öppna och sluta i trav..

_moa_

Trådstartare
.. på kort töm. Jag har väldiga problem med skolorna i traven. Vi har varit på kurs och då fick vi börja med det. Gick väl inte jätte bra, men hon försökte i alla fall. Tempot i traven är bra och jag kan gå jämte henne vilket jag tycker underlättar. Ska man springa så tycker jag att det blir ryckigare i tömmarna. Men i alla fall.. jag minns inte hur vi gjorde på kursen :crazy: Är alltid så nervös så frågorna kommer alltid sedan.

Börjar passet med att känna så det fungerar att svänga och flytta framdelen eftersom vi har haft problem med att flytta bogen för tryck med yttertyglen. Sen går vi ut och tränar öppna på långsidorna innan vi börjar med sluta. Slutan är mycket svårare så den tar jag alltid efter öppnan nu i början för hon blir lätt stressad om hon inte förstår. När både öppna och sluta fungerar okej så börjar vi med traven. Öppnan först och då låser sig hela hästen. Hon bara gapar och spjänar emot. Jag plockar försiktigt i inner för att hon ska släppa. Yttertyglen är över hennes rygg och verkar mot bogen. Jag försöker att flytta in bogen lite men det går verkligen inte. Hon bara drar emot och böjer sig men travar rakt fram. På volt går det inte heller.

I slutan så har vi väl bara försökt någon gång men jag går ytterst mot staketet. Inner verkar på bogen och ytter rakställer jag med. Knuffar lite med min höft på hennes för att hon ska flytta ut bakdelen. Spöt går inte att använda i slutan för hon stressar bara på då. Slutan funkar nästan bättre än öppnan känns det som i trav men i skritten fungerar öppnan bättre.

Är det någon som har tips på hur man ska jobba vidare med skolorna i traven?

Sv: öppna och sluta i trav..

Det verkar inte som att hon helt har förstått dina hjälper. Jobba vidare med öppnan och slutan i skritten och börja inte med skolorna i trav förän de verkligen sitter i skritten. Du ska kunna göra dem överallt i paddocken (inte bara vid staket) innan du ger dig på traven. Då vet du att hon förstår hjälperna och vet vad hon skall göra. Då behöver hon inte heller spänna sig.

//Julia

Sv: öppna och sluta i trav..

Öppna hjälperna vet jag att hon förstår i skritten i alla fall. Det skulle isåfall vara om jag krånglar till det när det är dags för traven eftersom det känns svårare, men jag tror att jag gör på ungefär samma sätt fast någonstans blir det krångligt. Slutan har vi som sagt svårt med eftersom jag tränat på några saker som gjorde slutan mycket svår. Bland annat har jag tidigare tränat på att stöd på tyglen betyder att hon ska gå mot trycket.

Öppnan kan vi på rakt spår över medellinjen och på volt. Det är däremot svårt att bara böjda på medellinjen eftersom hon gärna vill falla in i öppnan med en gång. Slutan funkar halvdant för hon vill gärna köra ut rumpan alldeles för mycket.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 272
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 286
Senast: Görel
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 932
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar