Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag får inte, då jag äter medicin. Annars hade jag gjort det.Har du tänkt igenom temat? Jag känner att är man död så är man. Självklart får man använda mina organ om det går.
Jag jobbade ett tag som färdtjänstförare och körde många till och från dialys. Alla behövde nya njurar men majoriteten får tyvärr vänta förgäves.
Det är okej, men inte att använda mina ägg.Ni som donerar "allt" - hur skulle ni, om ni är kvinna i fertil ålder, ställa er till att kroppen användes som en slags inkubator för ett foster? I nio månader, och sen antar jag att barnet föds via kejsarsnitt. Till en person som av någon anledning inte kan föda barn själv. Jag läste om den möjligheten och känner mig väldigt tveksam. Framförallt för barnets skull - av nån anledning.
(Det gäller alltså en hjärndöd person där man håller kroppen vid liv under de nio månaderna.)
Detta är inte en möjlighet idag va?Ni som donerar "allt" - hur skulle ni, om ni är kvinna i fertil ålder, ställa er till att kroppen användes som en slags inkubator för ett foster? I nio månader, och sen antar jag att barnet föds via kejsarsnitt. Till en person som av någon anledning inte kan föda barn själv. Jag läste om den möjligheten och känner mig väldigt tveksam. Framförallt för barnets skull - av nån anledning.
(Det gäller alltså en hjärndöd person där man håller kroppen vid liv under de nio månaderna.)
Den här hamnar väldigt nära surrogat frågan för mig (förutom att det inte kan bli samma guilt tripping från familj och liknande situationer).Ni som donerar "allt" - hur skulle ni, om ni är kvinna i fertil ålder, ställa er till att kroppen användes som en slags inkubator för ett foster? I nio månader, och sen antar jag att barnet föds via kejsarsnitt. Till en person som av någon anledning inte kan föda barn själv. Jag läste om den möjligheten och känner mig väldigt tveksam. Framförallt för barnets skull - av nån anledning.
Det är okej, men inte att använda mina ägg.
Ni som donerar "allt" - hur skulle ni, om ni är kvinna i fertil ålder, ställa er till att kroppen användes som en slags inkubator för ett foster? I nio månader, och sen antar jag att barnet föds via kejsarsnitt. Till en person som av någon anledning inte kan föda barn själv. Jag läste om den möjligheten och känner mig väldigt tveksam. Framförallt för barnets skull - av nån anledning.
Det har ju fötts barn i Sverige från donerade livmödrar, det känns mer rimligt och ok för mig lite med samma argument som @literealistiskNi som donerar "allt" - hur skulle ni, om ni är kvinna i fertil ålder, ställa er till att kroppen användes som en slags inkubator för ett foster? I nio månader, och sen antar jag att barnet föds via kejsarsnitt. Till en person som av någon anledning inte kan föda barn själv. Jag läste om den möjligheten och känner mig väldigt tveksam. Framförallt för barnets skull - av nån anledning.
Tycker det är otroligt sorgligt att det blev tvärstopp under senare delen av 90 talet med forskning på xenotransplantation.Jag tänker såhär, om jag behöver en organdonation så krävs det att människor donerar. Om jag vill ha en kompetent läkare så krävs det att läkarstudenter får tillfälle att lära sig på en riktig kropp. Att man artificiellt ska kunna växa organ och, antar jag kroppar, är vi nog ganska långt ifrån.
Att förvägra någon annan det jag själv kommer behöva och väntar mig att någon annan donerat till mig för att leva skaver.
Jag tror jag landar där med efter massa funderade.Det är okej, men inte att använda mina ägg.
Jag tror faktiskt jag skulle donera barnens organ också om (gud förbjude!!!) något skulle hände dem så man hamnade i den situationen. Hade det varit omvänt att min barn behövde ett transplaterat organ hade jag ju velat det mer än något i hela världen.
Får jag fråga om det även gäller blod? För jag har hamnat i en algoritm på Youtube med sjukvårdspersonal, främst i USA men även i Europa, diskuterar Jehovas och deras inställning till blodtransfusion.Vill inte ge och vill inte ha. Känner mig inte bekväm med något av det.
Jag har väldigt svårt för att tänka på det i mig själv. Sen är jag inte säker i saken och inte lika obekväm med att ngn annan skulle ha mitt.Får jag fråga om det även gäller blod? För jag har hamnat i en algoritm på Youtube med sjukvårdspersonal, främst i USA men även i Europa, diskuterar Jehovas och deras inställning till blodtransfusion.
Det är för övrigt helt okej om du inte vill svara.
Det är ändå fullt rimliga känslor kan jag tycka. Tack för att du ville svara. Nu känner jag mig lite klokare faktiskt.Jag har väldigt svårt för att tänka på det i mig själv. Sen är jag inte säker i saken och inte lika obekväm med att ngn annan skulle ha mitt.