OÖnskad Hund I Huset !

Sv: OÖnskad Hund I Huset !

När det gäller kattmat så är det INTE bra för hundar, inte i stor mängd alltså! Katter behöver mer protein i sin kost än hundar, som ju är mer allätare.
Enligt min veterinär så var det helt ok om hunden åt kattfoder. Min förra JRT åt hundfoder tills vi skaffade katt, då vägrade han äta hundmaten längre och enbart åt kattmaten. Pga att katten hade en gammal skada kunde den inte hoppa så bra och maten stod därför på golvet. Jag frågade veterinärerna där jag gick ett flertal gånger om detta, och båda två var helt eniga om att det inte var farligt. Dessutom hävdade de att kattmaten är "renare" eftersom katter lättare får njursten, så egentligen skulle kattmaten vara bättre i kvalitet.

Oavsett så vann jag flera utställningar med den hunden medans han enbart käkade kattmat, han var aktiv och frisk och levde ett bra liv så ingen skada var skedd.

En sak till om foder: Hundar får lätt tandsten och enklaste sättet att förebygga det är att ge hunden saker att tugga på. Det handlar om tuggpinnar och sånt men också om maten.

Det har jag inte tänkt på. Jag ska genast skaffa tuggpinne, jag vet det finns rökta? grisöron och knorrar, är det något att satsa på?

Jag funderar ibland själv på att ta kökssaxen och snippa av kulorna på herrn här hemma :devil:

He,he, jag ska vänta lite innan, och visst jag ska ju inte ha honom till något där kulorna behövs.
Det är terrier i, ska ta reda på mixen, bla shizu, ja, någotsåntdär. Han är glosögd.

Om lillen bara är 16 v är han fortfarande valp, med den lite barnsliga osäkerhet det innebär. Räkna med att han kommer att bli mycket mer självständig, testa gränser och inte följa dig blint när han blir lite äldre.

Och OM du ändå skulle välja att inte vilja ha honom kvar, så är han ju så ung att han har ett låååååååångt liv framför sig med nästa matte/husse. Jag bara menar OM du inte vill ha honom, så är det INTE synd om honom att omplaceras till ett gott hem- även om han gillar dig nu kommer han gilla nästa matte snabbt oxå :)!

Jag kan tro det att den lydighet som är nu kommer att försvinna.Men som tur är har jag väldigt bra hage, ca 1 ha inhägnat med svetsat galvat nät, bra för träning.
Bra hundgård, kom jag på nu!:devil:

Vadå låååååååångt hundliv med 8 å:n? Blir han så gammal som 8 år ????

Fast omplacering, inte helt lätt, hunden har valt att bo hos mig. Det är lustigt med hundar, är man lite distanserad ja, då blir man avgudad. Är det alltid så?

:rofl::rofl:...jag tror det är rätt vanligt..min mamma livrädd för allt vad djur heter och hon är fruktansvärt obekväm med hundar och katter...men ni ska se djur som träffar på henne, dom gör allt för att vara nära stryker sig, slickar och hoppar upp i knät på henne...:)

Alla har rätt att vara önskade. Om du inte vill ha hund egentligen gör du bäst i att omplacera honom. Han kommer utan tvekan lätt att anpassa sig till sitt nya hem.

Om du å andra sidan väljer att ha honom kvar, så bör du ändra attityd när du pratar om honom. Det ÄR ditt val om du behåller honom, och då spelar det ingen roll HUR du fick honom. Att din dotter inte kunde ta hand om honom och skänkte honom till dig är en sak - att du tar emot och behåller honom något helt annat.

Alla har rätt att vara önskade. Om du inte vill ha hund egentligen gör du bäst i att omplacera honom. Han kommer utan tvekan lätt att anpassa sig till sitt nya hem.

Problemet, nu när jag tänkt igenom ev omplacering, är att det kan inte vara helt enkelt att få ett bra hem.
Med de krav jag har.
Även om hemmet låter bra när överlämnandet sker, så är det inget som fortsättningsvis garanterar god skötsel.Och då blir mitt samvete stört för resten av mitt liv.Jag skulle verkligen inte må bra.
Det är som att sälja häst och få garantier för viss "skötsel" utan att det efterhålls.

Om du å andra sidan väljer att ha honom kvar, så bör du ändra attityd när du pratar om honom.

Du menar att jag inte längre ska säga "duktig ful hund" utan "duktig fin hund"?

Jag har provat båda delarna, svansen går vilket som.Hunden kanske är osmart?

Så här tycker jag. Det är ok att inte vilja ha hunden från början, men ändå plötsligt få en hund. Om man då bestämmer sig för att man tar den med allt vad det innebär, så är det helt ok.

För att orka med en hunds allt trix och ideer tror jag det krävs att man VILL ha den, och att man VILL att det ska fungera, annars orkar man inte med det.

Om du å andra sidan väljer att ha honom kvar, så bör du ändra attityd när du pratar om honom. Det ÄR ditt val om du behåller honom, och då spelar det ingen roll HUR du fick honom. Att din dotter inte kunde ta hand om honom och skänkte honom till dig är en sak - att du tar emot och behåller honom något helt annat.

:bow::bow::bow:

:D

Jag har fått lära mig att det är inte vad du säger utan hur du säger det som spelar roll. Så fortsätt du, så länge han viftar på svansen är det säkert okej. ;)

Tröttnar du så kan du skicka honom till mig ett par veckor. Knyt bara fast honom på tåget till Karlstad så ordnar det sig. :bump:

Det ÄR ditt val om du behåller honom, och då spelar det ingen roll HUR du fick honom. Att din dotter inte kunde ta hand om honom och skänkte honom till dig är en sak - att du tar emot och behåller honom något helt annat.

Jo, iof, men jag vet att jag aldrig hade tagit en hund av någon annan, har blivit erbjuden en del under årens lopp, så jag vet.

Skillnaden nu var den att hunden redan var etablerad i hemmet och trivdes där.:cry:

När han skulle till sin lägenhet vägrade han gå med och väl i bilen ylade han halva vägen till stan.

Sedan var det min dotter.:love: Hon gjorde ett misstag- igen- hur roligt är det? Om nu hunden blir kvar här är det faktiskt lite roligare för henne, hon kan träffa den när det passar, och hjälpa till lite med den när hon kommer.

Du kan säga vad du vill, bara du i själ och hjärta älskar och respekterar denna lilla oskyldiga varelse. HAN har inte bett om att få komma till världen, allt han gör är att försöka fungera där han är.

Visst är det svårt att vara säker på att hitta rätt hem. Så är det med varje valp som lämnar mig också. Man får helt enkelt luska ut så gott man kan om det är rätt, och inte lämna ifrån sig hunden innan det känns på rätt sätt. Inga garantier finns naturligtvis, men har man inte bråttom brukar det lösa sig själv.

Poängen är att vill du inte ha hunden är chansen till ett riktigt bra liv bättre hos någon annan. Han är ingen bil som funkar fint med bara mekanisk omvårdnad och lite bränsle.

Sedan var det min dotter.:love: Hon gjorde ett misstag- igen- hur roligt är det? Om nu hunden blir kvar här är det faktiskt lite roligare för henne, hon kan träffa den när det passar, och hjälpa till lite med den när hon kommer.

Som mamma kan jag förstå att du vill underlätta för din dotter, samtidigt undrar jag hur hon ska lära sig av sina misstag om hon inte måste ta konsekvenserna. Om du behåller hunden, utan ett egentligen vilja ha den, är den enda som tjänar på det hela den som strulade till det från början - din dotter.

Hunden förtjänar ett hem där han är önskad. Du förtjänar att själv få bestämma över vad du ska lägga ditt liv på. Och din dotter förtjänar att se fulla konsekvensen av sitt handlande - faktiskt. Då kanske hon lär sig något till nästa gång frestelsen kommer framför näsan.

:rofl::rofl:

Vet du, även om jag läser det du skriver att du fått en oönskad hund på halsen så tycker jag mig ändå känna att din tråd på nåt sätt känns ...ja glad och positiv?

Jag känner inte dig men jag kan inte hjälpa att det trots allt känns som om du har "kärat" ner dig lite grann i hunden och faktiskt tycker det är lite kul. Eller? :D

Jag tycker inte att det låter som om valpen är så oönskad utan mer som om hans nya matte har svårt att förlika sig med tanken att hon är hundägare och ganska så fäst vid sin nya hundsambo ;)

Bra mat, tuggisar, lugn och ro, lek och uppfostran - det är nog vad ni behöver. Hundkurser tycker jag att ni ska försöka hinna med. Det är jätteroligt och dessutom väldigt nyttigt. En väluppfostrad hund är så mycket trevligare! Kurser brukar vara 1 timme i veckan och sen tränar man under veckan lite då och då. Han kan ju tränas till att bli din hjälpreda i stallet. Hämta och lämna borstar i ryktlådan, söka upp borttappade grimmor i hagen eller vad du vill. Men träning behöver han för det är ju en bebishund. Träna på att vara ensam, träna på att vänta när du öppnar dörren så att han inte bara rusar ut. Alla de där små sakerna som kan bli så jobbiga när hunden blir större om man inte tränat dem redan från början.

Lycka till med vovven!!!
Och till skillnad från i hästvärlden så får man i hundvärlden lov att fråga om allt utan att någon tittar snett. Så undrar då så fråga! Veterinärer och hundtränare brukar också hjälpa till med en massa proffskunskap om man behöver det. Klippa klor kan man få hjälp med i vissa djuraffärer eller hos veterinären mot en mindre summa, om man inte vill klippa själv.

Du kan säga vad du vill, bara du i själ och hjärta älskar och respekterar denna lilla oskyldiga varelse. HAN har inte bett om att få komma till världen, allt han gör är att försöka fungera där han är.

Visst är det svårt att vara säker på att hitta rätt hem. Så är det med varje valp som lämnar mig också. Man får helt enkelt luska ut så gott man kan om det är rätt, och inte lämna ifrån sig hunden innan det känns på rätt sätt. Inga garantier finns naturligtvis, men har man inte bråttom brukar det lösa sig själv.

Poängen är att vill du inte ha hunden är chansen till ett riktigt bra liv bättre hos någon annan. Han är ingen bil som funkar fint med bara mekanisk omvårdnad och lite bränsle.

:bow::bow::bow:

tycker också valpen har rätt att få vara önskad!! antingen så erkänner du att du vill ha hunden och tycker om honom eller så tycker du inte om honom och ger han bättre förutsättningar hos någon annan. och sluta skyll på dottern....det finns chans att omplacera han!

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar