OÖnskad Hund I Huset !

Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Och då blir mitt samvete stört för resten av mitt liv.Jag skulle verkligen inte må bra.

Fast det är ju ett ganska egoistiskt resonemang...
Jag behåller hunden för att JAG ska slippa ha dåligt samvete :crazy:
Hunden då?
Är den inte värd någon som verkligen har tid och lust och VILJA att ha en hund?
Håller med Duvan mfl, vill du inte verkligen ha hund så är det bättre att hitta ett omplaceringshem.

"Kan den verkligen bli så gammal:cry:"
känns inte som en schysst inställning gentimot hunden..

Fast det är ju ett ganska egoistiskt resonemang...
Jag behåller hunden för att JAG ska slippa ha dåligt samvete :crazy:
Hunden då?

Om jag skriver såhär då, hunden trivs hos mig för att den har det bra.Det finns lite att pyssla med som hunden verkar uppskatta.Lite katter att leka med och hönor att spana på. Jag är hemmavid.
Och då har jag inte samvete att lämna bort honom till någon där det skulle vara sämre. Faktum är att det skulle gnaga i mig, men det är för hundens skull.Han har redan visat att han inte trivs i lägenhet.

Det kan väl inte vara fel att ens samvete mår gott för att man sköter sina djur bra och lägger ner tid på dem?

Jag klarade ex inte av att skicka min favvoko till slakt med slaktbilen, det var väl samma där antar jag, men inbillar mig att kossan mådde bättre av att slippa det.

Du kan säga vad du vill, bara du i själ och hjärta älskar och respekterar denna lilla oskyldiga varelse. HAN har inte bett om att få komma till världen, allt han gör är att försöka fungera där han är.

Jag tycker det är för jävligt med alla de här "hunduppfödare" som parar alltmöjligt för att få sådanahära småhundar för att tjäna pengar.

Som mamma kan jag förstå att du vill underlätta för din dotter, samtidigt undrar jag hur hon ska lära sig av sina misstag om hon inte måste ta konsekvenserna. Om du behåller hunden, utan ett egentligen vilja ha den, är den enda som tjänar på det hela den som strulade till det från början - din dotter.

Hunden förtjänar ett hem där han är önskad. Du förtjänar att själv få bestämma över vad du ska lägga ditt liv på. Och din dotter förtjänar att se fulla konsekvensen av sitt handlande - faktiskt. Då kanske hon lär sig något till nästa gång frestelsen kommer framför näsan.

Fast var var du i den andra tråden, där jag klagade på min dotters korta näsa och tänkandet därefter?
Jag t.o.m. ifrågasatte min egen uppfostran!

Där tyckte alla jag var löjlig som inte backade upp mer, surtant och PMS- kärring är väl några av de väl valda ord jag minns som riktades mot mig.

Hon har nog redan fått sitt straff, krypa till korset är väl aldrig roligt....

Bellafjella;9834711 Jag känner inte dig men jag kan inte hjälpa att det trots allt känns som om du har "kärat" ner dig lite grann i hunden och faktiskt tycker det är lite kul. Eller? :D[/QUOTE skrev:
Jag försöker se det roliga i det hela ändå!
Vem får en "present" som kostat 6000 kr?

Dessutom, alla vill väl vara omtyckta, rackaren har valt ut mig till objekt, lite smickrande är det såklart.

Men träning behöver han för det är ju en bebishund. Träna på att vara ensam, träna på att vänta när du öppnar dörren så att han inte bara rusar ut.

Det där var ett bra tips, som jag ska tänka på, direkt , nästa gång vi går ut.

Jag har redan tränat att när jag håller handen upp, ska han sitta still och vänta och han får inte då gå dit han vill. (används vid kattmaten)

Men vid dörren smiter han gärna ut sådär lite i springan, det ska han såklart inte göra. Spännande och se om det funkar.

Vilken tur jag får så bra hjälp!

Oj, blir de så gamla?:cry:

Jag HOPPAS att du skriver denna smiley för att du ser 14 år framåt tiden och tänker att det blir jobbigt att förlora honom?

OM du däremot menar- "shit, måste jag dras med den SÅ LÄNGE", ja då är det inget annat som gäller än omplacerimg! Det finns många människor som ÖNSKAR sig en hund och som dessutom är kapabla att ta hand om den. Man kan aldrig GARANTERA något, men gör man sitt bästa kan man oftast finna ett bra hem :)!

Så återigen - som jag o flera har skrivit: Ska du behålla den - ändra attityd genetmot den (OBS, jag menar nu inte att du inte behandlar den bra, det gör du säkert, om inte annat av pliktkänsla, men den attityd du utstrålar när du skriver om den känns inte rätt)!

Good Luck, however...

Jag HOPPAS att du skriver denna smiley för att du ser 14 år framåt tiden och tänker att det blir jobbigt att förlora honom?

OM du däremot menar- "shit, måste jag dras med den SÅ LÄNGE", ja då är det inget annat som gäller än omplacerimg!

Eftersom jag är en ärlig människa och inte ljuger, så, nej, jag hade inte tänkt riktigt så redan nu att jag skulle bli ledsen den dagen om 14 år när han går in i den eviga vilan.
Herregud, ibland känns det som jag kommer dit före hunden.

Jag ska tänka igenom omplacering, han har ju ännu egentligen inte behövt byta hem.
Och jag håller med om att många vill ha hund, särskilt kanske en sådanhär liten sak. Däremot är det inte på långa vägar så många som ska ha hund, och de som kan är inte så lätta att hitta.

Det har funnits några omplaceringsalternativ, men de har varit alldeles för dåliga för att duga.

Fast var var du i den andra tråden, där jag klagade på min dotters korta näsa och tänkandet därefter?
Jag t.o.m. ifrågasatte min egen uppfostran!

Där tyckte alla jag var löjlig som inte backade upp mer, surtant och PMS- kärring är väl några av de väl valda ord jag minns som riktades mot mig.

Hon har nog redan fått sitt straff, krypa till korset är väl aldrig roligt....

Jag är alldeles övertygad om att jag inte hörde till kategorin som vare sig ville att du skulle backa upp din dotter eller kallade dig vid öknamn. Jag är ganska övertygad om att jag även då ansåg att så länge dottern bodde hemma så hade du möjlighet att påverka, men att hon nu är vuxen och måste fatta sina egna beslut - och stå för konsekvenserna.

Vill du inte ha hunden, så leta aktivt till du hittar någon lämplig som vill. Låt det ta tid, hunden har det säkert OK hos dig tills rätt hem dyker upp. Skulle du sedan ha fäst dig vid honom när den dagen kommer är det bara att behålla honom, men han förtjänar att ha ett permanent hem där man älskar honom.

Det har funnits några omplaceringsalternativ, men de har varit alldeles för dåliga för att duga.

Rekommenderar isf att välja en bra omplaceringsförening. Hittehund till exempel är mycket noggranna när de väljer nya hem åt sina hundar och följer alltid upp efteråt. Då kan du ha hunden kvar hemma under tiden och hunden slipper flänga runt.

Hittehund

Annars beklagar jag att det blev som det blev. Jag var en av de i andra tråden som tyckte du skulle ge din dotter en chans att visa att hon skulle sköta detta. Jag hade visst fel.

Sen måste jag erkänna att jag gjort en liknande kupp mot min pappa. Fick hem en hittekatt som inte alls funkade i lägenhet, bad pappa ta hand om tillfälligt medans jag sökte nytt hem (pappa bor i villa) och katten fick under tiden där gå ute.
Pappsen surade i två veckor över det extra besväret, men sen vägrade han lämna ifrån sig katten. Fem år senare är de tajta som sjutton och katten mår kalas.

Senast ändrad:

*kl*

alltså, jag kan förstå ginnies litegrann. jag har också fått djur som jag egentligen inte velat ha från början. med katten är det så att jag skämtar om att han har förbrukat så många liv att han inte kommer leva så länge (underförstått att det är ju bra), men han blir trots det väl omskött här. han är rent av bortskämd. den katten har jag faktiskt försökt sälja, men han rymde tillbaka hela tiden. så nu får han bo här.

är man beredd att lägga tid, pengar och ta ansvaret, så finns det inga egentliga hinder att behålla ett "oönskat" djur.

ginnies; tänk igenom ditt beslut innan du bestämmer dig helt och hållet. har du möjlighet att ta med hunden till jobbet, eller har du någon som passar den på dagarna? det kommer dröja innan han kan vara ensam som en vuxen hund, och då är det runt 5 timmar som gäller. +- någon timme beroende på hund. är du beredd att betala dyra veträkningar om han blir sjuk/skadad? är du beredd att lägga pengar och tid på kurser, om han inte utvecklas i den riktning du önskar? att ha hund är mer än att hålla den vid liv, det finns lagar och regler att ta hänsyn till och dessutom ska du kunna erbjuda en god livskvalitet. men det vet du säkert redan.

Skulle du sedan ha fäst dig vid honom när den dagen kommer är det bara att behålla honom, men han förtjänar att ha ett permanent hem där man älskar honom.

Tack för dina tips!

Men måste man verkligen älska (eekkh) hunden? Räcker det inte med att möjligtvis .... vad ska jag säga...... inte bara ogilla den jämt?

Jag menar lite av att många som skulle kunna tänka sig älska den, inte behöver sköta den OK bara för den sakens skull?

Annars beklagar jag att det blev som det blev. Jag var en av de i andra tråden som tyckte du skulle ge din dotter en chans att visa att hon skulle sköta detta. Jag hade visst fel.

Du fick de detaljer jag skrev om ,att fatta ditt beslut efter. Om du hade fått all info hade nog även du där backat mig. Hursomhelst, även den diskussionen var givande!:devil:

Och inte illa att gå in här och skriva att "du hade fel". Fast jag anser ändå på sätt och vis att du hade inte fel, din tankegång var helt rätt, och även jag skulle antagligen svarat mig själv på det sättet du gjorde.(surkärring, var det inte det?:rofl:)

Jag tackar för länken, blev helt plötsligt sugen på ett knippe kaniner som skulle skänkas bort, men det kändes inte så roligt att läsa om de stackars hundarna och jakten på nya hem.
Vad många hundar det måste vara som, inte alla givetvis, folk tröttnar på.

cillamuffins;9842439 ginnies; tänk igenom ditt beslut innan du bestämmer dig helt och hållet. har du möjlighet att ta med hunden till jobbet skrev:
Jag är heltidssjukskriven p.g.a. en sjukdom. Det blir aldrig något mer arbete för mig. Jag är därför hemmavid, hunden behöver inte vara själv något särskilt.[/B]

är du beredd att betala dyra veträkningar om han blir sjuk/skadad?

Ja, det stör mig inte.

är du beredd att lägga pengar och tid på kurser, om han inte utvecklas i den riktning du önskar?

Nja, helst inte kurser. Att gå på hundkurs känns som om jag blir förpassad till öppna förskolans verksamhet med ett barn, och det känns som det kvittar. Jag ska gå på löshoppningskurs med en unghäst, sådant är skoj. Men samtidigt måste väl en hund ha en hundkompis, iaf ibland ?Det känns som det inte räcker med min katt, vill de inte ha någon att nosa ihop med??

KL

Hunden snarkar, rätt rejält också, när den sover på nätterna, är det vanligt eller har jag bara haft otur och fått en snarkare i huset?:crazy:

ja hundar behöver få träffa andra hundar. speciellt i den åldern han är i nu. man måste inte gå en kurs med sin hund, men en allmänlydnadskurs är helt klart att rekommendera. det är en introduktion till hundvärlden och vill man inte gå vidare efter det så har man i alla fall fått ett hum om hur det funkar.

(surkärring, var det inte det?:rofl:)

Var det jag som kastade in ordet surkärring? :o Det minns jag inte. Jag måste ha haft PMS eller nåt.

Jag tror inte man måste "äääälska" en hund för att ha den och för att den ska må bra. Se på alla jakthundar och arbetshundar som främst hålles för sitt arbetssyfte (naturligtvis tycker man ofta om hunden också).
En liten självständig sak som en JRTliknande terrier tar nog ingen skada av det.
(En hund av min typ som Loka däremot, en ganska känslig golden, tar nog åt sig. Hon har aldrig varit populär hos uppfödaren, de klickade helt enkelt inte. Och det tycker jag märks på hunden och hon har förändrats mycket sedan jag fick hem henne. På både gott och ont. )

Hunden snarkar, rätt rejält också, när den sover på nätterna, är det vanligt eller har jag bara haft otur och fått en snarkare i huset?:crazy:

Det är vanligt inom vissa raser, bara att lära sig stå ut med. :D

Angående att gå kurs så rekommenderar jag isf att du hittar någon som håller kurs i lite mer privat regi, än på en bhk eller liknande. Mindre dagiskänsla. :p Det är mycket nyttigt för en liten slyngel att få lära sig att uppföra sig runt andra hundar.

Jag minns inte rasen, men det är en trekorsning av sådanadära moderna hundar, småväxta.Det ser ut som en grov, kortbent strävhårig Jack Russel.

Fast omplacering, inte helt lätt, hunden har valt att bo hos mig. Det är lustigt med hundar, är man lite distanserad ja, då blir man avgudad. Är det alltid så?

Jag tycker du är underbar:love:

Hunden och du kommer nog att campera ihop de närmaste 15 åren eller så, den "hat kärlek" jag läser mellan raderna säger mig att han kommer stanna hos dig och förgylla ditt liv:love:

Livet blir aldrig tråkigt med en "jack russel" liknande hund:love:

Visst är det tråkigt att din dotter inte kunde ge honom det han vill ha, men han har ju valt dig! Känn dig stolt och glad över det!

Lite vardagslydnad går bra att fixa hemma, uppfostra hunden som du uppfostrar hästarna, dvs lär ut vad som är ok och inte.

Ibland är det nog så att djuren vet bättre än vi och när de väljer människa ja då har de valt rätt:love:

Angående att gå kurs så rekommenderar jag isf att du hittar någon som håller kurs i lite mer privat regi, än på en bhk eller liknande. Mindre dagiskänsla. :p Det är mycket nyttigt för en liten slyngel att få lära sig att uppföra sig runt andra hundar.

Jo, jag förstår vikten av social samvaro med andra..... för hundens del. Mig kvittar det, hu vad hemskt, gå på kurs med hundfolk.:devil:

Annars är det Shih tzu o Lhasa apso, men den liknar inte någon av de raserna. Tur det, förresten, de är ju ännu fulare än valpen.

För övrigt har jag fått bannor av en bekant, hunden är inte lik en JR.Den som bor hos mig har kort och trubbig nos och är väldigt grov.(ser ut som en liten bodybuilder) Min bekant, som antagligen inte har så bra syn, tycker hunden är översöt. Ja, ja smaken är som bekant olika....

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar