Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pågasnöre verkar matcha tösabiden@Tass Jag har massor med bra andra ord. Yngel till essempelt. Eller som slutar på -unge..
Eller ungHen!
Min sambo säger alltid pågasnöre (sydskåning) till sin systerson. Det tycker jag är härligt
Nu har jag inte läst alla 1000 inlägg så jag kanske upprepar.. Men jag har så svårt för folk som inte kan prata ordentligt! Och då menar jag folk med svenska som modersmål som verkar ha missuppfattat vad saker och till heter.
De tre vanligaste är nog EJENKLIEN, ORDENKLIGT och TILL ESSEMPELT. Ursäkta vad?! Vad då till ESSEMPELT?!
Nej, tror du har helt rätt där. Däremot får du nästan vara glad tycker jag om det bara används fel, typ fyra av fem stavar det ju dessutom fel. "Skämt åtsido", "skämt och sido" "skämt osido", "skämtosido"Uttrycket "skämt åsido" tycker jag också felanvänds och/eller missbrukas alltid som oftast. Jag har till exempel en vän som kan avsluta en hel text med "Skämt åsido!". För mig är "skämt åsido" ett uttryck som bör följas av något annat; en ny poäng liksom. Jag tycker inte att man kan avsluta en replik/diskussion/inlägg med det, men det kanske är jag som fått fel för mig?
@niphredil Jag hade nästan lyckats förtränga hur illa det kan stavas också! Herregud! Det kan bli värre!
Framstjärt
tja, man kan väl få vara fjantig när man fått en bäbis.@GardenAngel Min kompis har fått barn för ett par veckor sedan och säger "bäääbiiis". Låter fjantigt
det är en ganska utbredd uppfattning att kvällstidningarna går mer åt skvallerblaskehållet och ger mindre av nyheter. Inget personligt mot Gimlan, som alldeles säkert är medveten om saken.
det är en ganska utbredd uppfattning att kvällstidningarna går mer åt skvallerblaskehållet och ger mindre av nyheter. Inget personligt mot Gimlan, som alldeles säkert är medveten om saken.
Fast att det skulle vara mindre nyheter stämmer inte alls. Både Aftonbladet och Expressen har massor av journalistik i tunga ämnen. Det är bara att lyfta blicken från skvallret.tja, man kan väl få vara fjantig när man fått en bäbis.
Nu blir det lite off topic, men utöver att jag håller med dig fullkomligt i detta så är jag också grymt imponerad över den medieplattform som Aftonbladet byggt upp. Jag skulle säga att som tabloid är de typ internationellt unika genom att ha en sådan otrolig onlinenärvaro och omfattande nyhetsbevakning. Där kan man snacka om att tänka innovativt och rädda sig undan tidningsdöden!Fast att det skulle vara mindre nyheter stämmer inte alls. Både Aftonbladet och Expressen har massor av journalistik i tunga ämnen. Det är bara att lyfta blicken från skvallret.
Men ingen kan neka till att mängden skvaller i kvällspressen har ökat ordentligt, vilket ger en mindre andel nyheter, även om mycket av det är bra (och en hel del är mest bara tjafs). Och detta ser man som läsare och reagerar på.Fast att det skulle vara mindre nyheter stämmer inte alls. Både Aftonbladet och Expressen har massor av journalistik i tunga ämnen. Det är bara att lyfta blicken från skvallret.
Nu har jag inte läst alla 1000 inlägg så jag kanske upprepar.. Men jag har så svårt för folk som inte kan prata ordentligt! Och då menar jag folk med svenska som modersmål som verkar ha missuppfattat vad saker och till heter.
De tre vanligaste är nog EJENKLIEN, ORDENKLIGT och TILL ESSEMPELT. Ursäkta vad?! Vad då till ESSEMPELT?!
Då säger jag samma sak som jag säger till sambon när denne klagar på/skrattar åt att jag säger bäbis och inte bebis: Det är faktiskt dialektalt! (Mitt universalsvar när någon klagar på hur jag pratar. )@GardenAngel Min kompis har fått barn för ett par veckor sedan och säger "bäääbiiis". Låter fjantigt
Äh, det HETER bäbis och ingenting annat.Då säger jag samma sak som jag säger till sambon när denne klagar på/skrattar åt att jag säger bäbis och inte bebis: Det är faktiskt dialektalt! (Mitt universalsvar när någon klagar på hur jag pratar. )
Ja det stavas ju så!Äh, det HETER bäbis och ingenting annat.
Mvh har alltid rätt