Operera spatt.

oxo

Trådstartare
Varför opereras inte spatt längre (eller jag har iaf inte hört att man opererar)?

Våran förra häst opererades för spatt som 17 åring med gott resultat. Nu var detta över 20 år sedan men vad jag har fattat så görs inga såna operationer längre. Är det för att antalet lyckade operationer är så få eller vad?

Våran blev iaf symtom fri och var ohalt ända tills sin 33 årsdag då hon fick somna in.

Nu vet jag faktiskt inte vad en sån operation innebär men det kanske nån kan förklara.

Sv: Operera spatt.

Det man gör är att reta ledytorna så att man ska få en snabbare sammanväxning. Dock så operationen förkortar inte konvalescensen något nämnvärt, och numera har man bättre möjligheter att hålla hästens smärta under kontroll under spattens aktiva fas, och då en narkos är en risk och att gå in i led är en risk, så opererar man mer sällan numera.

Det är förklaringen jag har fått. Man går inte in och snabbar på naturen numera, då man har bättre möjligheter till smärtkontroll och således lättare kan ta ett något längre förlopp, speciellt som konvalescenstiden inte blir längre av det. och så slipper man riskerna.

Jag vet vissa fall när man inte bara retat ledytorna, utan också använt någon form av skruvar för kompression, men där var det inte så typisk spatt och en mkt ung häst.

Men det händer faktiskt att man opererar nu med, men betydligt mer sällan än förr.

Förtydligande tillägg: När man opererar så opererar man alltså inte 'bort' spatten, utan man påskyndar bara det som sker naturligt vid spatt med, att ledytorna växer samman och ledavdelningen utplånas.

Ok, jag bara funderade eftersom det är så många som döms ut vid spatt och inte kan utföra något arbete. Samt att våran häst blev såpass bra att hon kunde ridas som vanligt i många år framöver.

Långtidsprognosen på hästar med spatt förbättras inte avsevärt med operation, det kan också vara en av anledningarna till att man numera inte opererar.

De siffror jag har sett (men det var ett tag sedan) säger att ca hälften av alla spatthästar blir "återställda", dvs de kan ridas i relativt normal utsträckning, efter det att spatten gått in i sin passiva fas, dvs ledytorna "växt ihop". Vad jag minns så gällde detta 48-49% av de hästar som inte opererades, och 52-53% av de hästar som opererades, så skillnaden är ju inte dramatisk.

Vad gäller din häst, så är det ju möjligt att den blivit symptomfri även utan operation, precis som det finns spatthästar som trots operation måste få sluta sina dagar (jag har träffat en sån).

Vad gäller din häst, så är det ju möjligt att den blivit symptomfri även utan operation,

helt sant:idea:, så långt har jag inte ens tänkt:angel: haha smart idag känner jag.

Men det är väl som jag tänkte då att det är intetillräckligt hög procent som blir hjälpta av en operation.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
6 017
Senast: gul_zebra
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka