Orent rörelsemönster

Zoya

Trådstartare
Vår nya ponny som vi haft i snart tre veckor har helt plötsligt blivit oren i vänster bak.

Jag upptäckte det i helgen när dottern skulle rida att hon inte tog ut steget ordentligt med v. bak. Det syns tydligt i höger varv. Ingen smärta, svullnad eller ömhet i benet, knät eller rygg/länd.
Jag lät ponnyn vila i tre dagar för jag tänkte att hon kanske trampat snett eller halkat i hagen eller dyl. då det är ganska kladdigt ute men idag när jag linade henne (för att se om det skett någon förbättring) så är hon tydligt oren i vänster varv men inte alls lika tydligt i höger. Fortfarande ingen indikation på var detta kan komma ifrån. Ingen förbättring alltså.
Hon går oskodd bak så jag har också haft misstanke om att hon skulle vara ömfotad då det syns mer när ryttare är på än annars men det kanske bara är önsketänkande att det skulle vara så enkelt löst som att dra på skor bak.

Någon som vill gissa på vad det skulle kunna vara? Lägger upp en video. Kolla v. bak. Jag kommer att ringa imorgon och boka tid på kliniken så det behöver ni inte oroa er för men jag tänkte om någon kanske hade någon input.

Jag är ju inge bra på att se hältor sådär, så kanske onödigt svar ;)
Men jag tycker att det allmänna intrycket är att det är mer obehag i höger varv, får för mig att det är lite högre upp. Om det är halt och lerigt i hagen är det kanske inte osannolikt att hon sträckt sig?

Jag är ju inge bra på att se hältor sådär, så kanske onödigt svar ;)
Men jag tycker att det allmänna intrycket är att det är mer obehag i höger varv, får för mig att det är lite högre upp. Om det är halt och lerigt i hagen är det kanske inte osannolikt att hon sträckt sig?

Ja, självklart menar jag att det syns mest i höger varv, inte vänster som jag skrivit :banghead::banghead:. Man ska inte sitta och skriva inlägg på nätterna när man egentligen borde sova :p
Ja, jag tycker också att det sitter högre upp, möjligtvis i bäckenet t om misstänker jag.
Jag har funderat på att ta ut en kiropraktor i första hand men vet inte om de vill behandla innan veterinär kikat på henne?

Ja, självklart menar jag att det syns mest i höger varv, inte vänster som jag skrivit :banghead::banghead:. Man ska inte sitta och skriva inlägg på nätterna när man egentligen borde sova :p
Ja, jag tycker också att det sitter högre upp, möjligtvis i bäckenet t om misstänker jag.
Jag har funderat på att ta ut en kiropraktor i första hand men vet inte om de vill behandla innan veterinär kikat på henne?
Nä, när jag gick kurs på Axelsons var de väldigt noga med att man inte ska behandla innan veterinär tittat, så jag skulle nog inte lita på en kiro/massör/whatever som skulle vara beredd att behandla utan att veterinär tittat. Nu har jag ett par såna personer som jag litar på, som jag kanske skulle bett komma ut och TITTA på hästen inför veterinärbesöket. De kan ibland ha bra tankar om var problemet sitter som kan hjälpa veterinären i felsökningen, men aldrig att de skulle få behandla. Särskilt inte efter att något hänt som kommit plötsligt.

Oren häst är alltid vet först. Enligt lag får man inte behandla veterinärfall som kiro/equiterapeut etc utan vets inrådan.

Jag är tillsammans med en kiro. Han är den första jag ber kolla på häst jag har funderingar kring hälsostatus. Men det är just för att han också arbetar i team med vet, tandis, hovis etc regelbundet och lärt sig se när det är deras kompetenser som behövs.
Tyvärr ser jag många kiros, equiterapeuter etc som behandlar rena veterinärfall. Och sen rider ägarna vidare i tron om att hästen är ok iom att behandlaren sa det. Och så anses hästen bara vara lite svag/ojämt musklad/stel/etc.

Så ring du veterinären först!

@Zoya alltid veterinär i läget hästen inte är fräsch !
Alternativare får inte behandla en halt häst utan remiss från veterinär och gör det inte om de är seriösa. Dessutom faller del av ansvaret på hästägaren om man ändå gör det och det visar sig förvärra ngt senare - då är det risk att försäkringen inte täcker . Detta har många hästägare missat trots att ändringen lagmässigt trädde i kraft nånstans runt 2005 och det skrivits mycket om det i mediala sammanhang .

Jag tycker hästen har mer än bara en rörelsestörning utifrån filmen - den är rätt halt ... bra att du ska till klinik !

Tillägg : ang att kunna se om en hälta sitter högt eller lågt eller mittemellan osv... det kan inte ens veterinärer avgöra med ögat, konstaterat via studier. Så det kan vara precis vadsomhelst .

Lycka till och hoppas diagnosen blir ngt "lättsamt" som att den bara vrickat sig :)

Klinikundersökning med möjlighet till fördjupad utredning låter vettigt.

Personligen tycker jag inte den är oren, jag tycker den är halt.

Oren häst är alltid vet först. Enligt lag får man inte behandla veterinärfall som kiro/equiterapeut etc utan vets inrådan.

Jag är tillsammans med en kiro. Han är den första jag ber kolla på häst jag har funderingar kring hälsostatus. Men det är just för att han också arbetar i team med vet, tandis, hovis etc regelbundet och lärt sig se när det är deras kompetenser som behövs.
Tyvärr ser jag många kiros, equiterapeuter etc som behandlar rena veterinärfall. Och sen rider ägarna vidare i tron om att hästen är ok iom att behandlaren sa det. Och så anses hästen bara vara lite svag/ojämt musklad/stel/etc.

Så ring du veterinären först!

Ja, alltså - det var ju inte istället för veterinär jag tänkte på kiro utan som ett komplement. Det är ju väntetid på att få komma in till klinik och jag vet att kiron kommer ut till en annan i början på nästa vecka så min tanke var om denne ev. kunde ha slagit ett öga på ponnyn för att se vad hen tror.

Som jag sa - ni behöver inte oroa er för att jag inte ska till veterinär eftersom jag redan i ursprungsinlägget skrev att det ska jag. Tanken var att ev. kunna få tips eller feedback innan jag får en tid. Veterinär är f ö bokad till nästa vecka.

Ja, alltså - det var ju inte istället för veterinär jag tänkte på kiro utan som ett komplement. Det är ju väntetid på att få komma in till klinik och jag vet att kiron kommer ut till en annan i början på nästa vecka så min tanke var om denne ev. kunde ha slagit ett öga på ponnyn för att se vad hen tror.

Jag tror det är mest pengar i sjön att ta ut kiro till din.

Just när saker plötsligt uppstår och ger en ren hälta, som jag tycker det är på filmen, så bör en kiro inte behandla ens övriga kroppsdelar hur som helst.
Det kan vara så att man förvärrar hältan genom att manipulera hästens resternade kropp om de nu ev avlastat lite och fått spänningar och låsningar som skyddar den riktiga skadan om sån finns.
Och sånt bör en veterinär bedöma om det finns.

Som jag sa - ni behöver inte oroa er för att jag inte ska till veterinär eftersom jag redan i ursprungsinlägget skrev att det ska jag. Tanken var att ev. kunna få tips eller feedback innan jag får en tid. Veterinär är f ö bokad till nästa vecka.

Det är nog bara att vänta tills nästa v. :)
Det är ju inte jättelänge ändå och det bör hästen klara.

Jag tror det är mest pengar i sjön att ta ut kiro till din.

Just när saker plötsligt uppstår och ger en ren hälta, som jag tycker det är på filmen, så bör en kiro inte behandla ens övriga kroppsdelar hur som helst.
Det kan vara så att man förvärrar hältan genom att manipulera hästens resternade kropp om de nu ev avlastat lite och fått spänningar och låsningar som skyddar den riktiga skadan om sån finns.
Och sånt bör en veterinär bedöma om det finns.

"övriga kroppsdelar " ? :confused:
Givetvis om en häst allmänbehandlas av en alternativare så behandlas kroppen generellt utifrån vad denne känner behövs .
Det är ju liksom aldrig så att en specifik enstaka kroppsdel behandlas - än mindre ett lokalt ben i frågan .

"övriga kroppsdelar " ? :confused:
Givetvis om en häst allmänbehandlas av en alternativare så behandlas kroppen generellt utifrån vad denne känner behövs .
Det är ju liksom aldrig så att en specifik enstaka kroppsdel behandlas - än mindre ett lokalt ben i frågan .

Jo, det kan det vara.

Och i frågan om hälta tex så kan det ju vara dumt att släppa på låsningar som gör att de belastar det smärtande benet mer oavsett om hältan härrör från rygg eller lågt i benet eller allt däremellan.
Man behandlar då alltså inte benet, kroppsdelen. Men i tex rygg eller hals. Som är kroppsdelar.
Om hästen har låsningar där just.. Som kkan komma av hältan.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 054
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar