Oprovcerad rymmare - men varför??

Sv: Oprovcerad rymmare - men varför??

Jag vet en annan rymmare - det enda som höll den inne var stålstängsel (eller vad heter det? Typ samma material som såna där grindar man har till cykelbanor?). Ingen billig eller smidig lösning, men det fungerade.

Uj sicka problem måste vara frustrerande. Jag har inte några direkta tips just nu i vintervädret...svårt att sätta/förbättra hagarna nu.

Mina hagar har 5 st grova galvtrådar hååårt spända och ett el.agg på 10.000 volt mina 5 hårbollar går inte ens en meter nära...knappt jag heller.
Vi har en tungt trafikerad 90 väg utanför hagen och pållarna måste snällt stanna på rätt sida tråden. Och sedan har vi gråbens revir 50 meter från hagen...han få inte komma in o knapra i sig mina minisar + får.

Det går möjligtvis inte att dra i några fler knorrar och sätta upp en monstertråd eller ett band med bra ledning....skotta under trådarna för att hjälpa agget. Knallkorkar som smäller av innan pålle spänger hagen (finns risk för panik...kanske inte så bra). BLOD...häll ut blod där hästen springer ut. Slaktade ett får för ett tag sedan...hästen totalvägrar att ens titta åt det hållet. Kanske är svårt o äckligt att få tag i.....usch...ja det var nog i äckligaste laget, förlåt!

Hej!

Jag har själv en rymmare ( 5 årigt sto) går med en hagkompis som hon älskar! Är en rätt tråkig hage ( dock har vi slängt in massa pyssel för båda två att göra tex. granar osv) funkar super - hon håller sig dock inne tills det är dax för insläppet.

Hon började gå igenom förra vintern, vi köpte ett varmt och mysigt utetäcke med hals på för att hon inte skulle frysa.
Hennes hagkompis då åt upp mestadels av hennes lunch ( hon hann äta ca 1kg av 3 kg :S ) så hon gick ut ( genom grinden! ) och öppnade lunchlådorna utanför och åt alla andra hästarnas lunchmat!

I år har hon samma täcke - dock utan hals
Hon har ingen respekt för tråden ( är på tråden och nosar och känner om det är el)

kan det vara att om den har täcke på sig att det är för tjockt så han/hon inte känner elen?

så är det med min..

Den här vintern har hon stått vid grinden vid intaget - de brukar gå in sist.
Hon trycker lite mot övertråden som då inte har någon el och tråden går lätt av i kylan. Så då hoppar hon över undertråden och springer in i stallet.

Nu senaste gången så hoppade hon bara ut ( antagligen för hon visste att hon kunde) och sprang omkring och hälsade på de andra hästarna:P

Tack för alla tips...

Angående hårt spänd tråd så, ja, tråden var så hårt spänd att hon tog med sig stolparna när hon gick. Det är ett UNDER att hon inte skadat sig (än..).

Vad gäller blod så har jag sett hästar stå och smaska i sig blodig snö efter deras kompis som blev avlivad mitt bland de i hagen pga. mycket fult brutet ben.

Det enda jag kan tänka mig är järnstaket alá trav-rasthagar men det är bottenfruset md 50 cm snö, dessutom har jag inte lyckats hitta någon modell med fler än 2 slanor och den här damen kan nog åla sig emellan/under.

Hon ska bara ut till varje pris. Oavsett vad och oavsett omständigheter.
Jag börjar misstänka att det slagit slint för henne i hjärnan, helt enkelt. :cry:

Är du verkligen säker på att hon får riktigt med smisk av elstaketet? Problemet när det kommit mkt snö brukar vara att hästarna i sig inte jordar för att snön isolerar. Det kan vara riktigt bra med el i staketet utan att hästarna märker av det det minsata eftersom de själva inte jordar.

Sätt en jordtråd direkt från aggregatets jord (alltså den som du normalt drar till jordspetten) ut på staketet, ca 10 cm från den vanliga tråden. Detta kan du göra på samtliga trådar i staketet för bästa effekt men det brukar räcka med att ha den på översta.
Hästen får ingen ström om den bara tar i den ena tråden men eftersom de sitter tätt (inte för tätt!) så får den sig en riktig smäll när den är på väg att gå igenom och tar i båda trådarna samtidigt. Prova att sätta ena handen på plus och den andra på jord på aggregatet så känner du att det blir en helt annan strömstyrka än vanligt :devil:

Det finns färdiga elband att köpa med den principen (franska elbandet) men det är dyrt och enkelt att göra själv istället.

Är hon helt hopplös så gör en sån fuling igen som du gjort nu, linda in henne i elband eller blöt ner henne innan hon går ut så tror jag inte att hon går på staketet många gånger till.

Känns hemskt att tipsa om men hellre det än att hon en vacker dag fastnar i staketet och skadar sig eller blir påkörd när hon kommit ut på vägen el dyl.

Ut och bygg!! :banana: :bump:

Lycka till!!

Är du verkligen säker på att hon får riktigt med smisk av elstaketet? Problemet när det kommit mkt snö brukar vara att hästarna i sig inte jordar för att snön isolerar. Det kan vara riktigt bra med el i staketet utan att hästarna märker av det det minsata eftersom de själva inte jordar.

Sätt en jordtråd direkt från aggregatets jord (alltså den som du normalt drar till jordspetten) ut på staketet, ca 10 cm från den vanliga tråden. Detta kan du göra på samtliga trådar i staketet för bästa effekt men det brukar räcka med att ha den på översta.
Hästen får ingen ström om den bara tar i den ena tråden men eftersom de sitter tätt (inte för tätt!) så får den sig en riktig smäll när den är på väg att gå igenom och tar i båda trådarna samtidigt. Prova att sätta ena handen på plus och den andra på jord på aggregatet så känner du att det blir en helt annan strömstyrka än vanligt :devil:

Det finns färdiga elband att köpa med den principen (franska elbandet) men det är dyrt och enkelt att göra själv istället.

Är hon helt hopplös så gör en sån fuling igen som du gjort nu, linda in henne i elband eller blöt ner henne innan hon går ut så tror jag inte att hon går på staketet många gånger till.

Känns hemskt att tipsa om men hellre det än att hon en vacker dag fastnar i staketet och skadar sig eller blir påkörd när hon kommit ut på vägen el dyl.

Ut och bygg!! :banana: :bump:

Lycka till!!

Tack för råden och tipsen.
Vi har redan polar-lösningen med plus-minus tråd och sista gången släppte jag ut henne inklädd i eltråd (vilket jag också skrev ovan tror jag..?) plus att jag blötte halspälsen.
och JA - hon får REJÄLT med smisk, första gången flög hon baklänges, sen blev hon arg och provade igen och bedömde hur ont det gjorde... efter fem mätningar och rejäla smällar (visar tydlig smärta/obehag) hade hon bestämt att det var värt det.

Jag är helt rådvill/handfallen och ser ut så här :eek:
För som sagt var, jättebra tips, men jag har provat och nej, det fungerade inte det heller.

Jo, jag såg at du lindat henne i eltråd och tyckte att du kunde göra det som grädde på moset även med plus och minustråd, men då är det ju redan testat.

Knivig sits!!

Har själv en som brukar ta sig ut när han blir hungrig och jag kan tyvärr inte mata honom mer eftersom han redan är lite tjock och egentligen borde banta mer... Honom räcker det med plus/minustråd och att ta av täcket med jämna mellanrum. Är jag riktigt förbannad (läs om han rivit mycket :o ) så blöter jag ner honom också, sedan håller han sig i skinnet länge.

Allt det har du ju provat så jag känner verkligen med dig, det är INTE roligt att ha rymmare.

Ska rådfråga mina bekanta och får jag några fler tips eller någon egen snilleblixt så återkommer jag.

*kl*

Suck idag gick min lilla igenom tråden igen >___< Inte stannar han på gården heller utan ger sig av till en annan gård 50-100 meter bort som oxå har shettisar. Är livrädd att det ska komma bilar när han sticker :( Ska testa ha grimma på i hagen med eltråd snurrad runt den :devil:: men tror inte det hjälper något, då dom har det svagaste aggregat man kan komma över i stallet + den tunnaste tråden.

Knivig sits!!

Har själv en som brukar ta sig ut när han blir hungrig och jag kan tyvärr inte mata honom mer eftersom han redan är lite tjock och egentligen borde banta mer... Allt det har du ju provat så jag känner verkligen med dig, det är INTE roligt att ha rymmare.

.

Det sitter inte i hunger heller, bara för att få ha henne ute någon timme la jag ut extra mat men den ratade hon till förmån för att spöa staketet.... :crazy:

Släktingen som har 50 års profesionell erfarenhet rekommenderade limm-fabriken men det känns saftigt för en som jag som är av lite mer gräsrots-människa.

Hästen är dock inte kvar hos mig längre i alla fall så jag har inga akuta problem.
Däremot grubblar jag mig gråhårig på vad som triggar den och vad jag har kunant gjort annorlunad...

Min råtta har gått igenom igen :mad: 2 handtag på 2 dagar. Hade visst ridit förbi någon och då gick min lilla igenom och sprang efter.
Vet inte hur jag ska ta mig till med honom.

Sticker han genom grinden alltså?
Vad händer om du förstärker den?

Nu börjar jag med goda råd också som inte klarar av att stänga min egen inne. ;)

Kanske skulle ha ställt dit en fågelskrämma med longerpisken i högsta hugg.... :idea:

:bow: HAHAHA!!
Gah känns som du verkligen har testat ALLT ju! Jag kommer inte på fler idéer, vilket hopplöst åbäke till häst!! :devil: (okej jag menade inte riktigt allvar där men jäkla jobbigt läge iaf ;) )

:bow: HAHAHA!!
Gah känns som du verkligen har testat ALLT ju! Jag kommer inte på fler idéer, vilket hopplöst åbäke till häst!! :devil: (okej jag menade inte riktigt allvar där men jäkla jobbigt läge iaf ;) )

Ja, jag har faktiskt testat allt. Det kan jag då ärligen säga.;)

Men jaaa... hon är hopplös och ett åbäke. Hon står inte kvar hos mig. Vi kan inte ha en häst som rymmer på det här sättet eftersom det är tomt på gården dagtid och vi har både en väg och en å vid gården... Ån är ofarlig sommartid men livsfarlig för det ligger en is som är förrädisk.
Vägen är inte så farlig egentligen eftersom det är extremt lite trafik, men det är urdålig sikt och de flesta kör som galningar.
Dessutom är det ju enorm skaderisk med staketet. :crazy:

Hon sticker ut i sitt nya hem också . Utevistelsen består just nu av korta stunder med mänskligt sällskap i hagen och långpromenader med nya matten .... Jag hoppas att hon växer ur de här fasonerna för den enda tolkningen jag har (och som jag fått hjälp att tolka) är att det är unghäst-fasoner.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 216
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 901
Senast: Piek
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 249
Hästhantering Har problem med rymmande häst... När jag tar ut mina hästar ur hagen så har vi en häst som rymmer genom att spränga staketet bara för...
Svar
6
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka