C

Candy

Hej! Tänkte fråga om det är någon här som har en Opius-avkomma? Hur är temperamentet? Ridbarheten? Berätta gärna lite, har själv lånat en häst efter honom och tycker att hon är det snällaste som finns! :love:

Sv: Opius 855

Orchis (40) är E. Opius U. Linnea UE. Utrillo
Är syster med Löjtnatshjärta och Rölleka (på mammans sida) som har plac tom svår hoppning.
Dom Opius avkommor jag sett är "elektriska" med rätt så mkt temperament :angel:
Om jag inte minns helt galet kom Orchis på 8:e plats i Breeders som 6 åring med Jill Silvandersson i sadeln, är dock lite osäker.

Tack! :bump:

Är också nyfiken på Opius själv, hittar inga bilder förutom en suddig hoppbild med copyright på nätet.

Verkar som han i regel lämnat alla möjliga färger på sina avkommor. Gulbrun, mörkbrun osv.

Träffade en mörkbrun, nästan svart avkomma igår som jag inte kan sluta tänka på. Otroligt vacker häst med massor av utstrålning...Stoooor! :eek:
Red tidigare en e. Elmshorn som är mätt till samma höjd (1,75) och han känns nästan liten jämförelsevis med den här.

Om du har träffat en gulbrun avkomma till Opius har den fått färgen från sitt möderne. Opius hade inget gulanlag.

Jag såg Opius flera gånger på tävlingsbanan och jag tycker att det är så tråkigt att han dog så ung! Tyvärr tog jag inga bilder på honom.

kl

Har sett en del avkommar e. opius och de ja har sett var goda hoppare men av ngt gammal modell, rejäla och stadiga. Ofta har de haft hans fina teckning.

En del temperament kan han nog he gett med tanke på hans far Stanford.

Senast ändrad:

Hej!

Jag har fött upp en valck efter Opius, han är tvillingfödd år 2000, en stor maffig och rejäl kille! Supersnäll med en galopp lika bekväm som att sitta i en fåtölj... :D Han är en riktig klippa! Tyvärr har han pålagringar i en kota och går mest och tar det lugnt... uppgiften att uppfostra lillebror har han nu, vilket han gör så bra, han är en genomsnäll häst!

På sommarbete

20080608_37.jpg

I boxen

DSC00004.jpg

Med syrran (efter L ácteur) och mattes barnbarn...

DSC00191.jpg

Då är det nog min suddiga bild du sett.;):D Lägger in den här om det är någon annan som vill se den:

18439605.jpg

Tagen i maj 1997 på utomhus-SM i Kalmar

Han ser mycket sympatisk ut! Stilig herre! :D

Vi tackar för det :bow:

Tror han är väldigt lik sin pappa Opius! Hans tvillingbror hade lykta och ännu högre strumpor, men han överlevde tyvärr inte... :cry:

Hans morfar är Democritos 648 om någon undrar... Så han har mycket hopp i sig! :bump:

Red o tävlade en vänninas sto e.Opius-Jovial. Hästen var köpt av Rolf-Göran Bengtsson. Det var i början en häst som var ganska svårriden men med mkt hoppkapacitet!! Blev så småningom ordning på hästen o den blev superfin o rida. Mkt snäll. Tävlades upp till 140. Tyvärr fick ägaren ta bort hästen då hon fick fel på två ben o det inte gick att göra nåt åt:cry:

En bekant till mig hade en Opius-avkomma. Svart med stor bläs och fyra vita.
Han exporterades till USA som dressyrhäst. Gick svår klass.
Väldigt snäll och trevlig på alla sätt och vis.

kl

jag har inte haft någon Opius avkomma (har haft hand om en som jag inte ridit och han var pytteliten och jättesnäll) men jag har haft Opius helbror Luzern som var av lite nättare modell än brorsan. Han hade supertemperament och hoppade som en gud. Han såldes till tyskland och efter det har jag ingen koll på vad som hände honom.

Jag födde upp en avkomma till Opius-Cheval Zanzibar-Pepe-RoteBoldt.
Rejäl dam född svart,skimlade av, som var större än sin lilla mamma. Tyvärr så fick ägarna ta bort henne som 3 åring då hon hade en förändring på halskotspelaren, troligen en skada från en hästattack som 1 åring. Opala var väldigt snäll och lättlärd. Löshoppade med bra teknik.
opala.jpg

Dammar av en urgammal tråd.

Har också ett sto -97 efter Opius-Modesto. En mycket, mycket speciell dam med en helt sanslös egen vilja. Men när man väl får henne att samarbeta finns det inte en trevligare häst. :love:

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 833
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 499
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT