Y
Yvvi
Sv: Självklart stärkande
Han går i en bra, väldigt avslappnad form, med sug på bettet, men självbärande. Och jag kan rida RIKTIGA skolor. Hon pratade inte om min kompetens, utan endast hästens... Vilket gjorde mig förvirrad
Håller helt med om att "skuldran in" kan alla hästar göra. Just därför...
Vi red med huvudet FRÅN väggen, men i det stora hela kanske inte det spelade så mycket roll......?
Att skolorna är samlande och stärkande är ju ingen tvekan.
Hur din tränare resonerade är ju omöjligt att gissa. Kanske har hon rätt, kanske inte.
Om jag inte låter mina elever rida öppnor utan hellre skänkelvikningar så beror det oftast på att A. hästen är inte »på tygeln« ännu och öppnan hjälper ej till detta utan får hästen spänd(are). B. Ryttaren rider inte tillräckligt bra för att man ska kalla det skola. Det blir i allafall en spikrak skänkelvikning med mkt tvärning och då är det ju lika bra att också kalla det för vad det defakto är.
Öppnor ÄR ganska svårt om de skall utföras bra. Men »skuldran in« kan även unghästar klara. Vanligt är att hästen hamnar för rak i inre sidan i för mkt tvärning eller med bara vikt hals och utan att tvära alls (tre- eller lätt fyrspårigt.)
Skänkelvikningar utmed spåret ÄR utmärkt lösgörande rörelse, gärna med huvudet MOT väggen. Oavsett om man sen gör öppnor senare under passet eller inte. Det ena utesluter ju liksom inte det andra under ett normalt träningspass... Liksom alla grader av böjning och tvärning i dessa, man tränar u inte alltid enligt TR...
Han går i en bra, väldigt avslappnad form, med sug på bettet, men självbärande. Och jag kan rida RIKTIGA skolor. Hon pratade inte om min kompetens, utan endast hästens... Vilket gjorde mig förvirrad
Håller helt med om att "skuldran in" kan alla hästar göra. Just därför...
Vi red med huvudet FRÅN väggen, men i det stora hela kanske inte det spelade så mycket roll......?