Örebro 7/10

Madick

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp av er erfarna fälttävlansryttare!

För första gången ska jag fota fälttävlan, debuten blir Örebro (med ponny DM) på söndag.

Det är ju inte möjligt att fota alla hinder (jäklar vad man skulle få springa) :rofl:, så min fråga är då; Vilka sorters hinder skulle DU helst vilja ha bild på? Vad ser maffigt ut och brukar bli bra språng?

Kanske är det nån härifrån som ska dit t.o.m.?

Sv: Örebro 7/10

Jag ska dit och rida 90-klass för stor häst (fanns inte 100cm :() så mig får du gärna fota! :) Då jag inte har en aning om hur banan ser ut kan jag inte heller ge några tips på vilka hinder som vore lämpliga. Men vattenhinder är ju alltid kul och klassiskt att fota. Därifrån kanske man även kan ta på några närliggande hinder.

Är det förresten någon som har varit där? Hur är banan?

Har ingen aning om banan däruppe. :D

men hinder som gärna ser "mer ut". Oxrar, vattenhinder osv.

Omgivningen spelar roll...

Ta gärna vid hinder som står nära så du kan ta flera bilder på samma ekipage.

Jag har en favobild på lillasysters Dumle som avatar. Jag bara älskar bilden :love: Björkarna vid sidan och den vita oxern, inte direkt soligt en ändå ljust.

Grönt, ris av något slag, som infångare ger en bra bild.

Är det förresten någon som har varit där? Hur är banan?

Jag har varit där och ridit för några år sedan. Har för mig att banan var sådär. Mkt sväng och endel slingriga vägar. Ha också för mig att underlaget inte är det bästa. Vet en som var där och tävalade i våras/somras. Tror han red på 1,5 min över tiden men blev placerad på det. Enligt honom var underlaget katastrof. Men det är det väl överallt med tanke på sommaren. Har kanske blivit bätter nu.:)

Jag tyckte det stod på hemsidan att den fixats till? Eller så läser jag som jag vill läsa...

Vattenhinder i debutantklasser är ju värdelöst att få kort på sig själv från...är ju bara ett vad genom vatten! Däremot som Idasagare skriver, fina hopp över oxrar eller "titthinder" där hästarna gör större språng över brukar vara kul att få. Likaså kombinationshinder, är alltid kul att se hur man lyckades på a o b hinder....

Banan i Örebro är kass underlag om det går på "denna" sidan vägen. Slingrig och svår att hålla tiden och hal om det regnat. På "andra" sidan vägen är den mycket bättre men det är sällan som terrängen går där numera.

Men det borde ju vara antingen hinder eller upp-nedhopp i vattnet för de som rider Lätt klass ponny och då är det ju kul med kort! Jag har också hört att de har rustat upp både hinder och underlag men vi får väl se när vi kommer dit.

Ha, nu börjar jag bli NERVÖS! Det går nog bra. Hoppas vädret håller i sig (nu är det strålande sol!).

Ni proffs får väl hjälpa mig att bedöma mina bilder sen (alltså just hur bilderna är tagna, inte hur ekipagen hoppar).

Jag har hittat mig, låg ju som öppningsbild på bilderna under 8-9. :) Hoppas att man även har fastnat på något terrängkort!

För övrigt tyckte jag att det var en väl genomförd tävling, synd bara att marken gav sig på sina ställen efter några timmar.

Vad roligt, valde bara ut en som såg bra ut! Jag tog 1650 kort under dagen så det lär ta ett tag innan jag är klar...

Hehe..kan bara tänka mig hur mycket det är att grejja med! Bra sida du har förresten, skönt att bilderna laddar upp så fort!
Vart hamnade du någonstans i terrängen? I Lätt klass för D-ponnys var det ju inte särskilt många som tog sig ner i vattnet.. :crazy:

Att bara sju av 18 startande går runt terrängen är ju ingen höjdare. (Lätt för D-ponny.)
Det var ju knepigt i somras också, med kasst underlag och dessutom dålig organisation. Därför startade inte Jennifer där nu. Tycks inte ha varit någon felbedömning med tanke på resultaten.
Tre hindernollor i terrängen och enbart en dubbelnolla :eek: Jag känner inte igen alla namn men vissa av dem och det verkar ha varit knivigt nu också.

Hur var det för er som var där?

Nedhoppet i vattnet var det som gjorde att de andra inte kom runt. En stock (inte hög) och inte alltför farligt nedhopp. Inte tränade på nedhopp i vatten?

Jag stod på fältet vid vattnet. I storhästklassen sprang jag som en tok från att ha tagit på uthoppet mellan granarna ner till vattnet. Intervallträning som gjorde mig varm i alla fall :rofl:

Precis som Madick skriver så var det needhoppet i vattnet som ställde till problem. Jag gick banvisningen samtidigt som D-ponnyryttarna och redan då hade hälften av startfältet ställt in sig på att få stopp här. Alltså tror jag att MÅNGA inte var väl förberedda och att det i många fall var ryttarna som orsakade problemen istället för ponnysarna. I Mariestad såg nedhoppet för Lätt klass häst ut på samma sett och då var det låångt ifrån lika mycket stopp. När jag själv red ponny var det många vattenhinder som såg ut såhär i Lätt klass och det gällde bara att ha tränat på det tidigare. Det är ju nästan alltid nedhopp i vatten, och en liten stock framför ska väl inte göra någon skillnad?
Annars tror jag att underlaget var helt ok framför och bakom hinder, det man fick tänka på var att ta det lite försiktigt i svängar och efter målgång där det var det ett dyhål!
Även i deb. häst som jag red var det förvånande mycket hinderfel. När jag hade gått banan trodde jag INTE att den skulle vara så utslagsgivande. Själv var jag felfri på hinder men med 5,2 i tidsfel, vilka var helt oundvikliga då åtminstonde jag inte ville riskera min häst på att rida föör fort. Det spelade oavsett ingen roll då det räckte till en första placering. :)

Konstigt, de Lätt-klasser jag sett har nog haft nedhopp i vatten allihop.
Jag gick inte Lätt-banan när vi var i Örebro i somras, höll ponnyn då, så jag vet inte hur det såg ut den gången. Jag vet iaf att Jennifer och Cinna fick stopp på vattnet men de tog sig igenom det efter ett stopp, tror jag det var,
Det var debuten i Lätt-klass.

På Lag-SM var det nedhopp i vatten och det var det i Åkerbo också. Åkerbo hade nog stock i kanten om jag minns rätt. På Lag-SM var det hinder innan vattnet och sen ingen stock vid nedhoppet tror jag.

Just nedhopp i vatten borde de ju tränat på eftersom det brukar vara skillnad på det mellan Deb och Lätt :confused:
Nåja, de får träna på det till nästa gång istället.

Ah non, inställningen hos ryttaren gör ju supermycket förstås.
I somras var underlaget rätt kasst tyvärr. Har de åtgärdat det är det ju jättebra :)

Grattis till segern :bump:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 444
Senast: KSF
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 994
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V