Jag hade det! (ngt liknande) jätteont, i omgångar. Haltade.Jag har fått ont i höften/på utsidan av höften. Det är okej när jag har vilat men kommer när jag rör mig. Och det blir värre när jag rör mig. Ju mer jag rör mig ju mer ont gör det. Gå gör ont, trappor är vidrigt, att stå på benet och vrida överkroppen utlöser värsta varianten av smärtan. Är tryckont på utsidan av höften men
inte värsta sorten.
Jag tänkte först jag bara sträckt mig eller liknande. Men det vill inte ge sig. Googlade och man kan tydligen få inflammation i slemsäckar och symptomen lät rätt på pricken. Lösningen var tydligen undvika det som gör ont - men det är svårt att låta bli att gå. Bor tre trappor upp utan häst, går till/från jobbet och som försvårande faktor har jag en konvalescenthäst som promeneras.
Vill det verkligen inte ge sig får jag ju såklart söka vården men känns onödigt belasta vården med det i nuläget om det ändå inte behövs. Så vänder mig till allvetande Bukefalos först. Är det någon som haft liknande eller känner igen det?
Yoga, ipren, stretching.
(korta muskler i rumpan! retar och inflammerar och baksida lår tror jag det var. Men stretching gör inte mycket utan inflammationshämmande och inflammationshämmande gjorde då inte mycket utan stretching. Var hos naprapat och sedan dess fixade jag det själv när det återkom. Men nu återkommer det knappt så länge jag yogar ett par gånger i veckan. Justja nya skor också. Jag köpte riktiga jumpaskor istället för att jumpa i Nike Free, tror Nike Free på pulsjumpapass startade eländet.)
Stretchingen jag fick från naprapat var att sitt med benen i kors, fast med hela knäet stickande ut och foten på det andra knäet, böj framåt. Eller lägg upp benet på ett bord/soffkant i höfthöjd och stretcha. Jag vet det går knappt i början. Sitt på golvet med benen framåt och lyft foten över och krama knäet (den milda varianten som jag inte tror duger i längden. Det ska kännas i rumpan och upp i korsryggen på den sidan.)
Eländet var ju inflammerat också.
Sedan vidare jag satt alltid likadant i soffan, och soffan var lite mer nedsutten på den sidan, lägger alltid kudde under nu så jag inte anstränger sidan utan får jämnt rumpunderlag.
Justja styrkeövningarna, att göra utfallssteg och tillbaka igen, stärka rumpa.