Ord ni inte står ut med?

@Tass Jag har massor med bra andra ord. Yngel till essempelt. Eller som slutar på -unge.. :angel:
Eller ungHen! :idea: :D

Min sambo säger alltid pågasnöre (sydskåning) till sin systerson. Det tycker jag är härligt :)

@Tass Jag har massor med bra andra ord. Yngel till essempelt. Eller som slutar på -unge.. :angel:
Eller ungHen! :idea: :D

Min sambo säger alltid pågasnöre (sydskåning) till sin systerson. Det tycker jag är härligt :)
Pågasnöre verkar matcha tösabiden :D

I engelskan har man orden toddler. Tycker att det är ett charmigt ord som saknar direkt motsvarighet i svenskan. Man kan riktigt se hur dom toddlar sig fram genom tillvaron :)

Nu har jag inte läst alla 1000 inlägg så jag kanske upprepar.. Men jag har så svårt för folk som inte kan prata ordentligt! :banghead: Och då menar jag folk med svenska som modersmål som verkar ha missuppfattat vad saker och till heter.

De tre vanligaste är nog EJENKLIEN, ORDENKLIGT och TILL ESSEMPELT. Ursäkta vad?! Vad då till ESSEMPELT?! :arghh:

+1 på allt detta (inklusive det att jag inte läst alla 1000 inlägg så jag kanske upprepar), men jag måste få lägga till FRESTEN till högen av alla missuppfattade ord. Jag har sett det skrivas så av mer än en person i min närhet... Huuur är det logiskt?!

Sedan avskyr jag den skånska felsägningen "jobb" också. "Jag ska ta med mig den till jobb", "jag är på väg till jobb", "Sofia på jobb sa att...". DET HETER JOBBET. JOBBET, FÖR FAAN!

Uttrycket "skämt åsido" tycker jag också felanvänds och/eller missbrukas alltid som oftast. Jag har till exempel en vän som kan avsluta en hel text med "Skämt åsido!". För mig är "skämt åsido" ett uttryck som bör följas av något annat; en ny poäng liksom. Jag tycker inte att man kan avsluta en replik/diskussion/inlägg med det, men det kanske är jag som fått fel för mig?

Uttrycket "skämt åsido" tycker jag också felanvänds och/eller missbrukas alltid som oftast. Jag har till exempel en vän som kan avsluta en hel text med "Skämt åsido!". För mig är "skämt åsido" ett uttryck som bör följas av något annat; en ny poäng liksom. Jag tycker inte att man kan avsluta en replik/diskussion/inlägg med det, men det kanske är jag som fått fel för mig?
Nej, tror du har helt rätt där. Däremot får du nästan vara glad tycker jag om det bara används fel, typ fyra av fem stavar det ju dessutom fel. "Skämt åtsido", "skämt och sido" "skämt osido", "skämtosido" :arghh::arghh::arghh::arghh:

@GardenAngel Min kompis har fått barn för ett par veckor sedan och säger "bäääbiiis". Låter fjantigt :p
tja, man kan väl få vara fjantig när man fått en bäbis.
@ameo onödigt att dissa @Gimlan jobb?
det är en ganska utbredd uppfattning att kvällstidningarna går mer åt skvallerblaskehållet och ger mindre av nyheter. Inget personligt mot Gimlan, som alldeles säkert är medveten om saken.

det är en ganska utbredd uppfattning att kvällstidningarna går mer åt skvallerblaskehållet och ger mindre av nyheter. Inget personligt mot Gimlan, som alldeles säkert är medveten om saken.

Att det är en ganska utbredd uppfattning gör det säkert jättemycket roligare och inte alls tröttsamt att som yrkesstolt journalist få höra "öhöhöh aftonhoran", "jävla skvallerblaskor" osv. Framför allt från människor som inte har en aning om hur tidningsbranschen fungerar (observera att jag inte riktar mig mot dig personligen här, jag har ingen aning om vilken insikt du har i journalistyrket).

tja, man kan väl få vara fjantig när man fått en bäbis.

Fast att det skulle vara mindre nyheter stämmer inte alls. Både Aftonbladet och Expressen har massor av journalistik i tunga ämnen. Det är bara att lyfta blicken från skvallret.

Fast att det skulle vara mindre nyheter stämmer inte alls. Både Aftonbladet och Expressen har massor av journalistik i tunga ämnen. Det är bara att lyfta blicken från skvallret.
Nu blir det lite off topic, men utöver att jag håller med dig fullkomligt i detta så är jag också grymt imponerad över den medieplattform som Aftonbladet byggt upp. Jag skulle säga att som tabloid är de typ internationellt unika genom att ha en sådan otrolig onlinenärvaro och omfattande nyhetsbevakning. Där kan man snacka om att tänka innovativt och rädda sig undan tidningsdöden!

Men ingen kan neka till att mängden skvaller i kvällspressen har ökat ordentligt, vilket ger en mindre andel nyheter, även om mycket av det är bra (och en hel del är mest bara tjafs). Och detta ser man som läsare och reagerar på.

Nu föreslår jag att vi lämnar detta ämne och återgår till trådens ursprung.

Nu har jag inte läst alla 1000 inlägg så jag kanske upprepar.. Men jag har så svårt för folk som inte kan prata ordentligt! :banghead: Och då menar jag folk med svenska som modersmål som verkar ha missuppfattat vad saker och till heter.

De tre vanligaste är nog EJENKLIEN, ORDENKLIGT och TILL ESSEMPELT. Ursäkta vad?! Vad då till ESSEMPELT?! :arghh:

vad säger du om Asseptera då?
Assepterar du det? Eller accepterar du inte det? ;)

Då säger jag samma sak som jag säger till sambon när denne klagar på/skrattar åt att jag säger bäbis och inte bebis: Det är faktiskt dialektalt! (Mitt universalsvar när någon klagar på hur jag pratar. :up:)
Äh, det HETER bäbis och ingenting annat.

Mvh har alltid rätt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka