Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som nedsättande ord är rövhatt och begåvningsreserv klart bättre än övriga.
Jag gillar potential, dock och nödvändigtvis. Som nedsättande ord är rövhatt och begåvningsreserv klart bättre än övriga.
(Språkrådet)Begåvningsreserven är en grupp begåvade personer i samhället som inte har fått tillgång till högre studier. I mitten av 1900-talet syftade uttrycket mer specifikt på arbetarklassungdomar som hade fallenhet för högre studier men som av olika skäl inte hade möjlighet att studera vidare. I dag kan uttrycket användas i andra sammanhang, exempelvis om kvinnor som på grund av sitt kön inte får samma möjlighet som män i karriären: ”Det främsta argumentet för att kvinnor bör ha halva makten är att de utgör halva befolkningen och halva begåvningsreserven.”
Men med tiden har ordet också fått en annan betydelse som snarast är den motsatta; begåvningsreserven används nedsättande om personer som man anser vara mindre intelligenta: ”Begåvningsreserven slår till igen! Finns det inga gränser för vissa journalisters dumhet?” Det kan också användas med tydligare ironi: ”Under helgen har någon ur ’begåvningsreserven’ ägnat sig åt bilkörning på kyrkogården.”
Att ordet används på två så olika sätt kan skapa problem. Hur ska man exempelvis tolka det ganska vanliga exemplet ”Lisa tillhör inte begåvningsreserven, direkt”? Meningen kan tolkas som att avsändaren menar att Lisa är ovanligt dum. Men i själva verket kanske innebörden är den motsatta.
Vi avråder därför från att använda begåvningsreserven i sammanhang där betydelsen inte tydligt framgår.
Jag gillar ordet "baxa". Typ "Vem har baxat min kaffekopp?"