Öppen mun vid dressyrridning

J

jenniegy

Min medryttarhäst gnisslade tänder ett tag förr när jag började kräva lite av honom. Detta blev bättre efter han fick tänderna raspade, men han har munnen öppen när det är lite extra jobbigt. Han kan även ha munnen öppen när man jobbar på volten. Är det någon som har någon idé vad detta kan bero på eller förslag på åtgärd???

Sv: Öppen mun vid dressyrridning

En del hästar vill ha sin mun så när de rids. En häst vet jag hade tungan hängandes ute hela tiden när man red. Har du nos remm på han ?
Prova med och utan om det är någon skilland.

Tack för svaret!! Jag använder ingen nosrem f.n. men jag ska nog prova det! Men då kanske det inte är någon större fara med att han har öppen mun?? Vad skönt i så fall!!

Att hästen har munnen öppen brukar ha en orsak. Personligen har jag aldrig sett att hästar naturligt springer med munnen öppen, oberoende av om det är något fysiskt krävande. Enda tillfällena är väl när de gnäggar eller liknande.

Orsaken till att man använder nosrem är antingen att man rider på ett sådant sätt att hästen riskerar att gå omkull och fastna med käken i backen så att den bryts av (till exempel terrängridning i högt tempo) eller så har man den för att dölja ett felsymptom... Så personligen tror jag inte att det bästa är att snöra ihop munnen på hästen utan man bör försöka ta reda på varför den har munnen öppen. Du skrev att hästen blev bättre när du raspade tänderna. Var det bara raspning eller var det en lite större koll så att allt stod rätt till i munnen? Vad rider du på för bett och är det korrekt anpassat till hästen? Det verkar i och för sig som om det kanske inte är bettet och munnen som är problemet i första hand eftersom det inte är hela tiden hästen går med munnen öppen, men det är bättre att kolla en gång för mycket :smirk:

Annars skulle det kunna ha med ridningen att göra. Hur rider du som? Använder du tygelhjälper mycket eller rider du med i princip enbart sätet? Hur gör du när du rider på volten? Vad är det som är "lite extra jobbigt" för hästen?

Det behöver inte vara någon stor sak som gör att hästen går med munnen öppen men jag tror att det är bättre att försöka komma på den lilla saken istället för att snöra ihop munnen på den

/Sara

När jag jobbar honom då rider jag lite schänkelvikning, serpentiner, öppna m.m och ser till att ha honom på tygel så mycket som det går. han har inte så mycket muskler så ibland blir det jobbigt. Jag jobbar väl en del med handen men försöker mer och mer använda sätet. Hästen har ett tvådelat metallbett men jag kan erkänna att tränset kunde sitta bättre. Det är något för stort (men det var den minsta storleken som fanns, arab...) runt. Det är ett aachenträns jag använder utan nosrem. Börjar fundera om det inte helt enkelt kan vara så att bettet är för tjockt. Kanske ska prova ett tunnare???? Kan också tillägga att när han fick tänderna raspade så var det även en genomgång av tänderna, så allt ska vara bra på den fronten!

Tacksam för tips :bow: /Jennie

Senast ändrad av en moderator:

Precis som andra sagt kan bettet störa honom.. det kan vara för stort .för långt eller för tjockt och därför gapar han. titta i munnen hur det ser ut när han har tränset på.. hur ligger bettet då? går det upp i gommen? sitter det för löst så han går och drar upp det hela tiden?Ligger det i mot några tänder?

sen finns det andra anledningar.. hästen kan han spänningar/låsningar i koppen som gör att den går och gnisslar och gapar..Många gånger beror tandgnissling på låsningar i nacken..Känns hästen stel?

Provat bettlöst?? typ sidepull eller hackamore? gör hästen likadant då? värt att prova för att utesluta olika problem..

Det kan vara idé att pröva ett tunnare och mindre bett och det är bra munnen är genomgådd på honom, men som sagt tror jag inte att det är huvudorsaken till att hästen gapar. Men prova gärna med bettlöst som qodrofenia skrev. Jag tycker att achennosgrimmor är bra så länge man inte använder nosremmen på dem eftersom nosremmen gör att det blir snett och vinnt. Om man vill ha något som sitter framför bettet är det bättre med en remontgrimma eller en pullarnosgrimma. Men om tränset är för stort så kan du väl använda håltången och göra några fler hål på det? Annars kan jag rekommendera så kallade islandshästträns som enbart består utav två sidstycken som knäpps ihop i nacken och att man har en lös nosgrimma till det. Kan justeras för att passa vilket hästhuvud som helst :)

Det är bra att du försöker att använda sätet mer och mer då jag tror att det kan hjälpa. Skänkelvikningar, öppna och serpentiner är samlande och lösgörande och man använder ju dem när man vill att hästen ska gå på tygeln så jag tror att det finns något samband där. Men för att det inte ska bli något missförstånd och att jag drar förhastade slutsatser så skulle jag vilja att du beskriver så detaljerat som möjligt hur du gör när du vill att hästen ska gå på tygeln.

/Sara

När jag vill att hästen ska gå på tygeln så använder jag nedre innerskänkel, håller emot på yttertygeln samt plockar försiktigt i innertygeln. I denna fas använder jag inte så mycket säte utan mer vid framåtdrivning. Försöker dock sitta så avslappnat och balanserat som möjligt! :crazy:
/Jennie

qodrofenia skrev:
Precis som andra sagt kan bettet störa honom.. det kan vara för stort .för långt eller för tjockt och därför gapar han. titta i munnen hur det ser ut när han har tränset på.. hur ligger bettet då? går det upp i gommen? sitter det för löst så han går och drar upp det hela tiden?Ligger det i mot några tänder?

sen finns det andra anledningar.. hästen kan han spänningar/låsningar i koppen som gör att den går och gnisslar och gapar..Många gånger beror tandgnissling på låsningar i nacken..Känns hästen stel?

Provat bettlöst?? typ sidepull eller hackamore? gör hästen likadant då? värt att prova för att utesluta olika problem..
Ok tänkte kolla hur bettet ligger i hans mun. Dum fråga, men ska bettet gå upp i gommen? Hästen som jag rider kan vara lite stel fast jag kan likaväl uppleva honom som överböjlig ibland om du förstår hur jag menar... / Jennie

Vad är det för skillnad rent funktionsmässigt på ett sidepull och ett hackamore? Jag använder hackamore när jag rider ute i skogen och jag kan få honom på tygel på det med men jag kommer åt honom bättre med ett bett. /Jennie

Sidbull har ingen hävstångseffekt ..Medan hacket har hävstångs verkan..

bettet ska inte gå upp i gommen..Det jag skulle prova är antingen rakt tränsbett eller ett bett med fler brytpungter, typ tredelat..

vad säger ägaren? upplever ägaren samma sak som du i ridningen?

Det är just sätet som man ska använda då man vill att hästen verkligen ska gå i form. Plockandet i tyglarna leder tyvärr ofta till att hästen kan få något i framdelen som ser ut som en korrekt form medan bakdelen inte är helt med. Att man sitter avslappnat och balanserat är A och O i ridningen, om man själv är spänd och obalanserad så påverkar ju det hästen så att den också blir spänd och obalanserad. Så det är en jättebra början att du sitter avslappnat och balanserat! Men jag tror att det kanske är bättre om du kopplar bort just den delen med att hästen måste gå på tygeln och i stället koncentrerar dig på din egen sits och att hästen lyssnar bra. För formen kommer när hästen är klar för det. Och när den väl kommer så tror jag att den kommer att komma med en stängd mun :)

Just detta faktum att hästen ibland är överböjlig och ibland stel som en pinne skulle man kunna säga är ett tecken på att hästen inte har kommit till den korrekta formen. För en häst som går i form är stabil samtidigt som den med lätthet kan flyttas och vändas åt vilket håll man vill.

/Sara

Precis som qodrofenia skrev så har man hävstångseffekten med ett hackamore. Personligen tycker jag att ett sidepull är bättre än ett hackamore eftersom hackamoren i princip enbart kan ge signalen "in med nosen mot bringan"/"krulla ihop halsen"...

/sara

Min häst gör något liknande. När han går i form och tuggar på bettet så slår han ihop framtänderna mot varandra (svårt att förklara). Han har fått vargtand utdragen samt raspning.
Har ingen nedre nosrem, utan har får gapa om han vill.
Men veterinären (som även är leg.tandläkare) ska ändå vaccinera och sånt snart så då vill jag att han kollar tänderna också.

qodrofenia skrev:
Sidbull har ingen hävstångseffekt ..Medan hacket har hävstångs verkan..

bettet ska inte gå upp i gommen..Det jag skulle prova är antingen rakt tränsbett eller ett bett med fler brytpungter, typ tredelat..

vad säger ägaren? upplever ägaren samma sak som du i ridningen?
Ägaren rider endast hästen ute i skogen och tävlar i distans. Jag står för dressyrridningen, därav har han inte så mycket muskler men en grym kondis, då jag endast hinner rida 2 ggr/vecka... Ägaren använder endast hackamore och rider som sagt aldrig hästen i form så det problemet har aldrig h*n.
/Jennie

En av anledningarna kan då vara spänningar.. att han går och gapar när överlinjen längs ..pga att det då tar i mot..(stramar) och då även när hästen böjer sig i sidan..

Gapade han på hacket oxå?

försök att rida hästen mer bakifrån och fram.. bara ett lätt stöd från din hand till hans mun..Och inte försöka plocka i honom så mycket..så att han själv söker stödet då han är redo..försök att påverka honom på annat vis än i munnen och se om det blir bättre då..eller prova att arbeta honm från marken .. via tömkörning tex.. då kan du prova dig fram och få se hästen från sidan och kan då se när hästen gör sina små grejer med munnen i förhållande till din hand..Eftersom han inte verkar ha problem med ägarens hand.. så är det antagligen din hand som ställer till det eller att han visa misstycke för att det är jobbigt kroppsligt.. försök att ligga på den nivån där han faktiskt har sin mun sluten.. med styrkan i musklerna kan då munnen bli mer sluten vart efter att hästens muskelstyrka höjs..

Nu är det inte alls säkert att jag är på rätt spår i mina aningar.. men jag tror att det kan vara troligt

Lycka till :)

Orsaken till att man använder nosrem är antingen att man rider på ett sådant sätt att hästen riskerar att gå omkull och fastna med käken i backen så att den bryts av (till exempel terrängridning i högt tempo) eller så har man den för att dölja ett felsymptom...
Och på vilket sätt hjälper nosremmen om hästen går omkull och bryter käken? Den kan ju knappast förhindra att hästen bryter käken :crazy:
Det är heller inte så himla vanligt precis att hästen går omkull och bryter käken i en terrängritt :smirk: Mer vanligt är nog typ olika skador på benen... Därför har man benskydd på hästen.

Det verkar i och för sig som om det kanske inte är bettet och munnen som är problemet i första hand eftersom det inte är hela tiden hästen går med munnen öppen, men det är bättre att kolla en gång för mycket
Om hästen gapar har det väl att göra med nåt kopplat till munnen? Den gapar nog inte så mycket om den har ont i svansen..
Troligtvis försöker den komma undan något, antingen obehag i munnen ELLER så kan det kan vara så enkelt att hästen helt enkelt försöker smita undan jobbet. Det är att jättesmart sätt att komma undan bettets inverkan.

Det är just sätet som man ska använda då man vill att hästen verkligen ska gå i form.
Om man verkligen vill att hästen ska gå i form måste den gå framåt först.. då använder man skänkeln först och främst.

Xenox skrev:
Och på vilket sätt hjälper nosremmen om hästen går omkull och bryter käken? Den kan ju knappast förhindra att hästen bryter käken :crazy:
Det är heller inte så himla vanligt precis att hästen går omkull och bryter käken i en terrängritt :smirk: Mer vanligt är nog typ olika skador på benen... Därför har man benskydd på hästen.

Om man går omkull med en häst är risken ganska stor att man tar ett ofrivilligt hårt tag med tygel. Detta kan göra att hästen gapar. Och störtar hästen på näsan med munnen öppen är risken stor att den fastnar i marken eller något annat och då käkleden är en svag led så håller den inte för det trycket som blir. Har man en nosrem kan inte hästen öppna munnen vilket får till följd att den inte kan fastna i marken med käken. Detta är det ursprungliga orsaken till att man kom på att man skulle rida med nosrem (eller rättare sagt nosgrimma, nosremmen kom lite senare som ett ännu effektivare sätt att stänga hästens mun). Som tur är så inte så vanligt att hästar bryter käken nu för tiden, kan kanske bero på att det är så många som rider med nosgrimmor?!
Xenox skrev:
Om hästen gapar har det väl att göra med nåt kopplat till munnen? Den gapar nog inte så mycket om den har ont i svansen..
Troligtvis försöker den komma undan något, antingen obehag i munnen ELLER så kan det kan vara så enkelt att hästen helt enkelt försöker smita undan jobbet. Det är att jättesmart sätt att komma undan bettets inverkan.
Det jag syftade på var att att hästen inte hade några medicinska problem som vargtänder, hakar, sår eller liknande och detta hade ju blivit kollat. Visserligen kom det upp att bettet och tränset inte var det allra bäst tillpassade men eftersom hästen i allmänhet gick bra och det bara är vid de tillfällen som man begärde samling som hästen började gapa verkar det inte som om det är huvudorsaken utan det handlar förmodligen om sättet man ber om samling. Om hästen gapar för att till exempel ryttaren är hård i handen så är det inte hästens mun som är problemet utan ryttarens hand. Och då är det inte munnen som man måste ta i tu med utan ryttaren. Om hästen är tvungen att öppna munnen för att det är så fruktansvärt jobbigt innebär det att ryttaren har krävt för mycket utav hästen.

Xenox skrev:
Om man verkligen vill att hästen ska gå i form måste den gå framåt först.. då använder man skänkeln först och främst.
Skänkeln räknar jag som en del av sätet men sätet i sig kan man använda som en framåtdrivande hjälp. Huvudpoängen var dock att man inte kan sitta och använda tyglarna först och främst för att få hästen i form.

/Sara

Senast ändrad av en moderator:

Ja, alltså det är ett tecken på bristande avslappning, mentalt eller kroppsligt.

Vad händer om du rider på ganska långa tyglar med framåtbjudning men rel. sakta tempo och sedan tänker att du med sitsens position hjer framdelen och får formen istället för att rida ihop hästen på traditionellt vis?
Och vad händer om du med tygelkramningar ber hästen släppa sina spända halsmuskler som ev. finns mer eller mindre?
Vad händer om du kräver MYCKET merframåtsökning och avslappning? Och böjning, att hästen ska vara avslappnad i hela överlinjen men kunna gå jämnt med frambenen på volten?

I det senare fallet skulle den troligen gapa för att det blir jobbigt och den mentalt spänner sej. Min strategi är att mygla fram det jag vill med så små hjälper som möjligt och när hästen inte lyder förtydliga med sitsen, och spänenr sen sej då kräver jag uppmärksamhet och att få tillbaka avslappningen.

Troligen har du av misstag fått en ihoptryckt form istället för en form med lång överlinje och det brukar hästar ycka är obekvämt. Så om du jobbar med att få låång överhals, låång rygg (men för den skull kan den ändå sätta under sej bakbenen, den ska inte behöva korta upp ryggen för det) så kanske det är mindre risk att hästen känner sej fast i ett obekvämt läge?
Särskilt på volten är det lätt att man låser hästen så den inte kan/vill böja igenom ordentligt vilket är mycket vanligt.

qodrofenia skrev:
En av anledningarna kan då vara spänningar.. att han går och gapar när överlinjen längs ..pga att det då tar i mot..(stramar) och då även när hästen böjer sig i sidan..

Detta tror jag är fallet hos min häst - hon gäspar riktigt stort. Min känsla är att det ofta stramar/stretchar i början av ridpassen när hon börjar komma i form - när hon sedan blivit mjukare /varm slutar hon. Jag håller knappt i henne (låånga tyglar) och hon är kollad av tandläkare, sadel och kiropraktor. Trots det är detta en "ovana" som hängt i sedan hon började gå i form (tre år sedan) och som kommer och går beroende på hur mycket dressyr hon har gått på ett tag.
Om det nu är spänningar - vad kan man göra mer? Hon är täckt vid dåligt väder, masseras av mig (amatör) flera gånger i veckan och jag försöker strecha nacken från marken liksom när jag rider.

Är det ok att hästar beter sig så här när man börjar få dem i form Man kan ju själv vara stel i vissa rörelser och behöva sträcka ut sig ett tag innan man riktigt klara av att göra dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 376
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar