Oren - men vart kan det tänkas sitta? (film)

lillaP

Trådstartare
Nu har min dam känts ofräch i flera dagar. Till en början trodde jag bara att hon hade lite träningsverk, men nu några dagar senare har hon börjat röra sig orent...

Jag är dock ingen hältexpert och har svårt att se vad som är problemet. Därför vore jag väldigt tacksam för lite hjälp! Kliniken ska kontaktas snarast, men med tanke på att det är mitt uppe i semestertiden så känns chansen att få en tid denna månad ganska minimal.. :(

http://www.youtube.com/watch?v=SrS9Uif5SBI

Hon har tidigare varit skadad på vänster fram, och har inte varit igång i mer än ca 3 månader.. Så himla typiskt.

Sv: Oren - men vart kan det tänkas sitta? (film)

Jag är ingen hältexpert men ser TYDLIGT att hon är halt fram tyvärr. Ser ut som vänster fram.. :(

Hmm.. var rädd för det. Hon var inte alls varm eller så i benet. Dock ganska tjock, vilket gick ner en del när hon fick röra på sig. Men inte helt..

Vad kan det tänkas röra sig om? I maj förra året hade hon en medelstor blödning i gaffelbandet (ena förgreningen) på v fram. Det var hyfsat utläkt till hösten -10 (viss ärrvävnad) men sedan fick hon en överansträngning på ytliga böjsenan då all den j*kla snön kom. Det läkte dock ut på en månad. Därefter har benen inte varit något problem, de har sett fina ut hela tiden sen februari.

Min följande fråga blir då: Tror ni att kan det röra sig om en ny överansträngning i någon sena? Borde hon vila helt eller skrittas?

Alltså ömmar hon när du "klämmer" över senorna?
Jag skulle vila och hitta en vet som kan kolla snarast! Hästen är ganska mkt halt tycker jag.

Hästen är tydligt halt... Det kommer även lite nickningar i vänstervarv och det beror på att hästen belastar vänster fram mer...
Jag skulle låta hästen vila och be att få en "akut" tid på klinik. Tror inte att det borde vara så svårt att få en tid även om det är semester..
Det kan ju vara någon av de gamla skadorna som har dragits upp igen. Eftersom du skriver att det var hyfsat utläkt så kanske det kan vara något av det som visar sig igen.
Det är lite svårt att säga när man inte har den utbildningen..
Men försök få en tid så snart som möjligt.. Eftersom man inte ska rida en halt häst så finns ju risken att om man får en tid senare så har hästen hunnit vila bort skadan som sedan kommer tillbaka när den sätts igång igen...

Lycka till! :)

Hon var inte öm. Men å andra sidan är hon en sån där häst som aldrig klagar, så det är svårt att veta.. Men ont har hon ju någonstans, ingen tvekan om saken. Jag bara hoppas att det inte är senan igen.

Vi var på kliniken för typ 1 månad sen sist, UL såg väldigt fint ut och hon gick klockrent genom böjprov trots sina 20 år. Jag trodde faktiskt vi skulle klara igångsättningen denna omgång.. Ååå.

Tack för er hjälp. Kom gärna med fler teorier och tankar.

På filmen reagerar hästen tydligt på höger fram. Syns mest när den går i vänster varv. (huvudet åker upp när det onda benet tar vikt)

Jag skulle säga vänster fram

men vad som är ont och hur det uppkommit kan bara en klinikveterinär avgöra

Nu har min dam känts ofräch i flera dagar. Till en början trodde jag bara att hon hade lite träningsverk, men nu några dagar senare har hon börjat röra sig orent...

Vad beror det på att du först misstänkte träningsvärk??

Tanken går till att hästar får sällan träningsverk om dom inte har gjort ngt som kan framkalla träningsverk.

Jo jag trodde att det först var träningsverk eftersom hon gick emot hand och var lite stel. Det har hon inte gjort sedan hon sattes igång. Dessutom hade jag tränat på galoppfattningar någon dag innan vilket säkert var ganska jobbigt för henne eftersom hon inte är i toppenkondition ännu.

Men den tanken slogs bort så fort orenheten kom. Och nu igår var hon ju tydligt halt.. =/ Så träningsverksteorin är struken.

Det kan ju ha börjat med att hon upplevde obehag vid det tillfället. Sen i förrgår då vi var ute och red gjorde hon ett stort hopp (galoppombyte, landade på v. fram) när hon blev rädd. Landningen kan ju eventuellt ha orsakat att det blev värre..

Jag är ine heller någon expert o har ibland svårt att förklara vad jag menar. Jag tycker hon ser halt ut vänster fram, när hon går i höger varv ser hon stel o utåtställd ut. Avlastar för att hon har ont??
Pga detta kollade jag din hopp film oxå och ser samma sak i höger varv. Hon har en stel/snedhet som du bör kolla upp. 20 år och haft div skador nyss, kanske inte håller för samma ridning som förr??
Ring absolut klinik imorgon, alla har sem vik, eller jourhavande.
Lycka till!!

Angående hoppfilmen så tror jag att du kanske har tittat på en annan häst jag har ridit nyligen (som även den visade sig vara trasig..) Jag har inte hoppat min egna häst på över ett år och har inte haft några förhoppningar på att någonsin få hoppa henne igen. Skadorna har varit alltför omfattande för det tyvärr. Här är den sista filmen på oss innan skadan, det var hösten 2009 och vi upptäckte blödningen våren 2010.

http://youtu.be/4oTRqj5jb_Y

Men jag tror att det kan vara som du säger ang avlastningen. Om det visar sig att det är vänstern som spökar igen känns det som att det är dags att börja leta någon annanstans än i benen. Att hon gång på gång blir dålig i samma ben utan större belastning tyder för mig iaf på att något annat kan vara fel längre upp. Vad tror ni om det?

Angående nivån på träningen i dagsläget har ett vanligt ridpass bestått av minst 20 min skritt och blandat trav och galopp i max 20 min. Inga volter mindre än 20meter, inga sidvärtsrörelser. Så i stort sett bara rakt spår. För det mesta ett ganska fast men sviktande underlag, inget som hon sjunker ner i...

Aha, det var inte samma häst, då förstår jag. Ridningen som du beskriver, varvat med mkt skritt ute låter ju lugnt i ett igångsättnings skede. Tyvärr är hon ju inte i det skedet nu utan troligtvis skadad igen. För att få exact svar måste hon undersökas på klinik, men självklart vill man få hjälp att få idéer o tankar här oxå. Om hon inte håller för hoppning längre så kan det vara så att även dressyren sliter för mkt, böjda spår m.m Men som sagt, för att få diagnos, veta hur du ska behandla och hur hon kan ridas så måste vet konsulteras o ev ET om hon har felbelastat länge så kan hon ha nån spänning, eller snedhet. Hoppas på det det bästa!!

Ja, förhoppningsvis hittar de något på kliniken så att vi kan fortsätta på hobbynivå iaf.

--

Tack för era svar, det var skönt att få diskutera det lite.

ja hältan var juy tydlig men man kan ju luras så jäkla väl vart det sitter.. jag skulle chansa på v.fram men det kan ju vara någon annanstanns med.. ibland belastar doim ju konstigt så att man tror och luras till något annat..
åk till kliniken så hittar dom det ska du se:)
lycka till!

usch va tråkigt med lilla gallina. jag stod i samma stall som hennes förra/förr förra ägare för 7-8år sen.
Redan på hoppfilmen tycker jag hon rör sig annorlunda än vad jag sett henne göra förr. klart åldern också spelar roll men tycker redan där hon ser himla spänd och lite hackig ut.
longeringsfilmen visar hon tydligt att något är fel.
hoppas ni hittar det på klinik.

sen hade jag faktiskt försökt att banta henne. hon ser faktiskt riktigt fet ut :o

sen hade jag faktiskt försökt att banta henne. hon ser faktiskt riktigt fet ut :o

Det där var väl då en onödig kommentar? Om du läser vad TS skrivit så är inte hästen i full kondition och har varit skadad, så inte så konstigt att hästen lagt på sig några extra kilon. Och riktigt så fet tycker jag inte att den är, visst några kilon mycket men inte "riktigt fet".

Det där var väl då en onödig kommentar? Om du läser vad TS skrivit så är inte hästen i full kondition och har varit skadad, så inte så konstigt att hästen lagt på sig några extra kilon. Och riktigt så fet tycker jag inte att den är, visst några kilon mycket men inte "riktigt fet".

jag mena absolut inget illa.
men en häst som har problem med benen blir det inte bättre av att den går och bär på en hel del extra vikt.
man blir lätt hemma blind så ts kanske inte själv tänkt så mycket på det.
visst är den bra om hästen har lite att ta av för att kunna bygga muskler men i lagom måtta.

Jo, visst är hon lite på den runda sidan... :angel: Nej men allvarligt, vi håller nere på käket, hon får i stort sett ingenting och ser ut sådär ändå.. En ny skada hjälper inte direkt heller =(

Man luras lite av filmen eftersom jag håller kameran så att benen ser lite kortare ut. På denna bilden har hon en mage, men jag tycker dock inte att hon är jättetjock. Man känner revbenen om man drar handen längstmed.

hagefin1.jpg

Angående det du tyckte om hoppfilmen: Gallina kan ha varit skadad redan då. Den första blödningen hon hade (maj 2010) var redan "gammal" då den upptäcktes (hon var inte ens ½ grad halt vid böjprov, så ingen upptäckte det.) Jag befarar att det i värsta fall kan ha varit så att Gallina hade problem redan då vi köpte henne (vet inte om du minns att jag skrev här på buke att vi hade enorma problem i hoppningen och att hon var livrädd?) När vi fick reda på att G hade en stor blödning i benet kändes det som att shit, kan det här ha funnits i flera år?

Men å andra sidan har hon gåtts igenom av flera veterinärer som sagt att det inte har varit några problem... Så, vad ska man tro... Det är för sent att göra något åt nu i alla fall.

Hur som helst ska vi till kliniken redan imorgon. Jag kommer be dem undersöka henne grundligt, inte bara benen. Jag rapporterar senare om hur det går...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 053
Senast: Vogue
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: lomuxx
·
Hästvård Jag får inte ihop det, detta liknar inte riktigt någon av de skador min häst har haft förut.. Blir väldigt tacksam för idéer och...
Svar
2
· Visningar
1 299
Senast: Msilverplats
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 574
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka