Orent rörelsemönster

Jo, det kan det vara.

Och i frågan om hälta tex så kan det ju vara dumt att släppa på låsningar som gör att de belastar det smärtande benet mer oavsett om hältan härrör från rygg eller lågt i benet eller allt däremellan.
Man behandlar då alltså inte benet, kroppsdelen. Men i tex rygg eller hals. Som är kroppsdelar.
Om hästen har låsningar där just.. Som kkan komma av hältan.

Vet inte vad du svarar på nu, men min reflektion i sammanhanget var ju att nej - en alternativare ska inte behandla en ofräsch häst utan remiss från veterinär , och att nej - det är liksom inte troligt/möjligt att om sådan remiss/samarbete nte finns, att nån annan ET behandlar endast "lokalt" på en specifik del av kroppen enbart.

Har du möjligen missläst vad jag kommenterat eller svarat på ngt annat ?

Senast ändrad:
Ja, självklart menar jag att det syns mest i höger varv, inte vänster som jag skrivit :banghead::banghead:. Man ska inte sitta och skriva inlägg på nätterna när man egentligen borde sova :p
Ja, jag tycker också att det sitter högre upp, möjligtvis i bäckenet t om misstänker jag.
Jag har funderat på att ta ut en kiropraktor i första hand men vet inte om de vill behandla innan veterinär kikat på henne?
Det spelar ingen roll om Kiro/ET VILL behandla, de får enligt lag inte behandla en oren häst utan vet utlåtande först. Så det enda en Kiro/ET kan göra är att titta på hästen och konstatera att hästen är oren, vilket du redan vet, så det är ingen poäng att ta ut någon. Skulle den vara villig att behandla en oren häst utan vet utlåtande så är det en oseriös behandlare och ingen jag skulle släpp nära mitt djur.
Ordentligt klinikutredning känns som det enda vettiga i det här läget.
Lycka till!

Så, nu har vi varit på klinik och tyvärr var diagnosen inte direkt upplyftande :(. Det visade sig att hon har aktiv spatt i båda haslederna bak. Så att ta ut kiro hade ju verkligen inte hjälpt här.
Nu ska jag försöka reklamera hästen till förmedlaren. Wish me luck.

Så, nu har vi varit på klinik och tyvärr var diagnosen inte direkt upplyftande :(. Det visade sig att hon har aktiv spatt i båda haslederna bak. Så att ta ut kiro hade ju verkligen inte hjälpt här.
Nu ska jag försöka reklamera hästen till förmedlaren. Wish me luck.
Fy vad jobbigt, för er alla inklusive häst. Mitt tips för reklamation är att framförallt lyfta det säljaren sagt att hästen skulle klara av, och säga att det gör den inte. Det har varit det effektivaste sättet när jag reklamerat (dock bilar..).

Fy vad jobbigt, för er alla inklusive häst. Mitt tips för reklamation är att framförallt lyfta det säljaren sagt att hästen skulle klara av, och säga att det gör den inte. Det har varit det effektivaste sättet när jag reklamerat (dock bilar..).

Ja, det är skittrist, särskilt eftersom ponnyn är så himla go, snäll och förståndig. Värst är det ju för dottern såklart, det är ju hennes ögonsten.

Förmedlaren verkar förståndig så jag har gott hopp om att vi ska kunna lösa detta på ett hyfsat smärtfritt sätt.

Ja, det är skittrist, särskilt eftersom ponnyn är så himla go, snäll och förståndig. Värst är det ju för dottern såklart, det är ju hennes ögonsten.

Förmedlaren verkar förståndig så jag har gott hopp om att vi ska kunna lösa detta på ett hyfsat smärtfritt sätt.
Men fy så trist :( hoppas att säljaren samarbetar, men gick den igenom besiktning UA för tre veckor sen? Kan spatten ha startat efter det?
Beklagar i alla händelser..

Men fy så trist :( hoppas att säljaren samarbetar, men gick den igenom besiktning UA för tre veckor sen? Kan spatten ha startat efter det?
Beklagar i alla händelser..

Den gick igenom UA i slutet på augusti när vi köpte den, så för 6 v sen nu.
Veterinären böjde henne igår på kliniken också och hon var helt ren på böjprov både högt och lågt så med tanke på det så är det ju inte så märkligt att hon gick igenom tidigare.
Veterinären vill inte gissa alls på när det kan ha blossat upp så jättesvårt att veta när det börjat. Däremot kunde hon ju se att den var aktiv nu.

Den gick igenom UA i slutet på augusti när vi köpte den, så för 6 v sen nu.
Veterinären böjde henne igår på kliniken också och hon var helt ren på böjprov både högt och lågt så med tanke på det så är det ju inte så märkligt att hon gick igenom tidigare.
Veterinären vill inte gissa alls på när det kan ha blossat upp så jättesvårt att veta när det börjat. Däremot kunde hon ju se att den var aktiv nu.
Oj, jag skulle aldrig gissat på att en aktiv spatt inte skulle visat sig på böjprov :(

@skuggi @Zoya Den stora svarta som jag red visade heller inget på böjprov. Syntes bara på röntgen och i galoppombyten som kräver samling.

Här syntes det ju en diffus rörelsestörning endast under longering i höger varv. Relativt opåverkad i vänster varv. Vet. trodde i första hand på knäinflammation men bedövning av knäleden gav ingen effekt och bedövning av hasleden gav något effekt men inte helt ok. Röntgen gav ju svaret men bara i en viss vinkel - ur alla de andra vinklarna såg ju allt bra ut.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 054
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar