Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Det är ett statligt bidrag och då tycker jag att staten har fullt rätt att lägga sig i.

Exakt! Det är ju det som ÄR politik. Man ger förmåner till sånt som leder samhället i önskad riktning. Man gör sånt som leder det i oönskad riktning DYRT.

I det här fallet handlar det om att samhället behöver barn, alltså underlättar man för föräldrar att ha barn.

Föräldraförsäkring är en fantastisk förmån, men folk verkar uppfatta den som nåt de bara SKA HA. Vilken kvinna som helst får för min del gärna vara hemma hela sitt vuxna liv om hon vill och låta mannen försörja henne - men VÅRA skattepengar ska inte subventionera en sådan familj. De får leva på egna pengar.

Och att se föräldraförsäkringen som ett verktyg som ska lösa situationen för kvinnor som inte valt kompetenta män som pappor till barnen - tja...:crazy:

Ja och VARFÖR blir en del män såna som personer?

Hur påverkar det deras söner att mammor servar allt och pappor är heeeelt hopplösa i mammans ögon, bara ställer till med kaos och aldrig får lära sig att rådda hem och barn.

Snacka om omedvetenhet :eek:

Fattar inte varför män tillåter sig diskrimineras av sina sambos på det viset.

Eller om de verkligen ÄR hopplösa fall - varför någon kvinna vid sina sinnens fulla bruk vill avla på dem :cool:

Jag skiter FULLSTÄNDIGT i om det är "kaos" hemma, det är peanuts jämfört med att vi båda två har en fantastisk KVANTITETSTID med våra barn och ger signaler om att mammor och pappor är lika mycket värda till nästa generation.

Jag skrev ju tydligt att det inte var för att han var MAN utan för att han är sådan som människa! Det är ni som blandar in manligt resp kvinnligt i det hela..:angel:

Så om en person är helt underbar på alla sätt och vis men som kanske inte just lämpar sig att på heltid ta hand om hemmet och småbarnen så ska dom kastreras eller steriliseras menar du?:crazy:

Ska vi inte se till individen..hur två personer lägger sitt livspussel och kompletterar varandra istället.

Nej, till skillnad mot dig så skiter inte jag i att mina barn lever i kaos..:D ;)

Så barnen lär sig bara att mamma och pappa är lika mycket värda om båda går hemma och delar föräldraledigheten?
Vad är det som säger att det skulle läggas in några som helst värderingar i vem som är viktigast beroende på vem som är hemma en tid..?
Det där förstår inte jag men skulle gärna vilja så motivera lr förklara gärna det för mig!

Annars är mina små redan förtappade som växer upp med en ensamstående mamma...:eek:

Föräldraförsäkring är en fantastisk förmån, men folk verkar uppfatta den som nåt de bara SKA HA. Vilken kvinna som helst får för min del gärna vara hemma hela sitt vuxna liv om hon vill och låta mannen försörja henne - men VÅRA skattepengar ska inte subventionera en sådan familj. De får leva på egna pengar.

Hur får du ihop det?

Är hon försörjd av sin make (och varför generaliserar du så..det kan väl lika gärna vara mannen som är hemma!!) så använder väl hon inte dina skattepengar?

Eller menar du att du vill endast via skatten finansiera föräldrapenningen om BÅDA tar ut den. Punkt slut?

Min vännina är en rastlös själ. Efter 3 veckor var hon tillbaka på det nystartade företaget. Pappan var hemma och pusslade med dagar osv som gjorde att han kunde vara hemma i ett par år medan hon satsade på företaget som ökade sin omsättning varje år.

Ska denna kvinna tillhöra kategorin inkompetent förälder som du inte vill finansiera..eller hennes man rättare sagt?

Klart att de gör, men det får väl finnas gränser för vad man tycker är ok och i mitt fall, så tycker jag att det är upp till föräldrarna att bestämma över föräldraledigheten

Och jag tycker att det är upp till den som betalar att bestämma vad pengarna skall användas till.
Enkelt.

Skulle du tycka samma sak om barnbidraget var på tal om att det enligt lag måste användas på ett visst sätt?

Ja, det tycker jag.
Det är befängt att det som nu både bara kommer och kan användas till precis vad som helst.
Så onödigt.

Men jag finner det helt befängt att lagstadga om föräldraledigheten!

Men det är ju redan lagstadgat på en himla massa vis.
T.ex. så att vi verkligen får ta den.
Att vi får ersättning när vi är hemma o.s.v.
Att ta bort det lagstadgade runt föräldraledigheten, det blir - ingen ledighet alls.

Vilka är det som betalar menar du?

Vi, dom, du och jag..dvs. skattebetalarna som själva får rätten att förfoga över hur vi ska använda föräldraledigheten. Vem det för tillfället passar att vara hemma?

Med ena barnet kanske det är mamman. Nästa barn kanske det är pappan.

Men vad jag tolkar det som så ska det delas rätt av..annars inga pengar eller misstolkar jag det då?

Om man backar ett par steg, så ser man ett mönster bortom det egna parförhållandet. I det mönstret tar kvinnorna ut nästan 80% av föräldraledigheten.

Vilka är det som betalar menar du?

Vi, dom, du och jag..dvs. skattebetalarna som själva får rätten att förfoga över hur vi ska använda föräldraledigheten. Vem det för tillfället passar att vara hemma?

Politiskt så är det majoriteten som bestämmer.
De som vinner valet är de som bestämmer vad våra skattepengar skall gå till.
Om då de flesta som röstar vill ha en delad föräldraledighet, så blir det så.
För alla.

Politiken bakom är att detta behövs för att vi skall få ett mera jämställt samhälle.
Och styrmedlet är pengar.
Pengar är alltid det som fungerar bäst när man vill få människor att göra som man vill.

Jag kan bara beklaga att det inte sätts större tilltro till föräldrarnas egna förmåga att avgöra vilket som är bäst i den rådande situationen.

Samtidigt känner jag oro inför de kvinnor och män som blir utlämnade till en överstat som beslutar hur deras liv ska se ut just där och då.

Tanken är god men kan vara svår för vissa föräldrar att leva under.
DET är att se bortom det egna förhållandet..

Tror ni verkligen att dom mammor och pappor som blir tvingade att vara hemma eller gå att jobba mot sina egna viljor som föräldrar kommer ge det bästa till barnen?

Det tror inte jag.

Av den statistik som visar att 80% av tjejerna är hemma..kan det inte vara så att dom inte har en pistol mot huvudet utan att dom faktiskt vill och har valt..BÅDA två..att det ska vara så!

Jag kan bara beklaga att det inte sätts större tilltro till föräldrarnas egna förmåga att avgöra vilket som är bäst i den rådande situationen.

Samtidigt känner jag oro inför de kvinnor och män som blir utlämnade till en överstat som beslutar hur deras liv ska se ut just där och då.

Tanken är god men kan vara svår för vissa föräldrar att leva under.
DET är att se bortom det egna förhållandet..

Tror ni verkligen att dom mammor och pappor som blir tvingade att vara hemma eller gå att jobba mot sina egna viljor som föräldrar kommer ge det bästa till barnen?

Det tror inte jag

Jag beklagar istället att det har satts stor tilltro till föräldrar när det gäller att fördela föräldraledigheten men att alldeles för många inte klarat av att göra det på ett sätt som inte är styrt av förlegade könsroller.

Bli tvingade att vara hemma? Tvärtom så påstår ju många pappor att de är tvingade att jobba av ekonomiska skäl, det borde vara en lättnad att få vara hemma. Den krassa verkligheten är dels att alldeles för många män tror de är helt oumbärliga på sina jobb. Identiteten är så starkt förknippade med vad de presterar på arbetsplatsen och vad som står i lönekuvertet.

Sen är det inte många som kan tänka sig att tumma på den standard de har nått efter att ha jobbat flera år innan de får barn. Ny bil, bra mikro, kabel-TV, ny dator är viktigt i många liv. Ny barnvagn med specialhjul är också viktigt för många. De som lägger nästan 10 000 kr på barnvagn för att i nästa mening berätta att de inte har råd att vara hemma känns inte så trovärdiga. För 10 000 kr kan man få ganska många dagar hemma med sitt barn.

Hur gjorde eller gör du och din man då gällande barnen?

Föräldraförsäkringen är en förmån, inte ett tvång. Man har rätt som förälder att få betalt för att vara hemma. Det är ganska unikt för Sverige.
Om man i jämnställdhetens namn väljer att reglera att bara de som strävar mot jämställdhet ska få pengarna, tycker jag det är helt i sin ordning.

Utan statliga styrmedel hade vi inte kommit så långt vi har idag.

Men KAt..vad jag förstå så vill du gärna leva med tre män..och en av dom ansåg du lämplig som pappa.
(vad du såg hos dom två andra är tydligen helt obegripligt enligt vissa i den här tråden..:angel: )

Hur skulle du lösa den familjesituationen? Hade det inte varit bättre att ni tre..eller fyra hade kunnat dela på den öronmärkta penningen avsatt till barnet?

Måste jämlikhet alltid innebära att det ska delas på allting?
Kan inte jämlikhet innebära att man kompletterar varandra utan att någon känner sig förfördelad eller mer/mindre värd som någon var inne på!

Jag är mer individualist än kollektiv regelförespråkare!

Senast ändrad:

Hur gjorde eller gör du och din man då gällande barnen?

Inte räknat dagar eller timmar för att uppnå någon millimeterrättvisa, det gör vi inte heller med disk, tvätt och andra sysslor. Men ganska nära 50% var och en ganska rejäl sänkning av levnadsstandard för att ha råd att göra det.
Egentligen resonerade vi tvärtom. Har vi råd att INTE tillbringa mycket tid med barnen? Sen var beslutet ganska lätt.

Jag förstår precis vad du menar.

Livet hade varit så fint om om inte hade varit.

Men vilket är bäst för barnen egentligen?

Att ha två fattiga föräldrar hemma trångt boendes i en 2:a eller att en av föräldrarna tjänar dom pengar som ligger till grund för ett fortsatt tryggt liv?

Jag tar inte ställning till något av det utan menar bara på att det är inte så enkelt att i jämlikhetens namn tvinga in familjer i vissa situationer som dom själva, anser jag fortfarande, är fullt kapabla till att själva bestämma över...

Kärlek allena är svårt att försörja ens barn med..

Jag förstår precis vad du menar.

Livet hade varit så fint om om inte hade varit.

Men vilket är bäst för barnen egentligen?

Att ha två fattiga föräldrar hemma trångt boendes i en 2:a eller att en av föräldrarna tjänar dom pengar som ligger till grund för ett fortsatt tryggt liv?

Jag tar inte ställning till något av det utan menar bara på att det är inte så enkelt att i jämlikhetens namn tvinga in familjer i vissa situationer som dom själva, anser jag fortfarande, är fullt kapabla till att själva bestämma över...

Kärlek allena är svårt att försörja ens barn med..

Tveklöst de två fattiga föräldrarna i en 2:a, svarar jag spontant. Därför att vad många menar med fattigt är för de flesta brist på utlandssemester, gammal risig bil och inte ha råd med plasma-TV.

Nej, inte kärlek allena. Men kärlek, reflektion, bra stöd från omgivning och en dos sunt förnuft räcker långt och är det viktigaste. Barn i den åldern vi pratar om behöver inte massa materiella saker som fina leksaker, nya barnvagnar och märkeskläder.

När man för några år sen undersökte hur mycket aktivt samtal mellan förälder och barn som sker varje dag när de är i låg- och mellanstadieåldern, kom man fram till att det är 3,5 minuter. Eller 210 sekunder om man så vill. Då borträknat sånt som tjat, uppmaningar att klä på sig och så vidare. Det är inte mycket, däremot har en genomsnittlig femåring 500 leksaker. Playstation och allt vad det heter säljer som smör, det är inte heller nödvändiga saker, även om många tycks tro det.

Det är väldigt få barn i Sverige som har det så fattigt att de inte får äta sig mätta, ha kläder på sig eller tak över huvudet. Däremot finns det alldeles för många som blir dåligt behandlade, inte får kärlek eller har föräldrar som är beredda att uppoffra av sin tid, karriär och bankbok (undantaget playstation och utlandssemestrar).

Det tycker jag är riktigt skrämmande. Om folk väljer att jobba istället för att ta ut föräldraledighet så ok, det är ett fritt val. Men det hade varit bra mycket ärligare om de skaffade sig så mycket kunskap om barn, föräldraskap och pengar att de kunde stå för den egentliga anledningen. "Nej, jag vill inte vara utan vår årliga Thailandssemester och prioriterar det istället" eller "Om vi ska kunna köpa specialhjulen till barnvagnen behöver jag jobba allt vad jag kan, dessutom tycker jag det verkar jobbigt och tråkigt att bara byta blöjor hela dagarna"

Gömma sig bakom floskler om att de inte har råd eller att de är så viktiga för sina jobb att hela företaget, om inte hela landets bnp, skulle raseras för att de var borta några månader är bara nonsens.

Hur skulle du lösa den familjesituationen? Hade det inte varit bättre att ni tre..eller fyra hade kunnat dela på den öronmärkta penningen avsatt till barnet?

Måste jämlikhet alltid innebära att det ska delas på allting?
Kan inte jämlikhet innebära att man kompletterar varandra utan att någon känner sig förfördelad eller mer/mindre värd som någon var inne på!

Det löser man med möjlighet till fler vårdnadshavare än två.

Jämnlikhet är det inte om könet avgör vem som är hemma med barnen. Då har vi långt kvar.

Jag känner mig rörande överrens med dig Mixoman, angående vad jag tror är viktigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka