Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Bebben

Trådstartare
Jag tycker att det känns lite skumt. Ja, dom första 2-3 veckorna kunde jag tycka att det var normalt, då hormonerna löpte amok i kroppen fortfarande.. Men det slutade inte att göra ont.

Sen skaffade jag p-stav, och det började göra riktigt ONT vid sex. Till en början gjorde allt ont, första penetreringen och sen kändes det som om han slog i "botten" konstant. Fick till slut ut staven, och valde p-spruta som nytt preventivmedel, då jag hade det förut. Förra omgången, som var ganska lång, så var det underbart! Jag hade normal sexlust, ingen mens, inte ont eller något annat som kan visa sig.

Nu är sonen snart 9 mån gammal, och det gör fortfarande ont att ha sex. Nu har det kommit så långt att det bara gör ont precis i början, men det är ju ändå skittråkigt. Jag börjar tappa lusten att ha sex, och det känns jobbigt. Jag har alltid haft väldigt hög sexlust, och älskat det helt enkelt. Nu känns det omständigt, krångligt, besvärligt och inte särskilt fullt av njutning som innan.

Vad kan det egentligen vara? Hade jag fött vaginalt hade ju något kunnat gå sönder, eller så hade som sytt fel eller annat.. Men nu var det ju min mage dom skar i, inte något annat :crazy:

Kanske ska inflika att jag har en extremt gynfobi, och det är därför jag inte kollat upp det. Jag samlar mod att prata om det med min kontaktperson på psyk, det är i alla fall ett första steg. Men det kommer att ta lång tid, och antagligen får jag vara helt drogad för att kunna gå igenom en sådan. Så jag behöver bolla lite tankar innan dess bara..
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Jag skulle nog ändå råda dig att kolla så att du inte har nån inflammation i underlivet. Inte helt ovanligt efter snitt. Har en nära vän som fick inflammation, och hon beskrev det oxå som en smärta att ha sex....Hon hade en kraftig inflammation, fick antibiotika tror jag...inte säker...

Om hon inte fått behandling var risken stor att hon blivit steril...vill absolut inte skrämma upp dig men kolla...
 
Senast ändrad:
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Hej jag har gynfobi jag med. Jag har inte samma problem, men det är nog för att jag typ är nunna numera :angel: men du kanske har ont pga barn faktiskt ligger i magen och trycker neråt ett bra tag även innan snitt? Fast det lät ganska långsökt, förändrade slemhinnor? Hormonellt? Nya Mediciner?
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Du kan ju få en försvagad bäckenbottenmuskulatur, och därmed också en "kortare slida" (livmodertappen hänger med nedåt av tyngdkraften) även efter snitt. Jag har drabbats av ett slidväggsframfall efter mina senaste graviditeter och jag förlöstes med kejsarsnitt båda gångerna.
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Okej. Hmm. Om man får försvagad bäckenbottenmuskulatur, borde inte det märkas exempelvis i slidmusklerna? Eller är jag helt ute och cyklar? För jag är lika "stark" som innan, har övat knipövningar under graviditeten och efter, och kan fortfarande hålla inne i mina tunga guldkulor utan större problem.

Det där med livmodertappen låter intressant, för jag har mycket lättare för att få ont nu, så att det känns som om det går i botten helt enkelt. Innan (Och under) graviditeten har alla ställningar gått bra, och kanske 5 ggr sammanlagt under hela mitt sexliv har det känts på det viset. Nu känns det så i ett flertal ställningar, och det går inte alls att ha lika hårdhänt sex med djupa stötar osv.

I övrigt, om jag ska försöka beskriva var det gör ont då.
I början av sexet, så känns det som om skinnet precis vid kanterna nästan går sönder. Jag har kollat och känt, och dom går aldrig sönder (Så att det märks i alla fall) men det känns precis så.
Sen kan det även ofta kännas som om jag är helt torr, fastän verkligheten är raka motsatsen.
Och sen då det som jag beskrev ovan, med livmodertappen.
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Hormonellt skulle det väl kunna vara, det har jag ingen aning om. Nya mediciner finns det inte några heller än så länge..

Det tråkiga är att det gör lika ont utan preventivmedel som med, så jag kan inte riktigt skylla på det heller :crazy:
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Usch, det lät ju inte trevligt alls.
Jag försöker verkligen att få fram mod just nu. Det går lite långsamt, men jag arbetar åtminstone på det.

Jag ska som sagt prata med min kontaktperson, och diskutera lugnande och så. Det kommer aldrig att gå annars, så jag behöver en bra BM och många tabletter :crazy:
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Kan ju vara hormonhalterna som spökar lite. Då händer det ibland att man får torra, sköra slemhinnor. Om jag var i dina kläder så skulle jag prova med glidmedel och se om det gör någon skillnad.....



Gira :banana:
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Jodå, det hjälper. Men jag vill inte behöva använda glidmedel resten av livet ju..

Det räcker liksom att problemen funnits i snart 9 mån, och inte visar tecken på att försvinna direkt.

Borde dessutom inte vara hormonerna, eftersom det är likadant med tillsatta hormoner som utan och då borde ju hormonhalten ändras drastiskt. Speciellt med p-spruta som ska vara så starkt.
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Jag födde ju varginalt så det är inte samma sak men jag kan säga att hormonerna kan sitta i länge :crazy:. Min son är nu snart 11 månader och nu de sista veckorna har mina slemhinnor börjat fungera lite smått igen. Tidigare var det en massa glidmedel som gällde (behövs även nu men man behöver inte fylla på under akten längre :angel:) och ändå gjorde det ont. Kan säga att min sexlust var inte heller så stor men det är äntligen påväg att ändras.

Som sagt jag tycker nog du ska kolla upp det men samtidigt tänkte jag ge dig ett lite lugnande svar om att det inte behöver vara mer än hormonerna! Så du får lite hopp om att det är något enkelt :D..
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Tack! Hopp behövs :D

Sexlusten finns verkligen där, men nu på sistone har jag börjat känna "Äh, varför göra sig besvär när jag ändå bara kommer få ont?" och DET om något dödar ju lusten.. Väldigt tråkigt!

Jag ska i alla fall prata med dom på gyn, och se vad dom säger.
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Jag hade oxå ont i vissa lägen efter snittet, man får ju tänka på att det faktiskt är en operation och det tar tid att läka ihop kroppen.
Vissa ställningar kändes bättre än andra, så testa på, ha en dialog med sambon så ni hittar något som ni båda njuter av!:D
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Relativt många ställningar fungerar helt okej, men hur man än gör så gör det alltid ont i början :crazy:

Själva snittet eller området runt det och inne i magen har jag aldrig haft ont i, eller fått problem med. Utan det är mestadels livmodertappen som gör ont vid sex, och sen känns det som om jag spricker vid penetration.

Roligt samtalsämne detta.. Men det är tyvärr ett stort problem.
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

För mig var det likadant men det var kopplat till amningshormonerna. När jag drog ner på amningen blev det bättre och när jag slutade amma så är jag som vanligt igen. Att kejsarsnittet skulle påverka tycker jag verkar osannolikt. Det belastar ju slidan mycket mindre än en vanlig förlossning.
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Bakteriell Vaginos (stavning)känns så.Botas med lite tabletter och 10 dagars sexförbud under medicineringen.
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Jag har inte fött barn men däremot haft ont.
Det var slemhinnornas fel, vi hade inte sex på ca 4-5 månader (var lång väntan på kvinnokliniken och det tog ett tag innan jag tordes boka någon tid).
Det var såpass illa med mig att jag gick sönder (!) en gång och började störtblöda ner mina ben, honom, sängen...och det droppade på golvet :crazy: (moodkiller om något :angel:;))
Jag fick sexförbud och mediciner och nu funkar det hur bra som helst, men jag skulle inte kunna ha sex utan glidmedel, friktionen blir för stor och jag skulle nog få ont igen då.

Du kan föresten ha fått svamp också, då har jag hört att det kan göra ont.
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Ja, jag har ju inte ammat honom, så därför känns det ganska uteslutet.

Jag tycker också att kejsarsnittet inte borde påverka alls, det är därför som det känns så skumt alltihop. Som sagt, hade jag fött vaginalt hade ju något kunnat gå sönder, eller att dom sytt ihop mig fel eller annat liknande. Men dom var ju liksom inte alls där och pillade, tack och lov.
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Och krävs gynundersökning för att fastställa va?

*samlar mod*

Förhoppningsfullt att det går att bota i alla fall, om det nu skulle vara det. Jag vill inte behöva sluta älska sex!
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Svamp har jag haft en gång tidigare, och då kändes det mer som.. Ja, det var en lite brännande känsla under sex, det gjorde inte direkt ont. Mer sved till bara. Men jag har också funderat på det, om det kanske är en värre infektion eller något liknande nu..

Ja, det verkar ju onekligen som om jag måste gå dit. Jag ska till min kontaktperson nästa vecka, och försöka att prata av mig lite då. Och få hjälp att boka en tid. Och recept på lugnande :crazy:
 
Sv: Ont vid sex efter kejsarsnitt?

Jag har samma gynfobi som du, har en väldigt bra gynekolog nu som vet hur jag är och sällan undersöker mig utan behandlar efter mina beskrivningar av symptom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 749
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 426
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp