Operation av dolt fel

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Hugos_matte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 8 493
H

Hugos_matte

Min älskade lilleman måste opereras pg ett sk dolt fel. Hur mycket är uppfödaren skyldig att betala?

Sv: Operation av dolt fel

Jag har förstått att det inte finns något lätt svar.
På vissa ställen står det att uppfödaren måste betala all veterinärvård som det dolda felet kräver.

På andra ställen står det att uppfödaren endast behöver betala tillbaka det jag köpte honom för.

Operationen kommer att kosta minst 20.000kr. Sen är det ju alla besök efter för att se att operationen har lyckats. Om det är min skyldighet att betala allt så gör jag ju gärna det, vill bara veta vad som gäller.

Att det är ett sk dolt fel är ingen tvekan om den frågan är redan klar.

hur gammal var hunden då den upptäcktes och hur länge har du haft hunden? och vilken "skada" är de som påstås vara ett dolt fel

Hunden är nu 11 månader. Har haft honom sedan han var 9 veckor.
Felet en porta cava shunt misstänktes i början av sommaren och efter en skiktröntgen förra veckan fick han diagnosen.
Nu ersätter mitt försäkringsbolag inga mer kostnader eftersom det är ett dolt fel.

läste lite och de verka räknas som dolt fel.... ja har läst lite på olika sidor och de verkar vara olika som du skrev tidigare...tex i folksam: om hunden köpt för 10000kr och operationen skulle gå på 22000kr betalas försälringen för dolda fel upp till vad du betalat för hunden. Dvs 10000kr de resterande 12000kr betalas av djurägaren men detta kan du kräva att få hela eller delvis betalt av uppfödaren som jag fattar de..

KL

Till TS:
Uppfödaren kan aldrig bli ersättningsskyldig för mer än vad du betalat för valpen. Då anses köpet vara hävt, och det är upp till ägaren vad som händer sedan.

Det kan synas lite kantigt eftersom det är levande varelser vi pratar om, men mot konsumentköplagen är valpen att likställa med vilken kapitalvara som helst. Är det fel på varan har köparen rätt att få felet åtgärdat alternativt köpet hävt. Man kan även få en ny vara om sådan finns att tillgå och bägge parter är överens om det.

Kantigt som sagt när det rör sig om levande varelser där mycket känslor är inblandade.

Min älskade lilleman måste opereras pg ett sk dolt fel. Hur mycket är uppfödaren skyldig att betala?
Det beror väl helt på vad felet är och alla andra omständigheter kund hunden. Hur gammal är hunden? När upptäcktes felet? När meddelade du uppfödaren om felet etc?

Nackdelen med att en diagnos klassas som dolt fel, du får aldrig mer än valp priset.
Vad säger uppfödaren?

Knappast hela sanningen! Visst finns det fall där uppfödarenn blivit skyldig att betala valppriset plus dagskostnad.
PL

Verkar ju som om ni här läst det som jag har läst alltså att det står lite olika.
Det verkar inte finnas någon riktigt bra mall att gå efter.

Jag har pratat med uppfödaren som vid två tillfällen sagt att hon har en dolda fel försäkring, detta står även på hemsidan. Tyvärr när jag pratade men hennes försäkringsbolag så var Hugo inte försäkrad där. Lite skumt.

Efter det har jag mailat henne och meddelat att hon inte har försäkrat honom utan får betala ur egen ficka, detta mail har jag inte fått svar på än.
Hur som helst så är jag nöjd om jag får tillbaka det jag köpte honom för.
Om hon däremot inte betalar utan det blir en tvist ska jag läsa på och se hur det egentligen är.

Först och främst vill jag ju att han ska bli frisk. Håll tummarna på måndag att allt går bra.

Verkar ju som om ni här läst det som jag har läst alltså att det står lite olika.

Jag har pratat med uppfödaren som vid två tillfällen sagt att hon har en dolda fel försäkring, detta står även på hemsidan. Tyvärr när jag pratade men hennes försäkringsbolag så var Hugo inte försäkrad där. Lite skumt.

Efter det har jag mailat henne och meddelat att hon inte har försäkrat honom utan får betala ur egen ficka, detta mail har jag inte fått svar på än.
Om hon däremot inte betalar utan det blir en tvist ska jag läsa på och se hur det egentligen är.

Först och främst vill jag ju att han ska bli frisk. Håll tummarna på måndag att allt går bra.

Jag skall hålla tummarna för dig! Din stackare att också (eventuellt) hamna i en dispyt med uppfödaren... :(

Oavsett om uppfödaren har en dolda-fel-försäkring eller ej, så är hon ansvarig för eventuella dolda fel. Hon har skaffat sig försäkringen för att skydda sig själv, inte dig.

Så om felet räknas som ett dolt fel så får hon betala. Om hon inte försäkrat kullen så är det hennes förlust. Förhoppningsvis lär hon sig till nästa gång.

Är hon en seriös uppfödare så är hon lika ledsen som du över hundens tillstånd, tar din hunds föräldrar (eller tik) ur avel och meddelar andra valpköpare vad som hänt.

Jag känner en uppfödare som gjort så - garanterat - men tyvärr tror jag inte att det är normen. Många försöker nog klara sig ur det och vill sticka huvudet i sanden... :crazy:

.

Dolda fel-försäkringen är en försäkring för uppfödaren och inte en hundförsäkring, så rimligtvis finns ingen specificerad dolda fel-försäkring i din hunds namn..

Inte ett dugg "skumt" således.

kl
Möjligheten att få ersättning av uppfödaren för dolt fel (eller ja, att "klaga på varan"), är det tre år eller?

kl
Möjligheten att få ersättning av uppfödaren för dolt fel (eller ja, att "klaga på varan"), är det tre år eller?
Ja, om uppfödaren är en näringsidkare. Alltså, om en uppfödare bara tar en eller två kullar så är det två år eller avtal som gäller enligt Köplagen. En person som har en registrerad kennel och har haft flertalet kullar räknas som näringsidkare.

Dolda fel försäkringen är uppfödarens försäkring och gäller för kullen.
Den ska alltså stå på uppfödaren inte på dig, och inte i din hunds namn.

Egentligen har du inget alls med den att göra, det är uppfödaren som skickar in skade anmälan på dolt fel och det är uppfödaren som får ersättning.
Eftersom hon är skyldig att ersätta dig upp till inköpspris enligt lag, så ska hon sedan betala dig.

Du har väl en egen försäkring på din hund?
Dolda fel försäkring är inte alls samma sak som en egen försäkring på hunden.

Som sagt det står väldigt olika om vad som gäller för dolt fel.

På vissa ställen har jag läst att man får ersättning från uppfödaren upp till vad jag köpte valpen för.

På vissa ställen står det att uppfödaren är ersättningsskyldig för allt som har med det att göra i form av veterinärkostnader, oavsett vad det kostar är hon skyldig att reparera den skada som fanns på valpen när jag köpte den.

Jag vet att dolda fel försäkringen är till för uppföadaren anledningen till att jag själv kontaktade Folksam är att jag ville veta vad dom kräver att få in journalkopior osv så att jag kan skicka det till uppfödaren. I förbifarten frågade då han på Folksam vad hunden har för chipnummer och när han var född. Fick då svaret att uppfödaren inte har någon försäkring på honom alls.

Självklart har jag en egen hundförsäkring på honom, men den täcker inte dolda fel eftersom det fanns innan jag försäkrade honom.

Fast folksam kan inte veta vad din hund har för chipnummer eftersom man brukar teckna doldafel försäkring innan valparna är chippade och registerade.
Däremot så anger ju uppfödaren när valparna är födda, så på det borde de hittat något. Har du någon kontakt med uppfödaren? Vad säger denna?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 186
Senast: cewe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 738
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 538
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Någon i gruppen som gjort en patella luxation operation på sin hund hos Märsta veterinärklinik? Jag har en Yorkshireterrierhane på...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka