Öppna (inspiration!!)

Totola

Trådstartare
Vill ha videoklipp (helst) på hyfsat bra öppnor! :idea:
Bilder går också bra, men det förmedlar kanske inte känslan på samma sätt.

Har försökt visualisera öppnan utan häst, både hur hästen rör sig, hur min kropp ska vara placerad och hur fokuset ska ligga, vad man ska "sträva emot" för känsla. Och insåg att det var blankt! :crazy:
I alla scenarion jag kunde "känna" mig fram till så blev det en dålig öppna där hästen mest vek sig eller la över vikt på ytterbogen... Inte konstigt att man känner sig så fumlig och trevande i praktiken!

Så fram med visualiseringshjälp för att hjälpa till att förbereda sig mentalt med (få bättre bilder i huvudet) så häststackarn kanske får en mindre klantig matte framöver! :rofl: :banana:

De behöver inte vara perfekta på något sätt, men att åtminstone ett par steg är bra eller att det är på god väg. Förklara gärna vad ni tycker brister/vad ni tycker är bra om det inte är en kanonsekvens!

Sv: Öppna (inspiration!!)

Jag har inga filmer att visa, men om du tycker öppna är svårt så är det lättare att rida förvänd öppna.
om du ställer hästen in mot väggen får du hjälp av väggen att "naturligt" få hästen att flytta i rörelseriktningen, samtidigt som du bara har "en" sida att parera så mkt - dvs då den nya yttersidan.

blir ofta bra , naturliga och balanserade öppnor på ett annat sätt än "rättvänd" öppna som förutsätter att ryttaren har järnkoll : )

Trillade på den här filmen på YouTube tidigare ikväll.
http://www.youtube.com/watch?v=z_R-ngL-wtA

Ha ljudet på, ritten kommenteras av BB. Kanske kan hjälpa till lite? Jobbar själv på att försöka få till bra öppnor, har faktiskt varierat med lite förvända öppnor för att få lite hjälp (som mackan beskrev).

Kommer att följa den här tråden :)

Har heller ingen film... Kan kanske inte direkt leverera vad du efterfrågar men prova gärna på köksgolvet eller på stolen hur detta känns och hur du tänker dej att hästen känns.

Vet bara hur jag visualiserar (Flummar...)för att förenkla hur jag ska komma till öppnan. Jag är nämligen mästare på att göra för mycket om jag inte gör det simpelt. Jag börjar alltid i skritt.

Börja från noll. Placera hästens framdel framför bakdelen.
Känn hur bakbenen flyttar din rumpa i varje steg.
Din midja är "oljig" men balanserad (Tänker mig vippgubben som alltid hamnar med hatten högst upp) och låter hästen flytta dina höfter.

Här länger du din yttersida från axel till höft.
Vik dej inte i midjan på innersidan - utan vrid överkroppen något istället tänk att dina höfter ska vara paralella med hästens höfter och att dina axlar är hästens bogar. Överdriv gärna din längning i början för att hitta känslan.

Gör jag detta rätt så har jag en häst som gör öppna. Men det finns ju klar en hel del som kan strula till det på vägen - ostyriga kroppsdelar mm ;)

Jag har inga filmer att visa, men om du tycker öppna är svårt så är det lättare att rida förvänd öppna.
om du ställer hästen in mot väggen får du hjälp av väggen att "naturligt" få hästen att flytta i rörelseriktningen, samtidigt som du bara har "en" sida att parera så mkt - dvs då den nya yttersidan.

blir ofta bra , naturliga och balanserade öppnor på ett annat sätt än "rättvänd" öppna som förutsätter att ryttaren har järnkoll : )

Tack för tipset, har testat det faktiskt! :)
Håller med om att det känns som det blir lättare att verkligen få till öppna och att det blir lite mer logiskt.
Ska öva det lite mer! Har tidigare gjort så att jag ridit som på en halvstor volt men lite mer fyrkantig och lagt mest fokus på öppna ett par steg i själva "hörnen" och däremellan bara försökt hålla hästen lätt böjd utåt på den så kallade fyrkantiga volten. Kände om inte annat att jag fick bättre koll på bogarna..

Vill ändå ha lite inspiration till vanlig öppna eftersom det ska jobbas från marken - tycker de förvända blir för svårt då.

Trillade på den här filmen på YouTube tidigare ikväll.
http://www.youtube.com/watch?v=z_R-ngL-wtA

Ha ljudet på, ritten kommenteras av BB. Kanske kan hjälpa till lite? Jobbar själv på att försöka få till bra öppnor, har faktiskt varierat med lite förvända öppnor för att få lite hjälp (som mackan beskrev).

Kommer att följa den här tråden :)

Tack för länk! :)
Det som slår mig är att jag kanske tänker för mycket ochhar för lite känsla än så länge för när bakbenet placeras rätt. Särskilt i början när man egentligen inte kräver så mycket samling men ändå vill att bakbenet ska vara på väg åt rätt håll.
Den biten blir rätt tydlig när jag plötsligt får ett "bra!" från tränaren som bett om öppna och jag precis har gett upp och pausat för att justera tyglarna :o

Även så jobbar jag ju fortfarande på att kunna placera hästens bogar (och ha en bra böjning) rent allmänt. Den tar för mycket vikt på högerbogen.
Upplever att i höger varv så kommer höger bog lite väl långt fram. Hmm, hur ska man förklara? Om man tänker ett cykelstyre som man vrider åt sidan utan som att framdelen är rak men ändå innanför...
Ska man känna att den inre bogen är lite längre bak i förhållande till yttre? Hur tränar man ytter fram att ta längre steg och inner att ta kortare? :p

Det ska testas! :)

Den här längningen i yttersidan, ska den alltså enbart komma från själva vridningen? Får inte till det riktigt.

Svårt att förklara... hm. *testar*
Njäej, inte bara vridning i midjan. Sträck bak höften något och fram axeln något extra också (här är det farligt att låta inneraxeln falla och midjan viks..)

Som sagt testa och överdriv för att se var du hamnar. Man kan ju länga ut ytterarmen extra och även föra tillbaka ytterbenet något för att överdriva extra.

Tanken är att din ytter ska bli lååååång - utan att innersidan kollapsar.

Jag kan nästan sjunga som Uggla, det tar fyra sekunder... Men här är det visst en sex sekunders sekvens.

Varför jag tycker den är hyfsad, eller mindre misslyckad än vanligt?

Det är ett av de första seriösare försöken på en hand och jag FÖRSÖKER verkligen, att med långa ben, komma ner i sadeln och "visa vägen" med kroppen. Och Tima viker sig inte på mitten och bara drar iväg med ytterbog, i alla fall inte så mkt som hon brukar.

http://s162.photobucket.com/albums/...428 MH-kurs/?action=view&current=S5030373.flv

Börja att låtsas gå in på en volt. hästen ska ju vara formad efter en sdn. från nos till svans.

Om hästen tvärar även med bak- har du ingen böjning i bålen= skänkelvikning.

Börja att låtsas gå in på en volt. hästen ska ju vara formad efter en sdn. från nos till svans.

Kanske är det här det faller redan, i högervarvet, att jag har så lätt att tappa högerbogen så den "faller" inåt..
Ska öva lite mer på den sekvensen.

vänd dig om o se om baken är rak utmed spåret. Om inte så får du göra om.

Det är viktigt att du får med bogen och beroende på vilket varv hästen har svårast så krävs det lite mer eller lite mindre av det du gör.

I det svårare varvet måste du ha extra koll på att hästen inte från utgångsläget går med bogen ut mot väggen/staketet och sen när du ber om öppna bara helt enkelt flyttar in den till spåret alt böjer i halsen enbart.

Hästen måste alltså spåra rakt från början och från det ska du rida öppnan.

Såg nu detta: (Det är vad jag menar. Hästen går nog med vänsterbogen mot väggen. )

Upplever att i höger varv så kommer höger bog lite väl långt fram. Hmm, hur ska man förklara? Om man tänker ett cykelstyre som man vrider åt sidan utan som att framdelen är rak men ändå innanför...
Ska man känna att den inre bogen är lite längre bak i förhållande till yttre? Hur tränar man ytter fram att ta längre steg och inner att ta kortare

Har ingen bra bild där jag sitter nu, att lägga in, men sök så hittar du nog bilder ovanifrån som visar öppna så ser du precis hur bogarna ska vara. Som axel skrev, som när du ska in på en volt (fast du inte går in på volten)

Senast ändrad av en moderator:

Tror att hon böjer för mkt. hästen faller isär o övningen är bortkastad.

skolor.jpg

Hur har ni det med tyngdpunkten i en öppna? Rakt över, lite in- eller utåt?
Tycker på teckningarna att det ser ut som att tyngdpunkten är förlagd något inåt.?

Senast ändrad:

Jag kan nästan sjunga som Uggla, det tar fyra sekunder... Men här är det visst en sex sekunders sekvens.

Varför jag tycker den är hyfsad, eller mindre misslyckad än vanligt?

Det är ett av de första seriösare försöken på en hand och jag FÖRSÖKER verkligen, att med långa ben, komma ner i sadeln och "visa vägen" med kroppen. Och Tima viker sig inte på mitten och bara drar iväg med ytterbog, i alla fall inte så mkt som hon brukar.

http://s162.photobucket.com/albums/...428 MH-kurs/?action=view&current=S5030373.flv

OK, när du "visar vägen" med kroppen - använder du inte skänkeln, från knä o nedåt, alls?
"Skjuter du på" med sparkstöttingseffekt från höften?
Förlåt om det är dumma frågor, men jag är nyfiken, fick öva öppnor igår, och det var ovant för mig att använda så mycket skänkel

Sitter alltid på inner sittben, men tror att vikten kan sträva lite åt ytter (visar vägen för rörelseriktningen).

Om jag vill åt att driva individuellt bakben använder jag underskänkeln. Alltså lägger jag till innerskänkel när inner bak precis lyfts, för att påvisa att det ska lyftas in under tyngdpunkten.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama