Oprovcerad rymmare - men varför??

Q

qrumelur

Vad har ni för teori i följande fall:

Hästen i fråga börjar plötsligt rymma så fort den släpps ut i hagen. Inte ett par gånger, utan gång, på gång, på gång (varmellena den stackars ägaren får lappa ihop staketet som ligger i molekylker..)
Den smiter inte mellan trådarna, kryper under el. dylikt utan ställer sig vid staketet, och bara går. Trots att det sprakar av staketet. :o

Men varför?

- Hagen är stor, kuperad, varierad och erbjuder sysselsättning i form av buskage/träd med mera.

- Hästen får erfordligt mycket foder.

- Hästen har sällskap.

- Hästen har fått stimulans.

- Hästen har tillgång till vatten.

- Hästen är inte rädd för något.

- Elektrisiteten i staketet är mycket god.

Vad är det som händer?
Teorier någon?

------------

Personligen har jag sett följande rymmare:

- Gräset är grönare på andra sidan

- Stona lockar

- Uttråkning i alltför liten hage utan sällskap och stimulans

- Trasiga staket

Men det här ger mig gråa hår ... :confused:

Sv: Oprovcerad rymmare - men varför??

Har hästen BRA sällskap?
Har den bra och mycket mat i hagen?
Har den täcke?
De andra följer inte med ut?

Testa att ställ den i en mindre hage med bara en hagkompis?
Har ni någon ridbana där den kan gå (ej själv), så man ser hur den reagerar på trästaket?

Vart går hästen när den väl kommit ut då?

Vissa hästar verkar få in en vana som dom bara gör utan att ha något mål med det. Min häst fick för sig när strömmen var av att börja gå under staketet varenda dag och när han väl var ute stod han där och ville in igen. Kom han in så gick han ut igen.

Men som tur är har han en otrolig respekt för el så nu när strömme när på går han inte nära tråden.

yes - sällskap bra!
Goda vänner sedan länge.

Inget täcke.

De andra följer inte med.

Hagen är brädslagen men det hjälpte inte.

Mindre hage finns tyvärr inte tilljänglig och vi har -30, 1 meter snö etc. inte så lätt att fixa...

Foder: Bra. Dessutom tillgång till rejäla buskage, träd och dessutom inlagt extra ris för förströelse.
Hästen i fråga älskar dessutom att gnaga på buskar/Träd mm och gör det med stor glädje.

Senast ändrad av en moderator:

Du får göra hagen så att den inkluderar gården också:D

Det är redan gjort! ;):D Hästarna har 90 % av tomten (förutom åkermarken. :angel: )

Tycker de ska ha en stor hage nämligen...

Lägger mig in till att hur f*n ska jag göra med min lilla rymmare >___< Vi har fått så mycket snö att han går mellan understa och mitten tråden. Kompisen stannar i hagen som han annars går bra ihop med. Ska hämta halm imorgon som dom ska ha att tugga på i hagen men verkar endå inte vara utav hunger som gör att han går ut, utan bara för att han kan. Han går otäckad. Ström finns i taketet vet dock inte hur stark den är nu med understa tråden under snö. Tips på hur få honom till att stanna ? Är en mini-shettis i frågan.

Dra en tråd från jordskruven únder eltråden så när hästen nuddar bägge trådarna då jordar djuret själv o får en mega stöt .
Detta funkade på min notoriska rymmare faktiskt . Bönderna som har ungtjurar stängslar så med varannan tråd el o varannan jord . Rör man bara en tråd= ingen stöt men bägge ger en jätte stöt !
Varför dom rymmer ja du det vet nog bara dom , min lillskit gick bara ut o lullade runt så jag tror det var nyfikenhet i hans fall.

Dra en tråd från jordskruven únder eltråden så när hästen nuddar bägge trådarna då jordar djuret själv o får en mega stöt .
Detta funkade på min notoriska rymmare faktiskt . Bönderna som har ungtjurar stängslar så med varannan tråd el o varannan jord . Rör man bara en tråd= ingen stöt men bägge ger en jätte stöt !
Varför dom rymmer ja du det vet nog bara dom , min lillskit gick bara ut o lullade runt så jag tror det var nyfikenhet i hans fall.

Det fungerar inte på min. Det slår blå gnistor om trådarna när hon kastar sig mot tråden men det tycker hon visst är värt... :angel:

Vi hade en sån rymmarmarodör för några år sedan i vårt stall. Hästen hoppade aldrig ut sommartid utan bara på vintern. Vi kom fram till att det antagligen var så att den hästen inte klarade av lätt ridning några dagar i veckan under vintern - den behövde ännu mer stimulans mentalt. Saker att gnaga på och leksaker hjälpte inte utan hästen behövde verkligen arbeta.

Sagt och gjort - hästägaren började rida hästen 7 dagar i veckan och ganska hårda pass. De dagar hon inte kunde betalade hon en annan tjej för att motionera hästen ordentligt. Det löste problemet, iaf då. Nu står inte vi i samma stall längre så jag vet inte hur det gick sen ;)

Tillägg: Att öka strömmen och liknande fungerade inte på denne mästerhopparen, den tog bara sats och hoppade! :)

Jag har precis samma problem med mitt sto just nu. Problemen började förra veckan när hon "av misstag" kom ut då hon såg mat på andra sidan stängslet och strömmen var dålig (plus det faktum att hon är en långhårig, oklippt islandshäst), nu springer hon igenom staketet så fort hon släpps ut. Hon saknar helt enkelt allt vad respekt heter för eltråden och just nu finns inget annat alternativ än att hålla henne på box, vilket gör henne tokig eftersom hon hatar att stå inne, ens korta stunder. Vad sjutton gör man? :confused:

Vi hade en sån rymmarmarodör för några år sedan i vårt stall. Hästen hoppade aldrig ut sommartid utan bara på vintern. Vi kom fram till att det antagligen var så att den hästen inte klarade av lätt ridning några dagar i veckan under vintern - den behövde ännu mer stimulans mentalt. Saker att gnaga på och leksaker hjälpte inte utan hästen behövde verkligen arbeta.

Ja, det är bra tänkt. Problemet: Det är en unghäst.
Jag har aktiverat/rastat och jobbat med den så att svetten lackar och den flåsar tungt, mentalt trött så ögonen går i kors.
Släpper ut i hagen och på tio röda är hon ute igen. :cry:

Rejälare jobb som att dra en vagn i några timmar ligger ganska långt borta med tanke på ålder och utbildningsnivå....

Jag har precis samma problem med mitt sto just nu. Problemen började förra veckan när hon "av misstag" kom ut då hon såg mat på andra sidan stängslet och strömmen var dålig (plus det faktum att hon är en långhårig, oklippt islandshäst), nu springer hon igenom staketet så fort hon släpps ut. Hon saknar helt enkelt allt vad respekt heter för eltråden och just nu finns inget annat alternativ än att hålla henne på box, vilket gör henne tokig eftersom hon hatar att stå inne, ens korta stunder. Vad sjutton gör man? :confused:

Vad skönt att höra att man inte är ensam om det här problemet i allafall..

Idag lindade jag in hästen i fråga i vita elband, runt magen, två runt halsen, knöt som en brösta och kopplade till grimman som jag också lindade rejält.

Ponnyn gick på tråden, fick sig en rejäl smäll vilket fick den att fly i panik. Det tog väl ca 1 minut sen var den tillbaka. Konstaterade efter flera försök att ja, det gjorde ju jätteont det där.
Men det är det värt..... :confused: :confused:

Så vips var hon ute igen ..... :cry: :cry:

Jag är ledsen/förtvivlad och jävligt förbannad också, som om de två förstnämnda inte är nog.

Framförallt så fattar jag inte: VARFÖR???

Vad finns utanför som är så spännande?

Idag var hon ute i 15 minuter innan hon drog.

Samma här, idag tog det 10 minuter, sedan var stänglset sönder och hon var på fri fot igen... I morgon ska vi försöka jorda bättre där hon brukar springa ut och se om det hjälper. Som det är just nu går strömmen knappt fram alls. Funkar inte det vete sjutton vad jag ska försöka med (byta hagsällskap? Mer mat?), idag tog jag ut henne på promenad för att hon skulle få röra lite på sig, men hästen var sjövild och så understimulerad att hon for på som en skållad råtta och lyssnade inte mycket på matte... Fy fasen vad jag hatar att hålla henne inne, men i hagen hålls hon ju inte just nu och jag vill ju inte ha henne springandes runt hela byn :confused:

Min är också relativt ung (4 år) så för mig är det inte heller något alternativ att jobba henne trött.

Jag hoppas du får bukt med din lilla rymmare! Jag återkommer i morgon med hur situationen ser ut för min del :crazy:

Går trådarna av alltså eller går den mellan trådarna? Sätt upp plankor på utsidan av staketet eller dra ett par trådar till? Har hästen tjock päls så den inte känner elen?

Min stora traskar ut ibland då är det oftast något hon fått syn på som hon tycker verkar spännande och vill undersöka närmare... :cool:
Små hästarna rymmer nog mest för att dom kan inbillar jag mig. Jag stängslar och stängslar mer och mer trådar men de vill liksom inte riktigt förstå det där med staket så är det något de vill ha på fel sida så händer de att de går ut. Men tack och lov lär jag mig bättre och bättre att stängsla in dom små odjuren :devil:

Går trådarna av alltså eller går den mellan trådarna? Sätt upp plankor på utsidan av staketet eller dra ett par trådar till? Har hästen tjock päls så den inte känner elen?

JA! Trådar och stängsel, plankor och pinnar, allt flyger all världens väg.
Hon känner strömmen - det syns och märks lång väg, men sen provar hon igen hur ont det egentligen gjorde och ...

Den är flyttad till storflock med massor av andra ponnyer nu och hö i storbal, och den rymde på en gång......... :cry:

Jag har hjälpt till med en mkt stor och tung unhäst en gång som forserade allt .
Vi fick ställa oss många personer med longeringspiskor utanför staketet så när han kom farandes snärta till i luften såp det small ..Gång på gång på gång med tillslut insåg han att det inte var värt det där läskiga faktiskt .
Om dom hoppar över så är stängslet för lågt så klart .

Jag har hjälpt till med en mkt stor och tung unhäst en gång som forserade allt .
Vi fick ställa oss många personer med longeringspiskor utanför staketet så när han kom farandes snärta till i luften såp det small ..Gång på gång på gång med tillslut insåg han att det inte var värt det där läskiga faktiskt .
Om dom hoppar över så är stängslet för lågt så klart .

Gissa vad... vi har provat.... :grin:
Det fungerade jättebra. Sen insåg hon att när vi inte stod där var det ju fritt fram. Kanske skulle ha ställt dit en fågelskrämma med longerpisken i högsta hugg.... :idea:

Hoppar gör hon inte. Gjorde hon det skulle det nästan vara en fördel, för då skulle hon inte raserat staketet fullständigt.... :o

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 216
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 901
Senast: Piek
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 249
Hästhantering Har problem med rymmande häst... När jag tar ut mina hästar ur hagen så har vi en häst som rymmer genom att spränga staketet bara för...
Svar
6
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka