Ord på engelska

B

Blubben

Hej hej undrar om ngn kan hjälpa mig med några ord som jag ej kunnat hitta ngnstans. Flyttar till spanien i ett halvår men kan inte orden för öppna,sluta, förvänd sluta, diagonal sluta. Ngn som kan??
Mvh Sara
 
Sv: Ord på engelska

Öppna = Shoulder in, versade, epaule en dedans (franska, bogen innanför)
Sluta = Haunches in, traverse, hanche en dedans (franska, höften innanför)
Förvänd sluta = counter haunches in, renvers
Förvänd öppna = counter shoulder in
Diagonal sluta = half pass, traversal

Men spanska kan jag då inte vad de heter på :p
 
Sv: Ord på engelska

psychogrrl skrev:
Öppna = Shoulder in, versade, epaule en dedans (franska, bogen innanför)
Sluta = Haunches in, traverse, hanche en dedans (franska, höften innanför)
Förvänd sluta = counter haunches in, renvers
Förvänd öppna = counter shoulder in
Diagonal sluta = half pass, traversal

Men spanska kan jag då inte vad de heter på :p

De spanska termerna är lika de engelska. Men jag blir förvirrad (inte konstigt att jag blandar ihop det (se min tråd om hjälper för dessa sidvärtsrörelser) för jag trodde att öppna hette travers, sluta = renvers. Hur som helst heter dessa övningar "trabajar en dos pistas". Skänkelvikning=ceder.

Passar också på att använda den här tråden för att samla ihop till en svensk-engelsk-spansk (o ev fransk) ordlista för termer på hästdelar, ridvägar, dressyrrörelser, färger etc.
Har bara precis börjat, men ha gärna åsikter på vad som ska med mer, om nåt är fel, eller om ni vet vad något heter jag ännu inte fyllt i.

OJ kunde inte bifoga filen som varken word eller pdf. Återkommer en annan gång när jag vet hur man gör.
 
Sv: Ord på engelska

när jag red för Perry Wood från England kallade han
öppna för shoulder in
sluta för travers,
diagonal sluta för half pass,
skänkelvikning för sidepass.
förvänd sluta för renvers

och han är ju som sagt engelskman... :idea:
 
Sv: Ord på engelska

Jag har hört utländska tränare benämna skänkelvikning för leg yield och give(en) leg. Dessa tränare har dock inte engleska som modersmål.

/T
 
Sv: Ord på engelska

vanimelde skrev:
när jag red för Perry Wood från England kallade han
öppna för shoulder in
sluta för travers,
diagonal sluta för half pass,
skänkelvikning för sidepass.
förvänd sluta för renvers

och han är ju som sagt engelskman... :idea:

Jo du har rätt, har frågat runt bland flera engelskspråkiga och andra som pratar god engelska och vad gäller skolor så finns det typ två namn per rörelse oavsett man är engelsman eller utlänning som pratar engelska. Finns en viss skillnad också mellan engelsmän och amerikaner, men jag tror mest att det beror på vad man lärt sig, kan vara en generationsfråga eller helt enkelt vad de tycker låter bäst. Det ena är ju mer en beskrivning vad man gör (tycker jag är det lättaste att komma ihåg) och det andra en mer teknisk term. Få se nu om jag får det rätt (brukar ha lätt för att blanda ihop det även om jag vet:angel: ):
öppna -- shoulder in eller versad
sluta -- haunches in eller travers
förvänd sluta -- haunches out eller renvers
förvänd öppna -- shoulder out eller counter shoulder in
diagonal sluta -- half pass eller traversal
skänkelvikning -- leg yielding eller sidepass
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 831
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 705
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 239
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp