Öppen mun vid dressyrridning

Sv: Öppen mun vid dressyrridning

Jag tycker det är oki Att hästen gäspar som i ditt fall.. det tyder ju ändå på att spänningar släpper med mera..Jag ser inte gäspning som nått negativt.. därimot tandgnissel och att hästen går och gapar och trasslar med munnen i arbetet..

Jag tror inte på att stänga igen hästens mun med nosgrimma som första lösning..Det är ju som att täcka över problemet ..problemet kommer ju ändå vara kvar..

Jag lägger stor vikt i att hålla hästen mjuk..det blir en hel del lösgörande rörelser varge dag.. även om jag inte rider dressyr den dagen så går jag igenom lite lösgörande varge dag.. för att kolla igenom hästen och dess spänningar..En riktig massör kan göra underverk på en spänd häst..Jag vet heller inte vad det är för kvlitet på din dressyr ridning och hur din ridning över veckan är förlaggd så det är lite svårt att säga vad du ska göra mer.. ;)

Om hästen är lite knölig innan den är varm mjuk och i balans skulle jag ändå försöka rida hästen på ett sådant vis att den inte kommer att gapa /gnissla... försöka hitta andra vägar..Och inte ha bråttom..
Jag skulle även prova andra bett..för det kan ju finnas ett bett på marknaden som hästen trivs bättre på.. och går med munnen mer sluten..

MVH/Q

Senast ändrad:

pröva att sätta på din häst tränset, och en grimma över och longera hästen, om din häst har stängd mun trots att den har bett i munnen när du longerar, men inte när du rider, så gapar antagligen hästen för att komma undan din hand.

Förövrigt kan det vara så att du har bettet för långt el för högt, passa in bettet genom att titta in i munnen och se efter att det ligger mellan kanintanden och första tanden, sitter det för högt uppe alldeles in vid första kindtanden så kan den gapa pga av det,,
samma sak om du har ett tjockt bett.

Tack för tipsen!
Jag ska försöka göra ett förtydligande tilll frågorna/funderingarna (och virrar antagligen till allt ännu mer ;))

Tyvärr är det lite svårt med bett - hon har en tendens att lägga tungan över och sedan dra tyglarna ur handen på mig (det lärde hon sig när hon kördes och sedan använde hon samma metod när man krävde saker av henne på ridbanan). Nuvarande bett är ett "tredelat tunt stångbett" som hon inte lägger tungan över. Det var min tränare som tyckte detta fungerade bra när hon red till hästen för några år sedan. Ibland använder jag mitt gamla bett (tredelat) när jag tömkör och då kan hon också gäspa. Nosgrimma använder vi inte alls.

Jag tror bettet sitter rätt i munnen och att jag är mjuk i handen. Tandläkaren kommenterade att trots att bettet inte var vad de rekomenderade kunde man inte se några skador på tänderna och så blanka och fina mungipor som hon hade var det inte ofta man såg.

Ridmässigt: Jag rider mest ut i skogen. Dels för att hästen inte tycker om ridbanan (det är jobbigt när man är stel) och för att vi inte tävlar något och tränar sällan. Därför rider jag ofta lite öppna, sluta och skänkelvikningar i skritt och trav samt ökar och minskar tempon när vi är i skogen. Brukar tömköra 1-2ggr på 14 dagar och löshoppa någon gång ibland. På vintern har vi inte tillgång till ridhus vilket betyder att "finslipningen" på ridbana inte sker så ofta så på våren är hon alltid stelare än vad hon var hösten innan.

Tyvärr har jag inte hittat något sätt att gå runt gäsp problemet - när hon inte gäspar i början brukar det betyda att hon kommit på något sätt att komma ifrån jobbet... Ex red jag barbacka på en hand (hundkopplet i den andra :D ) härrom dagen. Kan ju inte säga att jag satt och jobbade henne på något sätt (ok öppna i skritt gick ju bra men annars..). När vi började trav kröker hästen ihop sig som tusan och höjer ryggen så jag hamnar på manken. Huvudet kommer rel lågt ner, nacken kröks (mer än jag vill) och jättestora gäspningar/gap...Tror munnen stängdes efter en stund men jag hade lite annat att tänka på...Likadant på ridbanan - när man får henne att böja och ställa då gäspar hon - gör hon inte det fuskar hon.
När jag longerar gäspar hon inte - men då böjer hon sig å andra sidan inte heller...

Jag får börja rida mer i grimma :D och se om jag kan få henne att gå rätt där utan att gäspa.

Dessutom har hon massor med muskelproblem - hon har varit väldigt stel i rygg och bakdel pga av låsningar i ryggen. Kiropraktorn kommer därför ut ofta och hon kan nästan bli halt av att inte täckas ordenligt vid regn/kyla (känner mig som en superfång matte :( ).

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar