Öppet upp i nock.

Empalie

Trådstartare
Till våren ska det sättas igång med ladugården och jag vill ha öppet upp till nock, dels är det sååå fint när det är luftigt och högt i tak och dels blir det en bra luft. Att det blir kallt skiter jag i, vintrarna numera är ganska milda och man får slänga på hästaingarna täcke om det blir väldigt kallt.

Idag presenterade jag för min morfar min lilla ide! Han tyckte det inte var bra för han menade att det bildas kondens då stallets varma luft möter det kalla och sedan blir det mögel.

Är det så och kan man förhindra det, jag menar hur många stall har inte öppet upp i nock???

Sv: Öppet upp i nock.

Ett stall är inte så tätt att det bildas så mycket fukt dessutom finns särskilt tak som är kondensfritt. Vi ska också ha öppet upp i nock just för luften i stallet.

vi har öppet ända upp och det är ett helt nybyggt stall och det är inte särskilt kallt. och det bildas inte heller kondens så att det utvecklar mögel.
jag skall ta en bild imorgon på stallets tak från insidan så får du se hur jag har det.

I min mammas stall är det öppet upp till nock, bildas kondens ibland, men inget som orsakt fuktskador eller mögel.

Håller nu på att inreda stall i en lada, vi kommer ha 6 meter upp till nock. Bra luft och känns inte så instängt heller. Tror inte det kommer mögla på grund av det.

Vi har öppet till nock, men ganska stora luft intag och utsläpp så vi har bra luftväxling. Det bildas ingen kondens hos oss. Dels är det för luftväxlingen och sedan för att det är en stor luftvolym så att det "tål" ganska mycket. Tvärtom tycker jag att stallar med lågt i tak och många hästar samt dåligt ventilation blir det lätt kondens i.

Vi kommer ha öppet till nock i vårt nya stall (gammal ladugård). Det är ca 7-8 m i takhöjd, ingen har kommenterat att det kommer bli kondens.

Varje box kommer dock ha ett öppningsbart fönster på 100*100 cm, två delbara dörrar och det blir bara 4 hästar på 160 m2, så det kommer vara bra luftväxling där också.

Jennyjenny - jag har en fråga till dig om vad ni använt för färg på putsen i ert fina stall, men nu hittar jag inte din hemsida. Vet du det på rak arm?

Till våren ska det sättas igång med ladugården och jag vill ha öppet upp till nock, dels är det sååå fint när det är luftigt och högt i tak och dels blir det en bra luft. Att det blir kallt skiter jag i, vintrarna numera är ganska milda och man får slänga på hästaingarna täcke om det blir väldigt kallt.

Idag presenterade jag för min morfar min lilla ide! Han tyckte det inte var bra för han menade att det bildas kondens då stallets varma luft möter det kalla och sedan blir det mögel.

Är det så och kan man förhindra det, jag menar hur många stall har inte öppet upp i nock???
Vi hade öppet upp till nock men lade sedan innertak på grund av att hästarna inte kunde värma upp luften tillräckligt för att undvika fukt. Detta i kombination med att vi inte fick önskat flöde i ventilationen gjorde att vi sänkte taket. Nu har vi okej ventilation som passar till volymen vi har nu. Men det är bara ett exempel på när det inte funkar som det ska. Kolla upp ventilationen ordentligt så att du får ett flöde som passar stallvolymen och att luften går åt rätt håll så blir det säkert bra med öppet till nock.

Jennyjenny - jag har en fråga till dig om vad ni använt för färg på putsen i ert fina stall, men nu hittar jag inte din hemsida. Vet du det på rak arm?

Det är Silicatfärg. Jag är otroligt nöjd med det. Det andas och flagnar inte. Det sker någon slags kemisk reaktion med putsen när man stryker på färgen vilket gör att det sitter väldigt hårt och man får gå hårt åt med högtryckstvätten för att färgen ska skadas.
Lite dyrare kanske, men lättarbetat (vi rollade på den på de stora ytorna) och torkar snabbt. Rekommenderas!

Vill du spana på färgen så är adressen http://www.xenxa.se/stall/

Silicatfärg är verkligen BÄST. Vansinnigt rolig att jobba med är den också, vi är supernöjda med resultatet i stallet!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 393
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 531
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 987
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama