Öppna eget?

Sv: Öppna eget?

Här har vi (som det verkar utifrån inlägget) ett typexempel av verksamhet som baseras på ekonomisk brottslighet.

Med reservation för att jag missförstår dig:
* du får ingen lön med avdrag för boxplatser, d v s du jobbar svart. Ingen arbetsgivaravgift erläggs för pengarna du tjänar, ingen inkomstskatt dras på din lön
* dina boxplatser betalas inte i pengar utan i tjänster (du hjälper till i stallet och står gratis).

Stämmer detta bygger hela din planerade verksamhet på att man kringgår redovisningslagar och skattelagstiftning. Därmed undergräver du marknaden för andra som försöker att på seriös basis komma igång.

Jag hoppas att jag har missförsått flera parametrar här.

Här har vi (som det verkar utifrån inlägget) ett typexempel av verksamhet som baseras på ekonomisk brottslighet.

Med reservation för att jag missförstår dig:
* du får ingen lön med avdrag för boxplatser, d v s du jobbar svart. Ingen arbetsgivaravgift erläggs för pengarna du tjänar, ingen inkomstskatt dras på din lön
* dina boxplatser betalas inte i pengar utan i tjänster (du hjälper till i stallet och står gratis).

Stämmer detta bygger hela din planerade verksamhet på att man kringgår redovisningslagar och skattelagstiftning. Därmed undergräver du marknaden för andra som försöker att på seriös basis komma igång.

Jag hoppas att jag har missförsått flera parametrar här.

Shoo;D, Boxplaster ja de gör ja för tjänsterna. Men har ju ett jobbar i affär med. Så har ju lön m.m Sen OM ja ska öppna så ska det vara vita pengar. Har ju inget nu med omplacerin/tur-ridning. Man vill ju inte vara krimenell.Men e inte så säker längre efter allt man fått reda på här:P. Så kvarstår nog med mina hästar bara som hobby. Eller tar lite kurers i små företagarna m.m.:)Tack för svar;)

Är du seriöst intresserad av att starta eget, så rekommenderar jag starkt att delta i en "starta-eget-kurs". Där får du information om hur det fungerar med bokföring, skatter, lagar m m. Hästföretag måste också ha tillstånd för sin verksamhet.

Det brukar inte vara någon bra idé att börja med att sälja tjänster billigt, eftersom det dels är svårt att få tillräckligt hög kvalitet på det man erbjuder (om man inte ska betala ur egen ficka och gå med förlust), och dels är betydligt svårare att höja priserna senare.

Men att folk hyr ut stallplatser nästan gratis ska väl inte få försvinna!?
:mad:
Så att ni kan ta 3 ggr så bra betalt då eller?

Det finns faktiskt många som inte skulle ha råd att ha häst om alla stallplatser skulle kosta 2-3tusen/månad.

Dessa rader är väl skrivna med ironi?...... eller? :confused:

dessvärre så tror jag inte att det var så mycket ironi i inlägget.

Jag tycker att om man inte har råd att betala en vit stallhyra där stallägaren går med + och inte - så ska man inte ha häst. De som har en annan uppfattning kanske borde hyra ut privata stallplatser själv ett tag för att komma till insikt över vad det faktiskt kostar att ha gård och hålla folk med stallplats. Det är inte gratis!

Dessa rader är väl skrivna med ironi?...... eller? :confused:

dessvärre så tror jag inte att det var så mycket ironi i inlägget.

Jag tycker att om man inte har råd att betala en vit stallhyra där stallägaren går med + och inte - så ska man inte ha häst. De som har en annan uppfattning kanske borde hyra ut privata stallplatser själv ett tag för att komma till insikt över vad det faktiskt kostar att ha gård och hålla folk med stallplats. Det är inte gratis!

Fast det finns ju flera stall som tar runt 1000-1500kr/månad med eller utan hö, lite varierande.
Och enligt er borde inte de få finnas då?

Det är ju sjukt.

Fast det finns ju flera stall som tar runt 1000-1500kr/månad med eller utan hö, lite varierande.
Och enligt er borde inte de få finnas då?

Det är ju sjukt.

Det beror ju helt på varför de erbjuder stallplatserna för det låga priset!!

Om det är för att (någon eller flera):

* Man utnyttjar svartjobbare
* Man redovisar inte inkomsterna (ekobrott)
* Man utnyttjar praktikanter för arbetet
* Man utnyttjar ungdomar till slavlöner - eller ännu värre, ingen lön alls.
* Man köper in foder och annat svart
* Man använder företaget som en täckmantel för att dra förluster i ett annat företag
* osv

så får det GIVETVIS inte förekomma.

Om man subventionerar andras hästägande i en hobbyverksamhet så FÅR man göra det, men det är högst olämpligt och drabbar en massa arbetstillfällen.

Om man gör vinst trots en så låg intäkt per häst och med en seriöst driven verksamhet är det bara att gratulera. Men jag har mycket svårt att se att en så låg intäkt per häst kan generera försörjning till dem som erbjuder och sköter stallplatsen och hästen.

1000:- kallhyra för en box kan gå...
1500:- är en absolut nedre smärtgräns om strö eller grovfoder ingår. (Dock inte både ock)

Skall sen någon service ingå ex vis in/utsläpp mockning och så vidare, vilket brukar vara fallet.. (gäller inte kollektiv) så skall hyran vara högre. Uppvärmd sadelkammare, ridbana med belysning, ridhus.. slitage på byggnader, slitage på marker, kostnader för staket.... allt kostar pengar både i investering och drift.

Listan kan göras ganska lång... Om man räknar in kostnaderna för detta så inser man att det inte går att hyra ut billigare... OM man inte har som målsättning att driva rörelsen med förlust...

Skall någon sen dessutom försöka leva på att hyra ut stallplatser och ta ut en någorlunda hygglig lön på den rörelsen då behöver man "spotta upp" priset ytterligare....

Sv: Stallkostnad?!

:pFinns stallplaster för 10.000 kr i månad. Men då igår ALLT! Mat, stö, hov-vård, vet om de behövs. Mockning, in oh ut-släpp. Jag själv tkr det är rätt billigt om man räknar ut alla kostader allt kostar bara hov-slagare kostarju mellan 800-1500kr, 1500 kr e inte så mkt om man tänker efter..

Hej!

Jag har egentligen bara en kommentar och den baseras på din plan att börja med turridning och sånt gratis "för att få kunder". Detta har jag hört från flera som utbildat sej till tex equiterapeut och liknande.. att så länge det är gratis eller mot mindre kostnad, då har dom kunder, men så fort dom börjat ta ut riktiga priser försvinner kundunderlaget. Då är det liksom inte lika intressant längre. Kan vara värt att tänka på.

Jag tror nog du ska fortsätta med hästarna på hobby-basis, tills du hittar något man faktiskt KAN tjäna pengar på och då kan du starta ett företag. Tyvärr tror jag inte att du kan få omplaceringshästarna att gå runt ekonomiskt på något vis och många såna passar ju inte heller för turridning.

Du bör också fundera över vad som händer den dagen han som äger stallet tycker att det börjar bli lite dyrt med allt extra foder och tycker att du ska betala för dej. Det är inteo vanligt att folk ändrar åsikt när det kostar mer än det smakar.

Lycka till iaf med vad du nu hittar på!

/ Lavinia

/ Lavinia

Hej!

Jag har egentligen bara en kommentar och den baseras på din plan att börja med turridning och sånt gratis "för att få kunder". Detta har jag hört från flera som utbildat sej till tex equiterapeut och liknande.. att så länge det är gratis eller mot mindre kostnad, då har dom kunder, men så fort dom börjat ta ut riktiga priser försvinner kundunderlaget. Då är det liksom inte lika intressant längre. Kan vara värt att tänka på.

Jag tror nog du ska fortsätta med hästarna på hobby-basis, tills du hittar något man faktiskt KAN tjäna pengar på och då kan du starta ett företag. Tyvärr tror jag inte att du kan få omplaceringshästarna att gå runt ekonomiskt på något vis och många såna passar ju inte heller för turridning.

Du bör också fundera över vad som händer den dagen han som äger stallet tycker att det börjar bli lite dyrt med allt extra foder och tycker att du ska betala för dej. Det är inteo vanligt att folk ändrar åsikt när det kostar mer än det smakar.

Lycka till iaf med vad du nu hittar på!

/ Lavinia

/ Lavinia

Hejsan, ska inte starta något, Ska söka ett jobb på ettstuteri och jobba där en tid och lite så. Så ja får en inblick i allt:)

Hej igen!

Vilken bra idé!

Ha så jätteskoj och jag tror du kommer lära dej massor (och tom tjäna lite pengar?)

/ Lavinia

Hej igen!

Vilken bra idé!

Ha så jätteskoj och jag tror du kommer lära dej massor (och tom tjäna lite pengar?)

/ Lavinia

Ja de tkr ja med;D, Så skulle hon berätta allt hur hon gjorde m.m.:D joo ja skulle få lön och sånt så ser verkligen fram emot detta:D;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 599
Senast: 13579vas
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 019
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 197
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 395
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka