådana kostnader under ett år och dela med 12 så vet du din riktiga månadskostnad. Är din budget korrekt? Annars får du anpassa. Du kan också titta över räkningar som kommer sällan, reparationer på bilen och annat oförutsett som du behöver lägga undan pengar till så du får en bättre bild av din ekonomi.

Och då är det dags att revidera din budget igen.

Lön/inkomst efter skatt:
- bostadskostnad
- beräknad kostnad för tele/TV/internet
- beräknad kostnad för ev lån
- beräknad kostnad för bil
(osv för alla räkningar du har, räkningar som inte kommer varje månad räknar du ut per månad)
- levnadsomkostnader enligt konsumentverkets riktlinjer, mat, kläder, hygien etc

= Din buffert, med utrymme för sparande eller oförutsedda utgifter

Nu har du en ganska bra koll och vet vad det verkligen kostar och vad det borde kosta. Då kan man fundera på att göra ändringar för att få mer "luft" att kunna spara eller uppfylla någon dröm? Kostar din mat för mycket? Dyra teleavtal? Köper för mycket kläder? Köper på avbetalning?

Beroende på vad du kommer fram till kan du behöva göra förändringar. Är det svårt att få pengarna att räcka hela månaden kan man räkna ut hur mycket du kan ta ut per vecka och så se till att göra det: det är ibland lättare när man har hundralapparna i plånboken och vet att när de är slut får man vänta till måndag innan man tar ut pengar igen (UTAN ATT LÅNA).

I vår familj gör vi såhär: När lönerna kommer för min man och mig har vi automatisk överföring av sparande direkt in på särskilda sparkonton. De pengarna ser vi aldrig. Av resten av pengarna brukar jag lämna kvar på vars och ens lönekonto den summa som var och en av oss behöver under en månad (mat, personliga omkostnader och nöjen). Resten för jag över till särskilt konto för räkningar. Oavsett om vi fick stor eller liten lön den månaden har vi lika mycket på lönekontona när månaden börjar. Oftast får vi lite mer över än räkningarna kostar och då ökar ju saldot på det kontot och det blir en buffert som gör att man klarar en extra dyr utgift utan att låna från sparkontot.

Om du skulle använda den här modellen behöver du tre konton: ett konto som du använder för dina dagliga utgifter, ett sparkonto som du aldrig rör (helst) och ett räkningskonto som du sätter in resten av pengarna på och betalar räkningar ifrån. Då kan du aldrig ta av räkningspengarna för att leva på för ditt betalkort går ju till lönekontot.

Nej, jag har ingen kredit på det kontot, däremot har jag bensinkort, tycker det är ett bra sätt att hålla koll på vad bilarna kostar. Enda problemet är att min mans bil röker så förbaskad :o det står jämt massa tobaksköp på hans kort :D
 

Liknande trådar

Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 789
Senast: Jenka
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 671
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 293
Senast: Petruska
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 292
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp