Oren - men vart kan det tänkas sitta? (film)

Sv: Oren - men vart kan det tänkas sitta? (film)

På filmen är den tydligt halt på HÖGER fram i bägge varv, du kan se på huvudet att det höjs när den belastar HF men lättare är kanske att se det som att den nickar med huvudet på VF. Däremot tycker jag att hästen rör sig ovilligt och ser generellt väldigt stum och kort ut, skulle jag gissa så har den flera problem, troligen en dubbelsidig frambenshälta men värre HF. Låt den vila och åk till klinik när du har möjlighet.

Jo, visst är hon lite på den runda sidan... :angel: Nej men allvarligt, vi håller nere på käket, hon får i stort sett ingenting och ser ut sådär ändå.. En ny skada hjälper inte direkt heller =(

Man luras lite av filmen eftersom jag håller kameran så att benen ser lite kortare ut. På denna bilden har hon en mage, men jag tycker dock inte att hon är jättetjock. Man känner revbenen om man drar handen längstmed.

hagefin1.jpg

Angående det du tyckte om hoppfilmen: Gallina kan ha varit skadad redan då. Den första blödningen hon hade (maj 2010) var redan "gammal" då den upptäcktes (hon var inte ens ½ grad halt vid böjprov, så ingen upptäckte det.) Jag befarar att det i värsta fall kan ha varit så att Gallina hade problem redan då vi köpte henne (vet inte om du minns att jag skrev här på buke att vi hade enorma problem i hoppningen och att hon var livrädd?) När vi fick reda på att G hade en stor blödning i benet kändes det som att shit, kan det här ha funnits i flera år?

Men å andra sidan har hon gåtts igenom av flera veterinärer som sagt att det inte har varit några problem... Så, vad ska man tro... Det är för sent att göra något åt nu i alla fall.

Hur som helst ska vi till kliniken redan imorgon. Jag kommer be dem undersöka henne grundligt, inte bara benen. Jag rapporterar senare om hur det går...

aha så kan det vara! tyckte benen såg lite korta ut:D
jag var med och hjälpte till med gallina på besiktningen på jägersro när ägaren innan dig(tror jag det var) skulle besikta henne. hon gick igenom om jag inte minns fel. hon följde inte med oss hem iaf. har dock ett svagt minne om det var nåt vid longeringen men minns inte riktigt va det var, om hon kanske bara var allmänt spänd och på tårna.
men hon hade ju redan då börjat bli lite knasig med hinder därför ägaren sålde henne. så man vet aldrig om det är något som legat och spökat men som inte riktigt har synts.
håller tummarna att det går bra för er i morgon!
tycker du gjort så grymt bra jobb med henne och det är så roligt att se att du är så himla noga och gör allt du kan för henne. :):bow:

Höger fram var problemet.. Veterinären kände att Gallina hade puls, och med tanke på graden hälta blev teorin att hon kan ha en hovböld. Gallina reagerade dock inte då de kände med den där tången. Men det är sista veckan innan skoning och hennes hovar har växt ganska mkt. (Sen så brukar hon vara så snäll alltid att man inte vet när hon har ont eller ej. Tex pickade de på henne med en spiksticka (eller nåt, vet ej vad det heter) för att kolla om bedövningen tagit. Hon rörde sig inte ur fläcken var de än pickade, även där bedövningen omöjligt kunde ha tagit..)

Vid "släckning" av hoven försvann hältan. På röntgen kunde man inte se något speciellt, inga förändringar sen förra röntgen för ett halvår sen. Men problemet bestod ju att Gallina var väldigt lång i fötterna, vilket inte var optimalt för en hovböldsutredning eller vad man nu ska kalla det.

Just den här veckan är klinikhovslagaren på semester och inget kunde därför göras för att ytterligare kontrollera. Så nu ska jag försöka få ut min egna hovslagare snarast möjligt, så att han kan verka och sedan känna efter.

Så med lite tur är det en hovböld. Jag hoppas verkligen på det, alla tecken lutar ditåt. Annars är det återbesök om två veckor...

Nja. Det går väl inte så bra. Hovslagaren hittade ingen hovböld (tyvärr..) Och jag måste säga att jag är lite irriterad över att veterinären inte var öppen för andra alternativ när jag ändå frågade en gång extra om vi inte skulle kolla mer. Nu har jag bokat in en ny tid (nästa tors) med en annan veterinär som vi haft tidigare och som jag tycker "ser" hela hästen mer, eller hur man nu ska uttrycka det.

Hästisen har nu stått i drygt två veckor och hältan är oförändrad. Veterinären jag hade tyckte att vi skulle ge metacam om en hovböld inte hittades. Jag har dock en annan åsikt om det och tänker inte ge något i onödan och speciellt inte utan att veta orsaken.

Det känns jättetråkigt, speciellt eftersom det nu förmodligen rör sig om ett problem i hoven. Jag har dock mina misstankar om problem längre upp.. Men vi får se. Tills dess kan jag bara avvakta :(

Om hästen är halt och du inte ger smärtlindring så är det ett brott mot djurskyddslagen. Djur ska inte utsättas för onödigt lidande står det.
Du vill inte ge i onödan, skrämmande.:devil:

det har etablerats i veterinär studier utbildnings syftes mässigt att det inte går att utröna utifrån film eller öga var i ett ben, en hälta sitter. så det torde vara mkt osannorlikt att vare sig du eller veterinären kan fastställa detta utan en vidare utförlig hältutredning med bortbedövning på klinik. Därav torde spekulationer enligt denna tråd vara helt värdelösa.

Och om hästen blir så smärtfri att den börjar springa omkring på sitt halta ben och det går av då?? Smärtlindring är inte svaret på allt tyvärr.. Innan man vet vad som orsakar hälta ska man vara försiktig med smärtlindring hit och dit då det kan vara en skada som blir förvärrad om de börjar röra sig obehindrat på sitt skadade ben. Ibland är det bra att de är halta, för då överanstränger de inte en skada. Ge smärtlindring till en häst med en fissur i ett ben och se vad som händer.

Vem har sagt att den ska springa omkring? Sätt den i en sjukhage eller sjukbox! Det är väl det normala med halta hästar, i alla fall i mitt stall.

Angående nivån på träningen i dagsläget har ett vanligt ridpass bestått av minst 20 min skritt och blandat trav och galopp i max 20 min. Inga volter mindre än 20meter, inga sidvärtsrörelser. Så i stort sett bara rakt spår. För det mesta ett ganska fast men sviktande underlag, inget som hon sjunker ner i...

Tråkigt att hon inte blir helt kry! Tyvärr är det väl så när de börjar bli lite äldre och har lite gamla skador, det ena för med sig det andra. :(

Står ni kvar på T? Där är ju underlaget under all kritik i ridhuset och jag skulle undvika att rida där i största möjliga mån - Sedan spelar det ingen roll att stallägaren tycker att det är bra, det är inte bra för hästarna att gå på ett underlag som ömsom är stenhårt och där de ömsom sjunker ner och nästan går omkull.

Om hästen är halt och du inte ger smärtlindring så är det ett brott mot djurskyddslagen. Djur ska inte utsättas för onödigt lidande står det.
Du vill inte ge i onödan, skrämmande.:devil:

Metacam är inte bara smärtlindring - utan även antiinflammatoriskt. Och säg att jag behandlar henne, och hältan försvinner tillfälligt. Sätter igång henne och två veckor senare är hältan tillbaka. Då har det kanske blivit ännu värre än det var första gången. Det handlar inte om att min häst ska lida i flera veckor, detta är en vecka vi snackar om. Jag skulle aldrig låta min häst lida. Hon har varit i min ägo i snart sex år och tro mig - jag ser om hon mår dåligt.

Det är precis samma sak med alla läkare som frikostigt skriver ut pencillin, ofta helt i onödan. Det skapar mer negativa konsekvenser än positiva...

Korven: Tills vi vet vad det rör sig om för skada får hon stå kvar i sin vanliga hage. Hon har redan stått i ruta i ett halvår, och det funkade inte så bra.. Hon springer mindre i sin stora hage så att säga. Dessutom tror jag att det psykiska spelar en stor roll i läkningsprocesser. I värsta fall kanske vi måste ta bort henne, man vet ju aldrig, och då vill jag att hon ska ha spenderat sina sista veckor där hon är glad och trivs; dvs i hagen med sin kompis.

Tråkigt att hon inte blir helt kry! Tyvärr är det väl så när de börjar bli lite äldre och har lite gamla skador, det ena för med sig det andra. :(

Står ni kvar på T? Där är ju underlaget under all kritik i ridhuset och jag skulle undvika att rida där i största möjliga mån - Sedan spelar det ingen roll att stallägaren tycker att det är bra, det är inte bra för hästarna att gå på ett underlag som ömsom är stenhårt och där de ömsom sjunker ner och nästan går omkull.

Ja precis, det är en ond kedja det där. Vad beträffar T så japp, vi står kvar. Har dock inte ridit så mycket i ridhuset, mest pga att det har varit galet varmt där... Nu är underlaget dock iordninggjort och ser fint ut!

Ja precis, det är en ond kedja det där. Vad beträffar T så japp, vi står kvar. Har dock inte ridit så mycket i ridhuset, mest pga att det har varit galet varmt där... Nu är underlaget dock iordninggjort och ser fint ut!

Skönt att dom äntligen fått ordning på det! När jag träffade en som står där på tävling i juli så var det värre än någonsin. Men toppen att det är fixat nu!

Jag tycker du gör rätt som har henne i vanliga hagen med sina vanliga kompisar. Hon springer väl inte direkt där? Det ska mycket till innan jag sätter en halt häst i sjukruta. Kan bli värre av att de går där, överladdade etc.

När har du tid på kliniken igen?

Ja, sista tiden innan det fixades var det inte så roligt.. Det var som en berg-och-dalbana på sina ställen.

Som du säger är det minimalt med spring i hagen. Just nu är de flesta hästarna på bete så det är bara G och en annan äldre häst. Ingen av dem är intresserade av annat än käk ;)

Vi har tid på torsdag nästa vecka. Det var den tidigaste tiden som fanns hos veterinären jag vill ha..

Om den veterinären säger metacam , vad gör du då?

Om veterinären anger metacam som en behandling för något som vi vet vad det är - själklart. Men det här var mer i förbifarten "..jag skriver ett recept på metacam om det inte är en hovböld" ingen diskussion om varför, och inga frågor om hur många gånger min häst faktiskt har fått metacam det senaste året (vilket är ganska många) Hon har fått antiinflammatoriskt så många gånger att jag tex har kunnat fylla två hela paket med butta hemma efter alla kurer det blivit över ifrån.

Så det är kanske dumt av mig att inte ge metacam så fort något är fel - men jag har mina anledningar. Det är något som sitter ganska djupt rotat hos mig, på grund av många negativa erfarenheter.

jag skulle byta vet klinik om du känner att de inte tar dig på allvar! kanske försöka ta dig till en klinik som har magnetröntgen eftersom som du säger har haft återkommande problem som hela tiden kommer tillbaka eller så kanske du behöver hjälp med eftervården för att din häst ska bli helt återställd.... svårt att sia om vad det kan vara eller bero på men jag skulle i första hand vända mig till en annan klinik om så bara för att få en annan åsikt eller annat redskap som kan hjälpa mig och vet att förstå vad som är fel på hästen (t.ex magnetröntgen, skiktröntgen osv.)

exempel från verkligheten: Kompis som sa att hästen troligen hade Kissing spines, vet sa nej det har hästen inte. Min kompis stog på sig och tillslut gick vet med på att göra en magnetröntgen. Hästen hade 3frakturerade tornutskott och operation utfördes för att ta bort dessa.

det jag vill säga att veterinärerna känner inte din häst och de är tyvärr inte allvetande, även fast man kunde önska det ibland.

Man kan ju få två helt motsatta åsikter om behandling på olika kliniker. Vilket ibland kan vara väldigt förödande tyvärr.

ja absolut men nu verkar det som att det inte har hittat något på klinik nr 1 utan de tror att det är hovböld då anser jag att hon inte förlorar något på att testa ett annat ställe.

Jag kommer att åka till samma klinik men till en annan vet (klinikchefen) Jag har haft den veterinären tidigare och tycker att h*n är bra. Men jag håller med om det du säger, om de inte hittar något är det ju bättre att kolla om någon annan kan göra det. Så om det inte reds ut nu i veckan kommer jag att vända mig till en annan klinik.

ang Metacam eller inte - det är just den antiinflammatoriska effekten man är ute efter. En inflammation tjänar förstås ett syfte då hästen pga smärtan vilar den onda delen. Samtidigt är inflammationskaskaden också skadlig för vävnaderna, i en led t ex förtunnas ledvätskan av en pågående inflammation vilket påskyndar nedbrytningen. Här är det bäst att stoppa inflammationen. I vissa lägen kan det vara olämpligt att ge smärtlindring - det är t ex vid ett akut benbrott (eller misstanke därom) då man inte kunnat fixera det skadade benet. Så snart det är gjort (med gips eller annan spjälning) bör individen ges smärtlindring. Vid andra typer av skador kan det vara tillräckligt att begränsa rörelseutrymmet. Och vid ytterligare andra skador är det bara bra om hästen rör sig och tar ut rörelsen eftersom leden då får en bättre nutrition = bättre chans till läkning.

Att vara rädd för smärtlindring är onödigt och att neka en behandling som ordinerats av veterinär låter inte särskilt klokt. Man har uteslutit skelettskador mm och vill dämpa inflammationen och hjälpa läkningen på traven.

Eftersom din häst blev haltfri vid bedövning av hoven sitter merparten av det onda här. Visst kan man spekulera i problem högre upp i rörelseapparaten, men särskilt troligt är det inte.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 053
Senast: Vogue
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: lomuxx
·
Hästvård Jag får inte ihop det, detta liknar inte riktigt någon av de skador min häst har haft förut.. Blir väldigt tacksam för idéer och...
Svar
2
· Visningar
1 299
Senast: Msilverplats
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 574
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka