Sv: Öppna/slutna
delvis KL
Öppna började vi träna (5-åring) i våras. (Och även sluta lite senare)
I början kunde det bli bara några steg, men hellre några steg någotsånär rätt än många halvdana.
Det roliga med en så ambitiös häst som jag rider nu är att hon vill göra rätt och när hon väl förstår och orkar, så går det så fort. (Då känner man de egna bristerna mer än på en trögare och mindre samarbetsvillig häst. Man kan lätt känna sig otillräcklig och önska att hästen hade en mer begåvad ryttare
)
Jag vill känna att jag har kvar gången, takten, och formen hela vägen för att vara nöjd. I början knackigt, sen när hon fattar så går det bättre. Nu kan vi gå över halva långsidan korrekt i öppna, vilket är jättebra.
Jag flyttar inte in bogen alltför mycket än, bara så att hon går på tre spår.
Samma med sluta, bara längs långsidan och har börjat med längs medellinjen Långsidan går bra, men längs medellinjen blir det svårare, där befinner vi oss nu. Det har med min oförmåga att hålla koll på kursen att göra också. Det är inte bara för hästen det är enklare med stöd av en vägg.
Sitter man på en gammal välutbildad häst så har man mycket gratis, en ung häst måste man visa och vara aktiv på själv hela tiden, för att det inte ska bli vingligt och tappa formen.
Ingen kraftig böjning än, det viktiga är att hon är rätt ställd i kroppen och behåller takten tempot och formen. Ökar man kraven mer än hon klarar blir hon dels irriterad
, dels tappar hon takt o tempo. Man känner var gränsen går och gradvis flyttar man den sen.
Slutan var lite knepig allra först eftersom hon är snabb att uppfatta och när jag öppnade för innerbogen med sätet tänkte hon blixtsnabbt "galopp" så det har blivit några missförstånd där. OCh fina fattningar
För att komma ifrån det här med vägg så rider jag skolorna även ute.
Jag går i och ur på rakt spår oftast, men kan också rida öppna-volt- sluta på långsidan. Flyttar tillbaka till spåret annars.
Det blev ett långt utlägg, ang hur jag tänker med skolorna.