Ont på utsidan av höften

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har fått ont i höften/på utsidan av höften. Det är okej när jag har vilat men kommer när jag rör mig. Och det blir värre när jag rör mig. Ju mer jag rör mig ju mer ont gör det. Gå gör ont, trappor är vidrigt, att stå på benet och vrida överkroppen utlöser värsta varianten av smärtan. Är tryckont på utsidan av höften men
inte värsta sorten.

Jag tänkte först jag bara sträckt mig eller liknande. Men det vill inte ge sig. Googlade och man kan tydligen få inflammation i slemsäckar och symptomen lät rätt på pricken. Lösningen var tydligen undvika det som gör ont - men det är svårt att låta bli att gå. Bor tre trappor upp utan häst, går till/från jobbet och som försvårande faktor har jag en konvalescenthäst som promeneras.

Vill det verkligen inte ge sig får jag ju såklart söka vården men känns onödigt belasta vården med det i nuläget om det ändå inte behövs. Så vänder mig till allvetande Bukefalos först. Är det någon som haft liknande eller känner igen det?

Jag tänkte först jag bara sträckt mig eller liknande. Men det vill inte ge sig. Googlade och man kan tydligen få inflammation i slemsäckar och symptomen lät rätt på pricken. Lösningen var tydligen undvika det som gör ont - men det är svårt att låta bli att gå. Bor tre trappor upp utan häst, går till/från jobbet och som försvårande faktor har jag en konvalescenthäst som promeneras.

Förlåt men jag kunde inte motstå 😁😂

Hoppas det gör över snart 🙂

Jag har fått ont i höften/på utsidan av höften. Det är okej när jag har vilat men kommer när jag rör mig. Och det blir värre när jag rör mig. Ju mer jag rör mig ju mer ont gör det. Gå gör ont, trappor är vidrigt, att stå på benet och vrida överkroppen utlöser värsta varianten av smärtan. Är tryckont på utsidan av höften men
inte värsta sorten.

Vill det verkligen inte ge sig får jag ju såklart söka vården men känns onödigt belasta vården med det i nuläget om det ändå inte behövs. Så vänder mig till allvetande Bukefalos först. Är det någon som haft liknande eller känner igen det?
Yes jag har haft, där någonstans! Fick göra styrkeövningar gluteus medius och stretchövningar hos sjukgymnast. Hade ont ganska länge innan jag sökte, gick över på nästan tre månader när jag sökte hjälp. Jag vände mig direkt till sjukgymnast via 1177, träffade aldrig läkare.

Mitt utlöstes av cykling, fick trixa lite med inställningarna också.

Yes jag har haft, där någonstans! Fick göra styrkeövningar gluteus medius och stretchövningar hos sjukgymnast. Hade ont ganska länge innan jag sökte, gick över på nästan tre månader när jag sökte hjälp. Jag vände mig direkt till sjukgymnast via 1177, träffade aldrig läkare.

Mitt utlöstes av cykling, fick trixa lite med inställningarna också.

Hade du också det att det blev värre och värre med rörelse?

Hade du också det att det blev värre och värre med rörelse?
Ja gud ja, fick cykla hem med ett ben till slut! Jag hade mest ont i slutet på passen, kändes nästan jämt men jag var inte halt utan en mer öm känsla som utvecklades till smärta som brände och sved när jag fortsatte cykla. När jag kom hem var jag alltid öm och småhalt vid all rörelse men till vardags var jag mest bara lite öm.

Har lite samma, men mer konstant molande värk, som sprider sig längst med hela benet.

Funderar på söka hjälp, men drar mig liksom dig för att göra det..

inte värsta sorten.

Jag fick vansinnigt ont där när jag dagligen var tvungen att rida i sadel som tippade mitt bäcken framåt om jag inte aktivt jobbade emot det. Vilket jag ju fick göra med att spänna fel muskulatur iom rörlig häst dessutom. Det och vid sadel mördade min överrörligarste höft. Den andra sidan som är mindre överrölig klarade sig mkt bättre. Till slut skrek jag högt av smärta om hästen råkade hoppa till. När hästen ändrade sig ur sadeln lade jag på min egen sadel och fick plötsligt inte ont mer. Då insåg jag varför jag haft så ont. Och att jag förmodligen inte behövde sluta rida, som jag varit rädd för.

Kan det finnas något liknande skäl?

Jag fick vansinnigt ont där när jag dagligen var tvungen att rida i sadel som tippade mitt bäcken framåt om jag inte aktivt jobbade emot det. Vilket jag ju fick göra med att spänna fel muskulatur iom rörlig häst dessutom. Det och vid sadel mördade min överrörligarste höft. Den andra sidan som är mindre överrölig klarade sig mkt bättre. Till slut skrek jag högt av smärta om hästen råkade hoppa till. När hästen ändrade sig ur sadeln lade jag på min egen sadel och fick plötsligt inte ont mer. Då insåg jag varför jag haft så ont. Och att jag förmodligen inte behövde sluta rida, som jag varit rädd för.

Kan det finnas något liknande skäl?

Jag har ägnat månader åt att promenera konvalescenthäst på vinterunderlag, dvs oftast haft broddar på skorna. Jag misstänker starkt det har med saken att göra...

Överrörlig är jag men ganska jämnt

inte värsta sorten.

Tänker direkt på piriformissyndrom. Har själv ont i den i perioder, alltid på ena sidan. Misstänker att det har med en felbelastning pga min kraftiga hallux valgus att göra.
Finns flera stretchövningar på nätet/youtube men rek sjukgymnast för att få en diagnos och ordentligt rehab/träningsupplägg.

Jag har ägnat månader åt att promenera konvalescenthäst på vinterunderlag, dvs oftast haft broddar på skorna. Jag misstänker starkt det har med saken att göra...

Överrörlig är jag men ganska jämnt
Det tror jag med att det har. Ofta använder man inte höften rätt när det är halt trots att man har broddar. Man tar inte igenom rörelsen fullt ut. När du går ska dina höftben röra sig som cykelpedaler, dvs de ska röra sig runt, inte bara bakåt och framåt. När det är halt, man tar korta steg eller går långsamt så rör de sig knappt till hälften, dvs bara framåt och bakåt. Det gör att fel muskler och ligament får ta mer än de ska och det gör ont. När det gör ont tar man gärna ännu kortare steg och det blir värre och värre.

Testa att sätta händerna på höfterna och gå på med långa kliv (ja det kan göra ont). Så som höfterna känns då, att de rör sig upp och ner, ska det alltid kännas när du går. Med träning kan man gå så även när man går sakta men när det är halt och man tar kortare kliv och inte tar igenom klivet så blir det gärna fel. Att inte röra igenom höfterna kan även ge ryggsmärtor.

Observera att ovanstående förklaring är en lekmannaförklaring, inte från sjukvårdspersonal till sjukvårdspersonal.

Det tror jag med att det har. Ofta använder man inte höften rätt när det är halt trots att man har broddar. Man tar inte igenom rörelsen fullt ut. När du går ska dina höftben röra sig som cykelpedaler, dvs de ska röra sig runt, inte bara bakåt och framåt. När det är halt, man tar korta steg eller går långsamt så rör de sig knappt till hälften, dvs bara framåt och bakåt. Det gör att fel muskler och ligament får ta mer än de ska och det gör ont. När det gör ont tar man gärna ännu kortare steg och det blir värre och värre.

Testa att sätta händerna på höfterna och gå på med långa kliv (ja det kan göra ont). Så som höfterna känns då, att de rör sig upp och ner, ska det alltid kännas när du går. Med träning kan man gå så även när man går sakta men när det är halt och man tar kortare kliv och inte tar igenom klivet så blir det gärna fel. Att inte röra igenom höfterna kan även ge ryggsmärtor.

Observera att ovanstående förklaring är en lekmannaförklaring, inte från sjukvårdspersonal till sjukvårdspersonal.
Du kanske har fått slemsäckinflamatoon i höften. Trohkanter bursites. Finns mycket om det på youtube. Jag tror att jag har det. Vänster höft kan smärta rejält på utsida. Jag få inte slarva med stretching, ibland tar jag Ipren och har med framgång tejpat höften.

Jag har problem med slemsäckarna. Efter att inte kommit till rätta med det gnm övningar jag fått av fysioterapeut fick jag cortisonspruta (men den satt långt inne). Det blev mkt bättre efteråt. Nu håller jag det i schack med övningar och stretching. Jag har också gått till en naprapat som antingen hittat orsaken till hur det började, eller resultatet av att varit oliksidig pga smärta under en längre tid. Rek verkligen att tillse sånt också, så det inte blir en ond spiral trots insatser.

Lycka till! Smärtan är inte ett dugg kul.

Du kanske har fått slemsäckinflamatoon i höften. Trohkanter bursites. Finns mycket om det på youtube. Jag tror att jag har det. Vänster höft kan smärta rejält på utsida. Jag få inte slarva med stretching, ibland tar jag Ipren och har med framgång tejpat höften.

Det var det jag tyckte symptomen stämde på när jag googlade, som jag skrev om i startinlägget. Dock får det gärna vara något annat då jag inte får till den vila som där rekommenderas :/

inte värsta sorten.

Efter en rejäl knäskada som fortfarande är under rehabilitering så hade jag en period förra vintern de problem du beskriver. Jag kunde till slut inte sitta upp på hästen utan att det kändes som att få en förskärare rätt in i höften, hästen fick stå blick stilla medan jag grät i 10 min innan vi kunde börja röra på oss.

Även om du inte vill kontakta vården så skulle jag ändå rekommendera att du gör det. Min höft röntgades för säkerhets skull och jag fick en kortisonspruta vilket gav god effekt. Dessutom fick jag stretchövningar av min sjukgymnast. Höften är fortfarande öm pga snedbelastning, men inte värre än att det går att hålla i schack med hjälp av stretching.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 776
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama