Öppna/slutna

D

Duchesse

Hej alla :)
Jag har några frågor som nån av er här kanske kunde svara på :idea:
När man te.x rider en öppna i höger varv, ska hästen vara ställd åt rörelseriktningen då, alltså åt vänster?? Eller är det tvärtom?? Och hur är det i slutna, om man te.x rider slutna i höger varv, ska hästen vara ställd å höger då? :crazy: :crazy:

Sv: Öppna/slutna

Om man rider höger öppna i höger varv så ska hästen vara ställd ifrån rörelseriktningen, alltså åt höger. I sluta (som det heter, inte slutna) ska hästen alltid vara ställd I rörelseriktningen. Alltså åt höger i höger sluta och åt vänster i vänster sluta. Om man rider sluta längs en långsida ska hästen alltså vara ställd åt höger i höger varv och vänster i vänster varv. Tänk dig att du alltid ska kunna rida en öppna eller sluta på väg in/ut ur en volt eller ett hörn. Alltså ska du aldrig ställa om hästen för att rida en skola längs tex en långsida.

Sen ska jag lägga till att i träningssyfte kan man rida både öppna och sluta förvänd, alltså höger öppna/sluta i vänster varv och tvärtom.

Senast ändrad:

Hihi okej va bra tack så mkt :)
Det e så lätt o blanda ihop allt det där :angel:

Sv: Öppna/slutna KL

jag lånar knappen

när vi nu är inne på öppnana och slutan tänkte jag fråga i vilken grad av böjning men har vid öppnan och slutan?:confused:

jag förstår att det beror på hur mycket styrka hästen har för att kunna genomföra rörelsen.

jag har sett att vissa böjer ihop hästen till en ostkrok :crazy:

ja vänner vad är rätt

vickis-pajala skrev:
jag lånar knappen

när vi nu är inne på öppnana och slutan tänkte jag fråga i vilken grad av böjning men har vid öppnan och slutan?:confused:

jag förstår att det beror på hur mycket styrka hästen har för att kunna genomföra rörelsen.

jag har sett att vissa böjer ihop hästen till en ostkrok :crazy:

ja vänner vad är rätt

Ja det beror som du säger på vilken grad av samling hästen klarar.
Det viktiga är att hästen flyttar framdelen resp bakdelen, graden beror på styrkan. Kräver man mer än hästen klarar tappar man gången, hästen kan helt enkelt inte hålla ihop. Men det ska ju inte heller vara för lite flyttning, så att hästen tex bara böjer halsen i öppna men går kvar med alla fyra på spåret.

Man kräver mer böjning i högre klasser.

Man kan böja för mycket så att hästen inte arbetar rent och taktmässigt men då har man ju tappat syftet. Det går ju att tex trycka in rumpan mycket men då blir gången därefter. Hopknycklad.

men då undrara jag vad säger dom lärda
ångående böjningens grad.
alltså hur ser en regelrätt enligt tävlingssyfte öppna ut :confused:

vickis-pajala skrev:
men då undrara jag vad säger dom lärda
ångående böjningens grad.
alltså hur ser en regelrätt enligt tävlingssyfte öppna ut :confused:

Nu tillhör jag inte de lärda men i brist på bättre svar har jag för mej att på långsidan ska böjningen vara ca 30 grader i förhållande till spåret.

I sluta på diagonalen ska hästen vara parallell med långsidan, med framdelen bara en aning ledande (åt det håll man ska).

Det är ju lättare att säga att hästen ska gå på 3 eller 4 spår än att börja prata om grader... I skolorna ska ju sidvärtsrörelsen uppkomma av böjningen, jämfört med skänkelvikningen där hästen ska flyttas rak. Det är därför hästen går i det närmaste rakt fram med bakbenen i en öppna respektive rakt fram med frambenen i en sluta. Böjningen beror på styrkan som sagt, samlingsgraden.

PathOfClovers skrev:
Det är ju lättare att säga att hästen ska gå på 3 eller 4 spår än att börja prata om grader... I skolorna ska ju sidvärtsrörelsen uppkomma av böjningen, jämfört med skänkelvikningen där hästen ska flyttas rak. Det är därför hästen går i det närmaste rakt fram med bakbenen i en öppna respektive rakt fram med frambenen i en sluta. Böjningen beror på styrkan som sagt, samlingsgraden.

V-P frågade efter böjningens grad. Annars håller jag med. Trodde du i ditt första svar skrev om 3 eller 4 spår men ser nu att du inte gjorde det. :confused: Jag måste ha läst slarvigt.

Det är träningsmässigt "rätt" när böjningen är jämn i hela hästens halskotpelare och ryggrad och hästen är rak dvs inte tippar åt något håll, då spelar det ingen roll om du flyttar in bogen fem centimer eller 60 centimeter.

På tävling skall öppnan tex vara på tre spår, men de som vet säger attde får bättre poäng om de rider på 4.

Ju mer du flyttar in framdelen i öppnan desto större krav ställs det på att hästen orkar bära sig i en korrekt pilbåge bakifrån, och hästen måset spänna denna mer ju mer du flyttar bogen.
Alltså tvärare kräver mer samling.

Många gånger ser man öppnor som är vikta halsar med för mycket vikt på inner fram = utskjuten bog. = ingen samling

Den stora konsten är att böja - utan att tippa på detta sätt
och även att flytta utan att tippa

Senast ändrad:

Susan skrev:
Det är träningsmässigt "rätt" när böjningen är jämn i hela hästens halskotpelare och ryggrad och hästen är rak dvs inte tippar åt något håll, då spelar det ingen roll om du flyttar in bogen fem centimer eller 60 centimeter.

På tävling skall öppnan tex vara på tre spår, men de som vet säger attde får bättre poäng om de rider på 4.

Ju mer du flyttar in framdelen i öppnan desto större krav ställs det på att hästen orkar bära sig i en korrekt pilbåge bakifrån, och hästen måset spänna denna mer ju mer du flyttar bogen.
Alltså tvärare kräver mer samling.

Många gånger ser man öppnor som är vikta halsar med för mycket vikt på inner fram = utskjuten bog. = ingen samling

Den stora konsten är att böja - utan att tippa på detta sätt
och även att flytta utan att tippa

Lite off-topic kanske men läste i någon annanstans att när du tränar skolor Susan så rider du bara ett par steg för att hästen ska orka bibehålla ramen. Hur rider du ur öppnan sen, flyttar du tillbaka framdelen på rakt spår eller flyttar du hela hästen in från spåret och t.ex. lägger en volt?

Jag gör olika. men det är ju mer sport att gå i och ur öppna på rakt spår. Det är ju dom små förändringarna som kontrollerar om man har koll på sig själv och hästen, och om hästen - väntar på en.

Min upplevelse är att korrekt arbete är ett läge, men att det är svårt att pricka exakt i detta läge, men att man gärna kan pricka rätt så mycket runt det.:o

Tessan har ett så bra uttryck. Collaction and its evations.

Och evations det är väl när man _inte_ lyckas få in nyckeln i låset.
och nyckeln måste ju sitta kvar också

jag rider också en hsät som är avlad för att ta sig fram i oländig terräng. Dett innebär att alla benen kan röar sig mycket individuellt och hästen kan slå knut på sig själv och vända på en femöring.

Det finns alltså _väldigt många fellägen_
Och jag upplever ridningen som så att när jag väl lyckats kontrollera en variant av evation - så får jag en ny att bita i :D
det ligger i sakens natur

Min häst är jättebra på att tänka själv och komma med egna förlag på lösningar :angel: Så det blir väldigt gärna hans bekväma variant på en öppna hellre än mitt jobbiga förslag :devil:

Och så är ju alla hästar. Det är ju oftare man ser en evation - än en korrekt öppna...(tex. det gäller ju allting eg )

Senast ändrad:

delvis KL

Öppna började vi träna (5-åring) i våras. (Och även sluta lite senare)
I början kunde det bli bara några steg, men hellre några steg någotsånär rätt än många halvdana.

Det roliga med en så ambitiös häst som jag rider nu är att hon vill göra rätt och när hon väl förstår och orkar, så går det så fort. (Då känner man de egna bristerna mer än på en trögare och mindre samarbetsvillig häst. Man kan lätt känna sig otillräcklig och önska att hästen hade en mer begåvad ryttare :crazy: )

Jag vill känna att jag har kvar gången, takten, och formen hela vägen för att vara nöjd. I början knackigt, sen när hon fattar så går det bättre. Nu kan vi gå över halva långsidan korrekt i öppna, vilket är jättebra.

Jag flyttar inte in bogen alltför mycket än, bara så att hon går på tre spår.

Samma med sluta, bara längs långsidan och har börjat med längs medellinjen Långsidan går bra, men längs medellinjen blir det svårare, där befinner vi oss nu. Det har med min oförmåga att hålla koll på kursen att göra också. Det är inte bara för hästen det är enklare med stöd av en vägg. :angel:

Sitter man på en gammal välutbildad häst så har man mycket gratis, en ung häst måste man visa och vara aktiv på själv hela tiden, för att det inte ska bli vingligt och tappa formen.

Ingen kraftig böjning än, det viktiga är att hon är rätt ställd i kroppen och behåller takten tempot och formen. Ökar man kraven mer än hon klarar blir hon dels irriterad :mad: , dels tappar hon takt o tempo. Man känner var gränsen går och gradvis flyttar man den sen.

Slutan var lite knepig allra först eftersom hon är snabb att uppfatta och när jag öppnade för innerbogen med sätet tänkte hon blixtsnabbt "galopp" så det har blivit några missförstånd där. OCh fina fattningar:D

För att komma ifrån det här med vägg så rider jag skolorna även ute.

Jag går i och ur på rakt spår oftast, men kan också rida öppna-volt- sluta på långsidan. Flyttar tillbaka till spåret annars.

Det blev ett långt utlägg, ang hur jag tänker med skolorna.

I vilka gångarter rider ni skolorna?
Är det ibland inte ngt av ett självändamål att få till dessa saker?
JAg kan ibland tycka att "hmm, vad ska jag hitta på nu, då" och så försöker jag något dylikt. Visserligen kanske det är nyttigt för mig, men eftersom hästen är mycket bättre utbildad än vad jag är, så känns det som att jag gör det för min skull, och inte för hästens. Usch vad flummigt...
Tråden är intressant i alla fall

jag gör då både öppnana och slutan i trav och skritt
alltså det "vanliga skolorna" sedan har inte riktigt än min häst muskler för att göra det i galopp.
sedan snackas det ju oxå om förvänd sluta och öppna men det är bortom mina kunskaper:crazy:

cristobal skrev:
I vilka gångarter rider ni skolorna?
Är det ibland inte ngt av ett självändamål att få till dessa saker?
JAg kan ibland tycka att "hmm, vad ska jag hitta på nu, då" och så försöker jag något dylikt. Visserligen kanske det är nyttigt för mig, men eftersom hästen är mycket bättre utbildad än vad jag är, så känns det som att jag gör det för min skull, och inte för hästens. Usch vad flummigt...
Tråden är intressant i alla fall

Skolorna är samlande och det tvingar också ryttaren att hålla kolla på alla ben o bogar mm. Samt även en hjälp för rakriktning bla.

Jag börjar visa hästen i skritt ett par steg i taget, sen mer och mer och övergår till trav när hästen har förstått vad jag vill.

Det gäller att få rörelsen korrekt, annars har det ju inte den effekt man vill ha. Rider du tex öppna och sluta längs långsidorna eller medellinjen (diagonalen kommer senare) så ska du märka att när du flyttar tillbaka bogen resp bakbenet till spåret kommer hästen att successivt samla sig mer.
Men det är viktigt att man utför rörelsen korrekt och med bibehållen takt och form.

Galopp kommer senare när hästen är tillräckligt stark o säker i sin galopp, annars blir det bara hafs, och den lär sig stoppa in bakben i galoppen vilket inte är önskvärt.
I öppna kan den lätt tappa galoppen om hästen/ryttaren inte är färdig för det. Det är svårt.

Det är viktigt att även ryttaren är "färdig" för rörelserna för att kunna använda dem rätt, och särskilt gäller det i galopp. Det ska man ha tränare till.

En del undviker sluta längs långsidorna just för detta med bakbenen.

Här la Susan in en bild som visar förvänd sluta också:

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6452575&postcount=59

Kanske missade skriva något i hastigheten (gör annat samtidigt:angel: ) men det kan andra lägga till.

Hmm om jag nu förstått detta rätt, när man rider i höger varv, kallas öppnan "höger öppna" och slutan "höger sluta"??? Och i både höger öppnan och höger slutan ska hästen vara ställd åt höger?? Är detta rätt?? :crazy: :angel:

Det går ju inte riktigt att säga att öppna i höger varv är höger öppna eftersom det GÅR att rida vänster öppna i höger varv också. Men tänk såhär, öppna ställd och formad åt höger = höger öppna, sluta ställd och formad åt höger = höger sluta.

Haha jo det e klart xD men så som man brukar rida det. alltså te.x om man går i höger varv, och flyttar in bakdelen och ut framdelen, ska man ställa hästen åt höger då???

Jag tolkar dig så; Det är nyttigt och bra för både häst, ryttare och ekipage att utföra skolorna regelbundet, om de är väl utförda. Då leder de till bättre ridning öht.
Så då gäller det alltså att ta lektioner och öva på dessa saker, för att få en rak, smidig, stark och lydig häst. Och en följsam, balanserad, kunnig och nöjd ryttare...
Jag har inte ridit mer än ett par år, så jag försöker ta igen allt jag missat, och försöker finna nycklarna till en bättre ridning.
Nog måste det väl vara så, att skolorna är en av de viktigare nycklarna?

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka