Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är du verkligen säker på att hon får riktigt med smisk av elstaketet? Problemet när det kommit mkt snö brukar vara att hästarna i sig inte jordar för att snön isolerar. Det kan vara riktigt bra med el i staketet utan att hästarna märker av det det minsata eftersom de själva inte jordar.
Sätt en jordtråd direkt från aggregatets jord (alltså den som du normalt drar till jordspetten) ut på staketet, ca 10 cm från den vanliga tråden. Detta kan du göra på samtliga trådar i staketet för bästa effekt men det brukar räcka med att ha den på översta.
Hästen får ingen ström om den bara tar i den ena tråden men eftersom de sitter tätt (inte för tätt!) så får den sig en riktig smäll när den är på väg att gå igenom och tar i båda trådarna samtidigt. Prova att sätta ena handen på plus och den andra på jord på aggregatet så känner du att det blir en helt annan strömstyrka än vanligt
Det finns färdiga elband att köpa med den principen (franska elbandet) men det är dyrt och enkelt att göra själv istället.
Är hon helt hopplös så gör en sån fuling igen som du gjort nu, linda in henne i elband eller blöt ner henne innan hon går ut så tror jag inte att hon går på staketet många gånger till.
Känns hemskt att tipsa om men hellre det än att hon en vacker dag fastnar i staketet och skadar sig eller blir påkörd när hon kommit ut på vägen el dyl.
Ut och bygg!!
Lycka till!!
Knivig sits!!
Har själv en som brukar ta sig ut när han blir hungrig och jag kan tyvärr inte mata honom mer eftersom han redan är lite tjock och egentligen borde banta mer... Allt det har du ju provat så jag känner verkligen med dig, det är INTE roligt att ha rymmare.
.
Kanske skulle ha ställt dit en fågelskrämma med longerpisken i högsta hugg....
HAHAHA!!
Gah känns som du verkligen har testat ALLT ju! Jag kommer inte på fler idéer, vilket hopplöst åbäke till häst!! (okej jag menade inte riktigt allvar där men jäkla jobbigt läge iaf )