Operera eller inte ???

daymint

Trådstartare
Min tik på 8 år har fått flera ljuvertumörer.Har hört en del olika bud om det är bra att göra en op. eller helt enkelt låta bli att gräva i det och låta henne ha fina år (förhoppningsvis)och hoppas på att de är godartade,lungorna är röntgade och är u.a.I 70 % av fallen är ju ljuvertumörerna godartade,men bara för att man op1 omgång är det ingen garanti ju för att de resterrande är godartade.Ellar ska man ta några och om de är godartade lugna sig och se hur de utvecklar sig med de andra?Eller operera bort alla men då kommer det krävas ca 4 op.Snälla ni som är duktiga på hund ge mig några tips eller del med er av era erfarenheter .
 
Sv: Operera eller inte ???

Kan bara tala för mig själv, min tik hade 1 liten juvertumör som inte växte, sen fick hon en liten till. Jag opererade inte men hon var 12 år då. Hon levde utan besvär alls tills i våras då hon blev 14,5 år och det var inte pga tumörerna jag tog bort henne.
Men det är väl olika från hund till hund.
 
Sv: Operera eller inte ???

Råkade läsa nåt på kliniken sist...om nåt nytt foder för patienter med cancerproblem.Ett nytt foder-"ge HUNDEN näring-inte tumören" el nåt sånt stod det om jag minns rätt.Bara nämner det...
 
Sv: Operera eller inte ???

Tycker du ska diskutera det med veterinären. Har själv fått ta bort 2 hundar pga tumörer i juvrena och buk.De var då 10 &12år.
 
Sv: Operera eller inte ???

Kan inte svara på hur det är med hund, men min ena katt hade en juvertumör och då den satt i mitten av juverraden så plockade de bort hela raden. Det var fyra år sedan och hon är nu tio och har inte fått fler.
 
Sv: Operera eller inte ???

Som nån annan svarade så borde du rådfråga vet. men kan berätta att när min hund var ca 11 år fick hon tumörer och när jag frågade veterinären om han tyckte att vi skulle operera så tyckte han att hon var såpass gammal att vi skulle strunta i det. Vi åkte in till djursjukhus när en tumör sprack och där tyckte de att vi skulle operera henne då hon var såpass frisk och pigg så det gjorde vi och hon levde till hon var 15 år och då fick vi ta bort henne akut pga bronkit. De röntgade henne innan hon avlivades och hon var vid det tillfället fri från tumörer.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 113
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej, Jag har en tik på nyss fyllda åtta år. I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 957
Senast: Zazu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp