operation av överben någon som gjort?

karolinakempe

Trådstartare
hej!
min herre har ett överben på insidan av vänster fram precis på senan.
Det jag har läst om överben så verkar det som att detta överben måste tas bort.
Nu undrar jag om någon gjort en sådan operation.
Hur gick det till?
hur länge tog det att läka?
hur blev de efteråt?
vila, hur länge?

Sv: operation av överben någon som gjort?

Jag har inte själv tagit bort överben. Men min åsikt är, Låt det vara om hästen inte är halt eller störs av det.

Överben bildas för att förstärka en svaghet i skelettet. Om överbenet då plockas bort försvagas ju benet igen och risken för benbrott och liknande återkommer såsom det var före pålagringen till överbenet.

Ska tillägga att jag har en vän som opererade bort sitt överben på hästens bakkota, det satt inte illa och var lätt att ta bort. Operationen var dyr (försäkringen tog inte det då överben anses vara skönhetsfel), och läkningen gick inte alls bra. Hästen fick pålagringar igen och det hela slutade med ett överben som blev större än det första. Hästen fick opereras igen, denna gången slutade han inte halta och det visade sig då att kotleden växt samman pga ingreppen på överbenet och hästen blev utdömd eftersom den aldrig blev bra.

Allt detta pga ett litet skönhetsfel som störde hennes fina tävlingskarriär. Ibland är folk bra dumma. Det finns ju anledningar till att skelettet "utvecklar" sig. Så mitt råd är att inte göra något så länge hästen inte mår dåligt av överbenet!

Nu är det så att detta överben sitter precis på senan / gaffelbandet och han är halt.
han slog sig där när det var halt och efter två dygn började han halta på det frambenet.
det är varmt precis på överbenet men ingen annan stans..(det är inte senan eller gaffelbandet som är skadat)
Dock är han halt så då måste det ju tas bort.
I mitt fall borde försäkringen täcka men jag ska titta upp det.

ingen som varit tvungen till att ta bort det????

puff puff
det ska tas bort då de trycker och bara blir inflammerat hela tiden.... någon som gjort det..

men hur lång tid sen är det som skadan uppkom? Är den fortfarande färsk så behöver det inte innebära att han kommer vara halt pga överbenet.

Ett överben kan inte sitta på senan. ett överben är skelettbildning det låter snarare som om din häst har fått en ärrbildning på senan i sig självt?
du skriver oxå att "överbenet" är varmt detta betyder att det är aktivt = växer fortfarande alternativet är att det fortfarande är är en aktiv senskada. är hästen ultraljudad?

Ofta opererar man inte överben om de inte sitter illa till.Och på äldre hästar som haft sina överben länge anses det som skönhetfel och man tar inte bort dem då.Anledningen till det är att man då ersätter en gammal skada med en ny och detta är svårt för en vuxen häst att läka ihop.
En icke komplicerad op av överben går på ca 15.000 kr uppstår komplikationer drar det iväg.och konvalicens tiden är ofta lång.
ofta täcker inte heller försäkringen dessa op om hästen inte har uppenbara problem.

Jag har häst själv som har ett överben på vb där vet inte ville operera pga hästens ålder( då 9 år) trots att överbenet sitter på kotleden bak lite illa till .

Senast ändrad:

Överben kan sitta så att de stör senorna, antar att det är det TS är orolig för? Det är ju de överbenen man brukar operera bort.

(För precis som du säger, PÅ senan kan de inte sitta)

självklart är det så.Det jag reagerar på är just att ts säger att det sitter senan och det går ju inte.Och som jag skrev så vet ja ju att de är de överben som sitter illa till som är de som oftast opereras bort.på min tex stör det inte nu MEN om det igen blir aktivt kan det bli frågan om op för att det då troligtvis kommer störa ligamenten i kotleden bak.

Exakt var sitter det du beskriver? Har det uppkommit nyligen är operation absolut ej aktuellt.

puff puff
det ska tas bort då de trycker och bara blir inflammerat hela tiden.... någon som gjort det..

Hej, har inte opererat bort överbenet som min häst fick men på kliniken bestämde de sig för att punktbränna och på så vis "döda" tillväxten av det. Är inte så kunnig inom detta område med överben och vet inte vad denna metod kallas, har hört att den del är emot att bränna men på min häst fungerade det jättebra.

Hon fick sitt överben då hon sparkade till sig själv, satt precis under framknäet på insidan och hon hade besvär av det, halt ibland, varm ibland, bättre någon dag eller så men i det stora hela var det aldrig riktigt bra under den första "självläketiden" så därav bränningen, det gick tillbaka på en gång och har aldrig strulat efter det.
Jag kunde börja rida efter någon månad men sammanlagt tog det lång tid innan hon var bra från detta om man räknar från när hon fick överbenet.

Lycka till, hoppas det löser sig bra med din hästs överben:bump:

Hej, har inte opererat bort överbenet som min häst fick men på kliniken bestämde de sig för att punktbränna och på så vis "döda" tillväxten av det. Är inte så kunnig inom detta område med överben och vet inte vad denna metod kallas, har hört att den del är emot att bränna men på min häst fungerade det jättebra.

Hon fick sitt överben då hon sparkade till sig själv, satt precis under framknäet på insidan och hon hade besvär av det, halt ibland, varm ibland, bättre någon dag eller så men i det stora hela var det aldrig riktigt bra under den första "självläketiden" så därav bränningen, det gick tillbaka på en gång och har aldrig strulat efter det.
Jag kunde börja rida efter någon månad men sammanlagt tog det lång tid innan hon var bra från detta om man räknar från när hon fick överbenet.

Lycka till, hoppas det löser sig bra med din hästs överben:bump:

Nyfiken fråga, men hur lång tid efter skadetillfället punktbrändes det?

När överbenet kom så var det litet och bara aktivt i någon dag.(4veckor) Men det blossade upp igen och har nu blivit 3 gånger så stort så vet. menade att det nog är bäst med tankte på att det började växa igen. Kan vara så att det blir infektioner under och att kroppen inte själv kan få bortd et. Han går nu på penovet pga att överbenet ger honom infektioner.

Undrar också det här med punktbränning.
hur lång tid var konvalisenten efter bränningen?
gör man det bara 1 g?

kom för 4 veckor sedan och vet var ute och tittade det var inte aktivt då i mer en 2 dagar. men nu är det igång igen.
Sitter mitt på insidan av senan och gaffelbandet. slog sig själv där?

Knepigt det var aktivt så kort tid?

Mitt förra sto fick ett överben strax nedanför knäet men på utsidan, av yttre smäll. Satt precis vid griffelbensfästet så vi var in och rtg då de misstänkte griffelbensbrott. Griffelbenet var helt dock, men ett synnerligen aktivt överben och man såg att även griffelbenet fått sig en smäll.

2 veckors vila och finadyne, sen skritt tills det var inaktivt. Dvs svalt, inte tryckömt ALLS hur hårt man än tryckte etc.

Hon var inte speciellt halt av dte någon gång, markering i trav första dagarna bara, i övrigt helt obrydd. Dock så var det varmt, ömt och växte i första två veckorna. Sen var det svalt men tryckömt, det avtog dock över de följande två veckorna. Men det tog alltså 4 veckor innan det var helt inaktivt igen, dvs jag kunde trycka hur hårt som helst på det utan reaktion, och det var svalt.

Och det pratades om att om det blev så stort att det tryckte på ditt och datt så skulle man ev behöva operera/göra något, men det var inte tal om det förrän det var 'färdigt', alt gav mer problem initialt. Från första dagen tills det var klart växte det nog till ungefär 3 ggr storleken. (Detta varnade vet för redan första besöket, att 'stort och fult kommer det att bli, men förhoppningsvis bara kosmetiskt').

Därför jag blev lite nyfiken hur fort de 'slutade vänta' sas? Konstaterade de att det tryckte på senor etc, eller var det 'bara' för att det inte blev inaktivt utan fortsatte växa under den tiden?

det stora problemet är att det blossar upp igen.
vet som var ute tyckte det var konstigt då vi redan tittat på det och det var inte aktivt utan helt "läkt". Tittade med ultraljud.
men nu började det igen efter 1 månad och då trodde han att vi nog skulle få problem med det då det sitter nära " ditt och Datt"
samt att han ömmar JÄTTE mycke, "ryser" till ibland när man trycker. Men nu är det penovet, sen in för att rönka och troligtvis behöva göra något åt det.

Jag hade en *kompis som fick kortison tabletter under lång tid som behandling mot hästen aktiva överben ,vilket hade växt med en himla fart och under kortisonbehandlingen blev överbenet mycket bätte .

Mia

Låter helskumt. Vadå infektion under? Överben är ju en reaktion i själva benhinnan och dikt an till den sitter benet. En infektion i benet (skelettet) går def inte att häva på vanligt penicillin.

Låter mer som en fraktur av griffelbenet. En inflammation i benhinnan med påföljande ben-nybildning är inte "aktivt" i två dagar. På den tiden hinner inget hända.

Om det är ett överben och det sitter så illa till att det behöver tas bort - ok. Men det du beskriver och "förklarar" stämmer inte.

det är ju just det jag menar. vi fattar ingenting....
eller jag fattar inte.. min vet förklarade på detta vis och det är bara det jag vet.
men nu på tisdag ska vi in och ta plåtar på det så då kanske jag förstår mer.:confused:

Hur har det gått för dig? Min häst har liknande, och jag skulle vilja ha lite åsikter. På höger fram har hon ett "färdigt" överben, och sen i somras så är det på gång vänster fram. Hon fick vila under aktiva perioden, men! Bägge blir varma och det "nya" lite svullet efter hoppträningarna. Hon är inte halt, men jag gillar inte att de blir aktiva. Vad tycker ni??

Hejsan! Med min grabb har vi både provat att bränna och operera bort 2 överben i anslutning till haserna. Bränningen gjorde ingen skillnad och efter operationen kom överbenen tillbaka. Idag, 1,5 år senare har ett utav dom blivit aktivt igen och ny behandling har påbörjats. Det jag hör idag är att om inte överbenet ligger illa till så att det på något sätt stör någon annan del av hästen så är det bäst att låta det sitta kvar.
(min häst fick infektion efter operationen, vilan blev ett drygt år, och det gjorde alltså ingen positiv skillnad)

Punktbränning gjorde vi bara en gång på honom, och vilan på det var inte särskillt lång, exakt hur lång det var kommer jag inte ihåg men ett par veckor.

Att han ömmar är inget konstigt när det är aktivt. Ofta blir också den mjuka vävnaden runt om svullen vilket gör att man uppfattar själva överbenet som betydligt större.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?