operation av X-bent föl

ameo

Trådstartare
Moderator
Ett av mina föl har idag opererats för sin rejäla x-benthet.
Såvitt jag förstått så är det en operation som oftast ger gott resultat. Men jag skulle ändå vilja ha mer kött på benen - är det någon HÄR som har en vuxen häst som opererats som föl? Någon som kan svara på om man kan se några negativa effekter på hållbarheten för framtiden?
Och någon som har mer info och kunskap om det än jag har? Dela gärna med dig ! :idea:
 
Sv: operation av X-bent föl

Om jag inte har helt fel,så har Steinlager genomgått en sån operation som föl.Eller om han bara gick med skena? :confused:
 
Sv: operation av X-bent föl

Tja, är det så, så borde ju prognosen inte vara helt urkass. :p fast det är klart, min fölunge ska ju inte bli travare... :angel:

Fler erfarenheter söker?
Nog måste det väl finnas en hel del hästar som opererats i unga år, ffa innan man började använda skenan... Eller är det så illa att uppfödarna inte har upplyst köparna om detta?
 
Sv: operation av X-bent föl

Att benen blir raka betvivlar jag inte en sekund, utan att titta på bilden.
Vad jag vill veta är OM det påverkas något av att de har opererats till detta resultat.
Man låser ju tillväxtzonen på benets insida så att benet bara har längdtillväxt på utsidan och det gör att benet rätar upp sig. Men blir det precis som det hade varit om benet inte varit krokigt från början? Eller har operationsmetoden någon poåverkan för framtida hållbarhet?
 
Sv: operation av X-bent föl

Aha, var det så illa att det inte gick att räta med skena?
Eller var du inne på att sätta på nån specialsko? :confused:
Den jag "skenar" har rätat sig markant, men ändå inte lika snabbt som de andra jag grejat med.
Vad kostar operationen ungefär?
 
Sv: operation av X-bent föl

det var för mycket för skena och stödsko, ja :smirk:
var inne här på kliniken först för att få på en sådan sko, men det blev en röntgenbild och remiss till Hbg i stället...
operationen kostade 6500 + diverse småkostnader.. (före reglering från försäkringen)
 
Sv: operation av X-bent föl

Det finns ju mkt god dokumentation av dessa operationer - i USA opereras "alla" fullblodsföl som inte är helt raka. Såvitt jag vet finns inget som tyder på att hållbarheten skulle försämras. En vanlig ridhäst belastas ju inte på långa vägar så mycket som en kapplöpningshäst, så det borde ju knappast bli några problem.

Synd att inte fler utnyttjar möjligheten att operera - det är i de flesta fall en mycket snabb och okomplicerad operation. Med tanke på alla pengar man lagt ner på betäckning mm är ju 3500 - 10 000 inte så mycket att haka upp sig på...
 
Sv: operation av X-bent föl

Operationen i sig är ju relativt enkel, ja. Men det finns ju alltid risker med en operation och dessutom, ett föl som konvalescent är INTE kul... Min fölunge håller på att krypa ur skinnet inne i boxen, med tråkiga mamma.. :smirk:
SÅ man avstår nog gärna från operationen ändå om benet inte är mer skevt än att det räcker med stödsko + skena. Och enligt veterinären på min hemmaklinik så har de nästan inte behövt operera alls sen de började använda främst skorna och då ibland kombinerat med stödskenan.
Men ÄR benet så skevt att operationen behövs, DÅ bör man ju göra det..
 
Sv: operation av X-bent föl

Hej--Vilken klinik i Sverige bör man vända sig till om man vill operera
ett x-bent föl ?
 
Sv: operation av X-bent föl

Hej!

Vi hade ett halvblodsföl som föddes gravt x-bent på ena frambenet. Han opererades och benet blev mycket bättre men aldrig bra, mao han var fortfarande x-ig som äldre...

Går nu som vanlig ridhäst, ej hårt riden så hållbarheten kan jag inte uttala mig om, tyvärr.

Mvh / Fia
 
Sv: operation av X-bent föl

bara-undrar hur trådskaparens häst mår i dag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: operation av X-bent föl

*Lånar tråden och gör en spinoff*

Undrar bara om ni skulle ringa veterinär och hovslagare om den här fölungen? Han är 1 dygn på bilderna.. Ska jag vänta en vecka till? Det känns som att han kommer att växa till sig ganska snabbt men jag blir ändå orolig när jag ser bilder i vissa vinklar.. Hur hade ni gjort? Ringt eller väntat en vecka?

krakelitekrokig.jpg


krakexbent.jpg
http://i79

http://i79.photobucket.com/albums/j160/silverkatten/krakesidan.jpg


Förlåt för storleken..:crazy: Ville bara visa tydlig bild..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964
H
Hästvård 7årig islandsvalack 5 gångare, fång och hovledsinflammation på båda fram.... Har sprutat Cortison 3gånger utan resultat, fått finadyn...
2
Svar
22
· Visningar
1 709
Senast: Herkules
·
Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
8 197
Senast: Leoni
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 206
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp