Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag läste det helt enkelt som att hen informerade om att du vid en sådan organdonation är just död och att du då i det skedet inte känner den starka fobin som man då kan tänka sig. Det är ju inte en självklar del för alla att veta även om det är det för en själv, det finns säkert många felaktigheter och kunskapsluckor som hen möter i sitt yrkesutövande. Men vi har ju sedan dess tagit upp perspektivet hur tanken och tiden inför något sådant påverkar den enskildes fobi också och nu kan vi lägga till det i vad vi vet och hur vi kan agera.Intressant att du anser att det är en adekvat upplysning att "men då är man ju död". Den typen av påståenden kan inte handla om annat än att förminska och trycka ner och jag har verkligen försöket hitta en mer positiv ingång än så. Du får läsa följdfrågan utifrån den kontexten. En intresserad fråga om problemet hade varit något annat men här valde personen besserwisser modellen istället för att vara äkta intresserad.
Det hade jag gillat!!! När min pappa gick bort så var han inte medlem i Svenska Kyrkan, han hade gått ur många, många år tidigare och var inte i något avseende troende. Men det fanns liksom inga vettiga alternativ att ordna begravningen, så det blev vanlig svensk kyrkobegravning i alla fall (vi fick bara betala lite extra). Nu blev det en bra och fin begravning ändå (och kapellet på den kyrkogården är i alla händelser en svårslagen lokal, känns nästan som man sitter i skogen), men det hade varit bra med icke-religiösa alternativ!Jag har velat starta en ateist-församling i flera år.. Just för såna syften och för att kunna ha övergångsritualer som inte är kopplade till ett särskilt högre väsen, samt att kunna ha en fin lokal till allt detta.
Jag uppfattade det också så, det är ju kanske inte självklart för alla att man faktiskt redan är (hjärn-)död när man påbörjar organbevarande behandling och att man därför inte varken känner eller upplever någonting.Jag läste det helt enkelt som att hen informerade om att du vid en sådan organdonation är just död och att du då i det skedet inte känner den starka fobin som man då kan tänka sig. Det är ju inte en självklar del för alla att veta även om det är det för en själv, det finns säkert många felaktigheter och kunskapsluckor som hen möter i sitt yrkesutövande. Men vi har ju sedan dess tagit upp perspektivet hur tanken och tiden inför något sådant påverkar den enskildes fobi också och nu kan vi lägga till det i vad vi vet och hur vi kan agera.
Tycker inte det stämmer riktigt då det står såhär på https://www.socialstyrelsen.se/ansok-och-anmal/anmal/om-donationsregistret/Jag uppfattade det också så, det är ju kanske inte självklart för alla att man faktiskt redan är (hjärn-)död när man påbörjar organbevarande behandling och att man därför inte varken känner eller upplever någonting.
Lite innan det citatet står det såhär:Tycker inte det stämmer riktigt då det står såhär på https://www.socialstyrelsen.se/ansok-och-anmal/anmal/om-donationsregistret/
"Det är endast intensivvårdsinsatser som inte kan vänta till efter döden som får ges och de får inte orsaka mer än ringa smärta eller ringa skada. Vården för patientens egen skull går alltid före den organbevarande behandlingen. Åtgärder som vidtas avgörs av den behandlande läkaren utifrån den situation patienten befinner sig i."
Nej, är totalt livrädd för den organbevarande behandlingen och "Det är endast intensivvårdsinsatser som inte kan vänta till efter döden som får ges och de får inte orsaka mer än ringa smärta eller ringa skada."
Om att aktivt välja: jag tycker ändå det är rimligt att varje människa har beslutsmandat om vad som händer med den egna kroppen, även om det är efter döden. Men för den som finner just det aktiva valet svårt kan det kanske underlätta att tänka att utgångsläge är att inte donera och du behöver gå in och ändra för att göra det.? (Alternativet är väl att valet och beslutet läggs hos de anhöriga.)Stor och komplicerad fråga. Just nu vet jag inte hur jag vill göra. Känns läskigt med tanken att ha något av mina organ i någon annans kropp och vise versa. Vet inte om jag vill ha någon annan i mig kropp.
Edit:
Sen gillar jag inte att man aktivt måste välja. Hade alla donerat och man aktivt behövde avstå då är det en annan sak. Men varför måste man välja ens. Det för mig blir jobbigt att ta ställning till. Å ena sidan och å andra sidan.
Ja? Alltså, jag vet inte helt 100 exakt när man blir formellt dödförklarad, det kanske är efter donationsoperationen, men du får ju liksom inte ta organ från någon som INTE är hjärndöd...? Jag skulle inte kunna se att det finns ens en liten möjlighet att man känner och upplever saker under den lilla tid som går från det att man beslutat att upphöra med livsuppehållande behandling för patientens egen skull tills det att man kan plocka ut organen.Tycker inte det stämmer riktigt då det står såhär på https://www.socialstyrelsen.se/ansok-och-anmal/anmal/om-donationsregistret/
"Det är endast intensivvårdsinsatser som inte kan vänta till efter döden som får ges och de får inte orsaka mer än ringa smärta eller ringa skada. Vården för patientens egen skull går alltid före den organbevarande behandlingen. Åtgärder som vidtas avgörs av den behandlande läkaren utifrån den situation patienten befinner sig i."
Skulle gärna slippa kremeras pga miljöbelastningen men blir svårt, de bättre metoderna är inte godkända här i EU.
https://www.sandaren.se/nyhet/vattenkremering-ett-gront-alternativ-vid-livets-slut
Får man starta en religion som har klimatavtrycksminimering som helig ritual?
Exakt, donationen sker när patienten är död men för organbevarande behöver patienten inte vara det. Var ett inlägg på organbevarande jag svarade på.Lite innan det citatet står det såhär:
"När livet inte går att rädda, och livsuppehållande behandling inte längre hjälper patienten, fattar läkare ett beslut om att avsluta den livsuppehållande behandlingen som ges för patientens egen skull. Intensivvården som fortsätter, i syfte att bevara organens funktion inför en eventuell donation, kallas för organbevarande behandling. "
När behandlingen för patientens skull avslutas så dör man ju, och då är det bara organbevarandet som fortsätter tänker jag. Och då det ytterligare tidigare i texten står:
"En eventuell organ- eller vävnadsdonation görs alltid efter att läkare har fastställt att patienten är död. Enligt svensk lag är en person död när hjärnans alla funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort. Döden måste konstateras enligt särskilda kriterier som också regleras i lag och föreskrifter."
Det är ju det jag citerat, att organbevarande börjar efter att livsuppehållande för patientens skull avslutats=du är död.Exakt, donationen sker när patienten är död men för organbevarande behöver patienten inte vara det. Var ett inlägg på organbevarande jag svarade på.
Bor i Österrike och här doneras organ automatiskt om man inte avanmäler sig.
Jag ser drt som självklart för mig att man får ta vad man kan efter min död. Om det skulle hända min barn ngt skulle jag inte heller tveka att donera deras organ.
Tyvärr får jag inte ge blod annars hade jag gjort det.
Exakt, donationen sker när patienten är död men för organbevarande behöver patienten inte vara det. Var ett inlägg på organbevarande jag svarade på.
Tja, känner du inget så är ju formulering att det är okej med ringa smärta helt fel. Är du död så är du död och känner ingen smärta.Frågan är hur man definierar död. Död = hjärndöd då upplever man inget eftersom hjärnan är död. Hjärtat kan fortfarande hållas igång på konstgjord väg men det betyder inte att personen lever.
För organbevarande så fortsätter man ju intensivvård fastän patienten inte själv behöver det (annars hade man ju i det läget bara slutat). Och så genomför man en operation för att ta ut organen. Och det i ett läge när jag är på gränsen mellan liv och död, när döden är oåterkallelig. Jag kan inte se att just den organbevarande intensivvården är det mest skrämmande med det scenariot, och jag tror som sagt inte att man är förmögen att uppleva något då.Exakt, donationen sker när patienten är död men för organbevarande behöver patienten inte vara det. Var ett inlägg på organbevarande jag svarade på.