Öppna boxdörrar

J

javill

Vi ska snart bygga nya boxar i stallet men, fastnade idag på åt vilket håll de ska öppnas?! Vi ska alltså ha vanliga gångjärnsdörrar eller vad man nu kallar dem.

Om jag står i en box och utgången ligger åt höger, är det bäst att dörren öppnas åt höger eller vänster då? Hur har ni andra det i era stall?

så länge som boxdörren kan öppnas helt och hästen är väluppfostrad så spelar det ingen roll?
Om man tänker såhär; om dörren är hängd åt ena hållet behöver man inte öppna helt för att hästen skall kunna komma ut
Det finns det ju två sidor av...

Jag föredrar att de öppnas i riktning bort från ytterdörren. Enligt ditt exempel skulle jag föredra att därrn öppnades åt vänster. Annars får man liksom gå runt dörren.

jag har också slagdörrar i mitt stall och de öppnas åt det hållet som utsläppet är, allt för att förenkla in- och ut-släpp. :)

Ja, man brukar välja efter vanligaste hållet man kommer ifrån. I ditt fall så skulle en är en högerhängd dörr bäst. Om jag förstod dig rätt med att du räknade att du var inne i boxen.

Tack alla för era svar! Har funderat lite till nu och det lutar åt att jag kommer att sätta dörrarna så att de öppnas åt vänster och utgången är åt höger. Som emindy skrev så ska de ju kunnas öppnas i princip helt. Fast det känns nog som om de är lite mer ur vägen om de går till vänster även om boxarna längst in kommer att ha grannboxarnas dörrar mot sig så att säga.

Jag har en egen lösning på det där.

Alla mina boxdörrar utom en öppnas inåt i boxen.
De sitter i boxhörnet och försvinner sålunda helt när man öppnar dem.
Det blir då inga dörrar alls ut i gången, mycket bra då man vill göra iordning många hästar på en gång.
Man kan binda hästen i boxen och lämna dörren öppen utan att den är ivägen.

Boxen som har dörr som går utåt hade inget bra hörn.
Vatten i det ena och utrustning för mockning i det andra.

Åh... det var en listig lösning! Måste jag klura på och så stega lite i stallet. Inte dumt alls. Den tanken har inte ens slagit mig men, inne i boxen är ju dörren verkligen ur vägen. Sparar dessutom lite bekymmer på hur dörrarna till lösdriften längst bort i stallgången skulle öppnas. :eek: :)

Funkar det inte med skjut-dörrar? Det tycker jag är MYCKET bättre. Då slipper man gå runt dörren och de är aldrig ivägen. Kan lämnas på glänt (även om man kanske inte bör göra det) när man gör iordning hästen utan att hästen kan gå ut.

malu

Jo, det hade säkert fungerat med skjutdörrar men, jag vill hellre ha den andra typen, är inte så förtjust i skjutdörrar. Vill kunna ha täckeshängare och tillfällig sadelhängare på boxfronten som inte är dörr.

Men det kan du ju ha PÅ dörren när det är skjutdörr. Många i vårt stall her det på boxdörren. Man får nog akta sig lite för nyfikna hästmunnar dock... :crazy:

malu

Glömde: Eller ännu värre, om pållen rullar fast i boxen vid dörren (jag har en som är mästare på det) då kan man ju inte öppna och gå in och hjälpa...

Om dörren öppnas in i boxen, hur löser du det med ströet i boxen eller bädd? :confused:
Jag har en redig tröskel in i boxen, så att dörren går fri över bädden.
Den, tröskeln, gör dessutom att väggen blir riktigt stadig.

Jag har spånbäddar, så jag fyller "lådan" med spån.

Glömde: Eller ännu värre, om pållen rullar fast i boxen vid dörren (jag har en som är mästare på det) då kan man ju inte öppna och gå in och hjälpa...
Jag klättrar bara över boxväggen i så fall.
Det är bara en av mina boxar som är helgallrade, och där så kan man öppna gallret över dörren separat både inåt och utåt.
Så det är bara att klättra.

Jag har aldrig haft någon häst som rullat fast.
Men det kan ju bero på att brädorna är spårfrästa så att de kan få tag med hovarna och skjuta ifrån.
Hade jag en "rulla fast" häst, så skulle jag sätta lister i boxen till att ta spjärn mot, så att den kunde komma loss själv.
Den hinner ju dö av cirkulationskollaps under natten om den får ligga på rygg i för många timmar.

Genast kommer det nya funderingar. Härligt!

Får kolla det där med tröskel. Hade inte tänkt ha några galler i boxfronten så jag får helt enkelt hoppa över och in till hästen i sådana fall.

Vi byggde också dörr som går inåt och nu har jag upptäckt problemet med strö...Men det löser vi lätt genom att höja dörren och sätta dit en tröskel :idea:

Det enda bökiga med tröskel är när man vill sopa in saker i boxen.
Då så får man ta skyffel.
Å andra sidan så "rinner" det inte ut lika mycket skit från boxen till stallgången som utan tröskel.

Jag har någonstans sett en box med dörr på gångjärn där tröskeln också satt på gångjärn och kunde svängas utåt när man skulle spola rent i stallet eller sopa in något i boxen. Där kunde man alltså öppna antingen bara dörren (och ha tröskeln stängd), öppna dörr och tröskel tillsammans, eller öppna bara tröskeln och sopa in spillt strö utan att släppa ut rymningsbenägna hästar. En stadig låsanordning i sidan som ej satt med gångjärn och två gummilister nedtill gjorde att tröskeln slöt tätt.

Gör man så kan man ju spola ur stallet med högtryckstvätt utan att behöva ha avlopp i varje box! :idea:

Hmm listigt.
Jag har annars funderat på galler-luckor i boxväggen.
För att även få ventilation.

Jag kan spola boxarna som det är nu.
Vattnet rinner ut under boxväggarna i de boxar som inte har eget avlopp.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
760
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar