Operation, vad göra med hästen?

pannis

Trådstartare
Jag ska göra ett hyfsat stort ingrepp som innebär att jag måste vara väldigt försiktig i en månad och undvika slag på- och vridning av överkroppen några månader. Lite dum tajming då jag har en unghäst som nyss börjat ridas och dessutom ska både jag och hästen flytta i samma veva:grin:

Jag kan komma på tre alternativ just nu:

1. Sälja hästen, men det vill jag inte!

2. Låta hästen stå, men det känns lite onödigt för då blir han så efter i utbildningen, vilket iofs kanske inte gör så mycket då jag inte tänkt tävla speciellt mycket. Men det är lite synd om honom för jag skulle inte kunna pyssla så mycket med honom första tiden.

3. Lämna ut honom på foder/halvfoder, men vem vill ha en helt outbildad häst på foder?

Sv: Operation, vad göra med hästen?

När jag opererade mig så fick jag inte rida på sex veckor, inte lyfta något osvosv så jag fick vänner att motionera min häst.

Men om din är så ung så den alldeles nyss börjats rida så varför inte ställa av den? många unghästar behöver lite betänketid på vad man precis gjort med dom för att smälta allt nytt. Det behöver inte vara dåligt att den får vila ett litet tag, unga hästar är juh ändå inte i full kondition eftersom man inte rider varje dag. Sedan om det är så i ditt fall att det gäller några månader så hade jag nog personligen valt att ändå ställa av den.

Jag röstar för vilopaus för pållen iaf! :)

Låt hästen vila. Om han ändå nyss är inriden kan han behöva pausen i alla fall. Speciellt ifall hästen ska flytta och byta miljö.

Mycket utevistelse och inte så jättemycket kraftfoder så ska det gå jättebra.

Jag ska operera mitt knä nästa vecka på Sahlgrenska, jag har också vädligt dålig tajming pga unghäst som ska ridas in och hanteras nu. Samt en äldre valack som är igång.
Jag får skjuta undan unghästens utb så länge och han får finna sig i det dagliga och gamle mannen får ställas av. Jag har kompisar som ställer upp och hjälper mig med allt rörande stallet under en tid, vilket jag känner är den bästa lösningen för inte vill jag sälja inte :)

Ja det kanske inte är så dumt med vila ändå, han har inte varit gång sedan september då han skadade sig, så några månaders extra vila kanske inte gör så mycket. Kan ju säkert få någon att borsta lite på honom någon gång i alla fall:)
Stor kuperad hage och mycket utevistelse kommer han åtminstone få.

Jag skötte om fem hästar och en massa minigrisar helt själv en hel vinter med bara en funktionell hand. Allvarlig senskada samt nervskada som krävde stor försiktighet i flera månader efter operationen.

Men det gick bra.

Däremot fick jag lägga ner ridningen då jag inte klarade av att dra sadelgjorden själv och jag inte gärna red hingstarna barbacka- med en skadad hand som inte kunde hålla i tygel.

Tom den gången som jag halkade på plankan till gödselstacken och föll ner ca 1,5 meter och knäckte stödskenan gick det bra. Förutom gödselvattnet som kom in överallt utom i handen då jag på något vis lyckades hålla den upp från gojan.

Jag har även skött om djuren efter att jag opererade bort sköldkörteln, men då var jag inte i stallet de närmaste dagarna efteråt så att op såret skulle hunna läka lite innan.

Sensmoral- man kan mer än vad man tror. Många arbetsmoment kan man göra på mera kluriga vis som sparar ens skador!

Jag skötte om fem hästar och en massa minigrisar helt själv en hel vinter med bara en funktionell hand. Allvarlig senskada samt nervskada som krävde stor försiktighet i flera månader efter operationen.

Men det gick bra.

Däremot fick jag lägga ner ridningen då jag inte klarade av att dra sadelgjorden själv och jag inte gärna red hingstarna barbacka- med en skadad hand som inte kunde hålla i tygel.

Tom den gången som jag halkade på plankan till gödselstacken och föll ner ca 1,5 meter och knäckte stödskenan gick det bra. Förutom gödselvattnet som kom in överallt utom i handen då jag på något vis lyckades hålla den upp från gojan.

Jag har även skött om djuren efter att jag opererade bort sköldkörteln, men då var jag inte i stallet de närmaste dagarna efteråt så att op såret skulle hunna läka lite innan.

Sensmoral- man kan mer än vad man tror. Många arbetsmoment kan man göra på mera kluriga vis som sparar ens skador!

Usch det låter otrevligt, men visst klarar man mer än man tror, själv har jag ridit med gipsad handled utan problem. Men nu ska jag få en stålskena insatt under bröstkorgen och det tar nog ett tag innan den fixerat sig ordentligt. Det är säkert inga problem men man vet ju aldrig om hästen råkar bli rädd och knuffa till en eller något...

Men det lutar nog åt att det blir vila för hästen

Var försiktig med din kropp efter operationen! Man får bara en kropp och den ska man förhoppningsvis ha länge.;)

Om jag skulle operera mig och sättas ur spel skulle jag nog försöka skicka hästarna till mina tränare. Unghästen skulle väl kunna ställas av under en period om han fick gå i en trevlig hage med kompisar och blev ompysslad i övrigt. Våra hagar är dock för små och trista för att det skulle kännas ok under en månad.

Annars har jag en duktig tjej i mitt stall som jag nog skulle våga låta rida dem. Och som själv vågar det. Man vill ju inte slänga upp vem som helst på en unghäst. Och alla vågar ju inte heller.;)

Jag håller med de som säger att hästen absolut kan vila den perioden. Har du någon vän i stallet som kan hantera hästen lite, en bra hage, foder och kompisar så har ju hästen ett fullgott liv och lär inte gråta för försenad utbildning:).

Lycka till med op!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 495
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 949
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när... 2
Svar
37
· Visningar
9 708
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur